Re: [Single Boiler]Is de druk belangrijk?

11
Gisteren avond de OPV teruggedraaid naar 9 bar.

Mijn eerste bevindingen:
  • - De koffie komt iets rustiger uit de uitloop;
    - De kleur is ook iets mooier;
    - De koffie blijft langer dikker tijdens het uitlopen;
    - De koffie lijkt iets lekkerder maar dat kan ook wishful thinking zijn;
    - Mn Isomac maakt meer lawaai. Dat komt vast doordat de OPV openstaat tijdens het zetten om de overtollige druk af te voeren. Bij een druk van ca 11 bar was hij beduidend stiller.
Isomac Zaffiro - ECM Casa - In de molen: Segafredo Extra Strong

13
Absoluut.

Wat ik alleen nog vreemd vind