Re: Turin DF83v

51
fransg schreef: zo 09 jun 2024, 13:51 Ja, en masse vieze bonen wegmalen kan ook weer voor complicaties zorgen zoals ranzig vet in je maler dat de goeie bonen ook smerig laat ruiken, of oververhitting van het mechaniek.

Gewoon genieten is vaak het prettigste en je niks aantrekken van het verhaal dat 'seasoning' nodig is, of een mythe zou zijn.
Zo had ik er niet over nagedacht. De ervaring zoals fob beschrijft klinkt ook niet verkeerd.

Goed advies 👍
You can't buy experience

52
Is dit nou weer een flinke stap vooruit ten opzichte van een 65mm eureka XL als je voornamelijk espresso’s drinkt van lichte tot medium gebrande boontjes?

De hele donkere brandingen vind ik vaak niet lekker, maar houd wel van een volle, stroperige espresso zonder de bitters en niet te uitgesproken frisse zuurtjes

Ik heb wat reviews en forumdraadjes gelezen en durf de trekker nog niet over te halen

Wil eigenlijk voor thuis wel een mooi single dose maler
ACS Vesuvius Evo Leva (DS) - G-iota Pro83VS SSP LS
Bezerra Strega (PSM) - etzMAX LM
La Pavoni Esperto Abile - Eureka Mignon XL

53
Ik heb van de leverancier nieuwe onderdelen ontvangen. Alles vervangen en de maler is nu weer helemaal als nieuw. Ze hebben ook een setje DLC schijven cadeau gegeven. Leuk om erbij te hebben voor als je even zin hebt in een andere smaakprofiel. De schijven verwisselen is nog geen 5 minuten werk dus best blij hiermee.

Ik dacht laat ik ook gelijk de ssp schijven wat ik nu erin heb meteen uitlijnen maar wat is dat irritant zeg. Iets van anderhalf uur mee bezig geweest en ik denk dat ze 90% zijn uitgelijnd maar dat ga ik ook nooit meer doen. Geen idee of het ook wat heeft uitgemaakt.
You can't buy experience
Bijlagen

55
bobbee schreef: za 06 jul 2024, 17:39 Wat was er nou exact aan de hand? Een onderdeel in productie fout?
Ik weet vrijwel zeker dat er een schroef onbedoeld niet goed vastzat en dat dit vrijwel zeker is gebeurd toen de leverancier de schijven heeft gewisseld naar ssp. Dat ene schroef heeft ervoor gezorgd dat de maler zijn werk niet kon doen en ook de deksel een beetje heeft beschadigd. Dat zijn ook de onderdelen die ik als vervanging heb ontvangen nu. Alles werkt nu ook gewoon perfect.

Dus zeker geen productiefout.
You can't buy experience

56
Durdane schreef: za 06 jul 2024, 00:51 Is dit nou weer een flinke stap vooruit ten opzichte van een 65mm eureka XL als je voornamelijk espresso’s drinkt van lichte tot medium gebrande boontjes?

De hele donkere brandingen vind ik vaak niet lekker, maar houd wel van een volle, stroperige espresso zonder de bitters en niet te uitgesproken frisse zuurtjes

Ik heb wat reviews en forumdraadjes gelezen en durf de trekker nog niet over te halen

Wil eigenlijk voor thuis wel een mooi single dose maler
Ik kom ook van een Eureka 65mm maler. Ik heb ze ook naast elkaar geprobeerd en ben inmiddels een paar kilo verder. Heel groot verschil in smaak. Ik was eigenlijk tevreden met mijn Eureka gewoon altijd lekker koffie gehad. Maar zou nu niet meer terug kunnen.

Ik krijg er koffie uit wat ik nooit eerder zo heb geproefd. Echter is de ervaring wel met de lab sweet schijven. De standaard DLC schijven heb ik nog niet getest.
You can't buy experience

57
Bedankt frekko.nl voor de extra schroeven 😄 ik heb een leuke hack wat mij veel meer motivatie geeft om van schijven te wisselen.

İk heb nu twee schijf dragers waarvan de ene op SSP labsweet en de andere op DLC Espresso burrs. Dit maakt het een stuk gemakkelijker en vooral sneller om schijven te wisselen want ik merk dat ik er anders geen zin in heb.

Nu ik de DLC schijven wat meer heb gebruikt kan ik ook met grote zekerheid zeggen dat het een vrij grote impact heeft in je uiteindelijke kop koffie.

Waar de DLC schijven een wat traditioneler benadering hebben, rijk, dik met veel body doen de Labsweet schijven het heel anders met veel meer helderheid waarvoor je een beetje inlevert op body. Ook geven de labsweet een eigenzinnige toevoeging wat je zou kunnen associëren met iets zoeter. Dit werkt tot nu toe naar mijn ervaring goed met bonen die van nature minder zoet zijn.
İk vind Labsweet over het algemeen een geweldige toevoeging maar met sommige soorten koffie prefereer ik de DLC.

Al met al heel blij hiermee. De df83v is voor de prijskaartje een haast onverslaanbaar veelzijdige maler. Enige nadeel is dat die SSP schijven in 83mm formaat zo duur zijn.

Korte video, schijven omgezet in 60 seconden 🤭

https://youtube.com/watch?v=j9O9_W8zifk ... FNV8xzk05m
You can't buy experience

59
bobbee schreef: za 20 jul 2024, 10:45 Gave oplossing en wat een service van Frekko want je hebt de DF83v volgens mij niet bij hem gekocht?
Nee. Toen ik het kocht was het nog niet leverbaar althans het zat nog in een pre-order fase en ik was te ongeduldig. 😄
You can't buy experience

60
Hk87 schreef:Bedankt frekko.nl voor de extra schroeven
Afbeelding
ik heb een leuke hack wat mij veel meer motivatie geeft om van schijven te wisselen.

İk heb nu twee schijf dragers waarvan de ene op SSP labsweet en de andere op DLC Espresso burrs. Dit maakt het een stuk gemakkelijker en vooral sneller om schijven te wisselen want ik merk dat ik er anders geen zin in heb.

Nu ik de DLC schijven wat meer heb gebruikt kan ik ook met grote zekerheid zeggen dat het een vrij grote impact heeft in je uiteindelijke kop koffie.

Waar de DLC schijven een wat traditioneler benadering hebben, rijk, dik met veel body doen de Labsweet schijven het heel anders met veel meer helderheid waarvoor je een beetje inlevert op body. Ook geven de labsweet een eigenzinnige toevoeging wat je zou kunnen associëren met iets zoeter. Dit werkt tot nu toe naar mijn ervaring goed met bonen die van nature minder zoet zijn.
İk vind Labsweet over het algemeen een geweldige toevoeging maar met sommige soorten koffie prefereer ik de DLC.

Al met al heel blij hiermee. De df83v is voor de prijskaartje een haast onverslaanbaar veelzijdige maler. Enige nadeel is dat die SSP schijven in 83mm formaat zo duur zijn.

Korte video, schijven omgezet in 60 seconden
Afbeelding

https://youtube.com/watch?v=j9O9_W8zifk ... FNV8xzk05m
Woow dit is zo slim! Dan hoef je ook niet uit te lijnen en dat hele gedoe. Zelf bedacht of heeft frekko je daarvoor benaderd? In ieder geval 10 punten!!
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker