Re: Loring

101
youssef88 schreef: za 13 jul 2024, 13:51
Hk87 schreef: vr 12 jul 2024, 23:52
youssef88 schreef: vr 12 jul 2024, 19:27 wat een leuke topic! nu moet ik zeggen dat mijn persoonlijke ervaringen met single estate (en hun loring brander) eigenlijk heel positief zijn Het blijft me elke keer opvallen dat hun bonen altijd top gebrand zijn, tuurlijk heb soms dat ik de smaaktonen iets minder vind, maar over t geheel... mijn favo koffies komen van hun.
Nu heb ik net een zak geopend van hoofdkwartier (geen haat) maar ik merk bij al hun bonen , dat t toch vaak wat ''droger'' gebrand is, koffie bonen en maling is duidelijk anders vergeleken met branders als blommers of single... de ethiopie niet mijn smaak helaas! Het volume bonen/na malen is groter / meer dan bijv van single of blommers. Andere die dit ook opgevallen is?

zakje geopend van trakteren.. soort gelijke branding.. heel droog... maalsel ook grotere hoeveelheid voor zelfde gram maar smaaktonen niet naar mijn zin.

denk dat ik gauw bij single bestel...
Ik kan je DAK roasters ook wel aanraden.

Ik had toen destijds twee Ethiopische bonen naast elkaar. 1 van single estate andere van DAK. En was in vergelijking heel erg onder de indruk van DAK.

Ik ga binnenkort weer een loring rondje doen. De roasters die aan bod zijn gekomen in dit topic waren allemaal goed in hun profiel. Allemaal een tikkeltje anders maar gewoon lekker.

thanks! ga ik doen! bedoel je met onder de indruk dat DAK miss net wat beter is? brand DAK danook met een loring trouwens? en heb je eventueel nog andere branders die je aanraad (of die julliee aanraden?) voor nu blijven mijn favo blommers en single
fuku vind ik vaak wat overpriced (wel mooi gebrand maar voor dat geld heb je beter eboontjes bij andere branders)
Neem het met een korreltje zout want smaak is niet alleen subjectief maar ik heb ook hele andere apparatuur als jou. Ik heb er ook nog niet vaak genoeg besteld bij zowel single estate als ook DAK.

Dus in mijn beperkte ervaring waren de bonen van DAK van een andere orde als in èèn van de lekkerste die ik ooit heb geproefd.
Ze branden niet op loring maar wel licht roast. Nog lichter als fuku en single leek mij maar ook weer niet zo licht als Manhattan roasters dus ik denk nog aan de grens van wat normaal te doen is. Jij kan gemakkelijk eventueel je pre infusie verhogen op je londinium dus voor jou zal dat makkelijker gaan als met mijn profitecje.

Fuku/friedhats heb ik meerdere keren besteld maar ervaar dat ook hetzelfde als jou. Ik krijg er niet de hoge verwachtingen uit en dat rechtvaardigt dan de prijzen niet voor me waar ik voor DAK wel graag meer voor betaald.

Ik zit nu in een experimentele filterkoffie fase en drink daardoor iets minder espresso.

Voor de wat minder third wave light roast achtige profielen was ik ook onder de indruk van CoffeeXperts die wel op loring brand. Ik wou daar standaard wel bestellen maar helaas bij hun is de afname meteen per koffiesoort minimaal 1 kilo en dat is voor mijn voorkeur te veel. Ik vind 250 tot 500 gram zakjes ideaal want ik drink ook alleen thuis. Met 1 kilo raak ik verveelt en duurt het me te lang voor ik het op krijg.
In deze vind ik Dutch Barista ook heel lekker. Ze branden dan niet op loring maar krijgen toch hele goeie smaak profielen eruit zonder de light roast kant op te gaan. Hele ruime assortiment maar wel pittig in prijs.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V SSP(Lab Sweet) & Hedone Honne

105
Rosanne schreef: za 13 jul 2024, 17:00 Dak is toch voornamelijk voor filter of ook voor espresso?
Ze hebben beiden.

Milky cake bijvoorbeeld is populair bij dak.
Verkrijgbaar voor filter maar verderop Scrollen ook gewoon voor espresso.

Sommige soorten zijn alleen filter maar de meeste branden ze dus appart voor filter en ook voor espresso.

106
bobbee schreef: za 13 jul 2024, 16:50 En ik ben zeer tevreden met friedhats voor filter. Als ik filterkoffie bestel is het bij friedhats.
Ik ga het eens wagen.

Voor filter nu nog nooit geprobeerd.

107
Hk87 schreef: za 13 jul 2024, 14:48
youssef88 schreef: za 13 jul 2024, 13:51
Hk87 schreef: vr 12 jul 2024, 23:52

Ik kan je DAK roasters ook wel aanraden.

Ik had toen destijds twee Ethiopische bonen naast elkaar. 1 van single estate andere van DAK. En was in vergelijking heel erg onder de indruk van DAK.

Ik ga binnenkort weer een loring rondje doen. De roasters die aan bod zijn gekomen in dit topic waren allemaal goed in hun profiel. Allemaal een tikkeltje anders maar gewoon lekker.

thanks! ga ik doen! bedoel je met onder de indruk dat DAK miss net wat beter is? brand DAK danook met een loring trouwens? en heb je eventueel nog andere branders die je aanraad (of die julliee aanraden?) voor nu blijven mijn favo blommers en single
fuku vind ik vaak wat overpriced (wel mooi gebrand maar voor dat geld heb je beter eboontjes bij andere branders)
Neem het met een korreltje zout want smaak is niet alleen subjectief maar ik heb ook hele andere apparatuur als jou. Ik heb er ook nog niet vaak genoeg besteld bij zowel single estate als ook DAK.

Dus in mijn beperkte ervaring waren de bonen van DAK van een andere orde als in èèn van de lekkerste die ik ooit heb geproefd.
Ze branden niet op loring maar wel licht roast. Nog lichter als fuku en single leek mij maar ook weer niet zo licht als Manhattan roasters dus ik denk nog aan de grens van wat normaal te doen is. Jij kan gemakkelijk eventueel je pre infusie verhogen op je londinium dus voor jou zal dat makkelijker gaan als met mijn profitecje.

Fuku/friedhats heb ik meerdere keren besteld maar ervaar dat ook hetzelfde als jou. Ik krijg er niet de hoge verwachtingen uit en dat rechtvaardigt dan de prijzen niet voor me waar ik voor DAK wel graag meer voor betaald.

Ik zit nu in een experimentele filterkoffie fase en drink daardoor iets minder espresso.

Voor de wat minder third wave light roast achtige profielen was ik ook onder de indruk van CoffeeXperts die wel op loring brand. Ik wou daar standaard wel bestellen maar helaas bij hun is de afname meteen per koffiesoort minimaal 1 kilo en dat is voor mijn voorkeur te veel. Ik vind 250 tot 500 gram zakjes ideaal want ik drink ook alleen thuis. Met 1 kilo raak ik verveelt en duurt het me te lang voor ik het op krijg.
In deze vind ik Dutch Barista ook heel lekker. Ze branden dan niet op loring maar krijgen toch hele goeie smaak profielen eruit zonder de light roast kant op te gaan. Hele ruime assortiment maar wel pittig in prijs.

en dat vind ik nou t leuke van koffie, iedereen proeft en ervaart het anders :)

Dutch barista ook gehad, vond de brandkwaliteit redelijk goed (heb beter gehad) maar is een goede middenmodus.

manhattan is inderdaad ook top (wel vaak iets duurder) en eigenlijk net als fuku... iets te duur voor wat je krijgt, maar ja wel kwaltiet en lekker... maar je betaald zeker een paar euros meer voor de naam

coffeexperts zal ik onthouden, zat even te kijken ze hebben nu geen boon die me aanspreekt (paar washed columbia maar ik ben toch meer van de naturals)

een deze dagen bij dak bestellen

en@iemand anders, ja ik moet er altijd om lachen als ik ergens koffie haal en iemand voelt zich hip en kokos melk met een fruitige ethiopia besteld.... .RIP
Londonium L R 24 + niche zero

108
Ook Moto coffee doet het op de Loring.

Ze hebben 350 gram zakjes ipv. 250 en dat is voor mij de perfecte verhouding.

Morgen aftrappen met de Moyo blend.
Bijlagen

109
Hk87 schreef:Ook Moto coffee doet het op de Loring.

Ze hebben 350 gram zakjes ipv. 250 en dat is voor mij de perfecte verhouding.

Morgen aftrappen met de Moyo blend.
Leuk!! Ik heb moto laatst ook gehad. Een Ethiopië natural. Mooi licht gebrand en heerlijk van smaak. Ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met deze koffies. Ik wou er binnenkort ook weer wat gaan bestellen. Ik lees met belangstelling mee welke smaken jou uit deze selectie bevallen!
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker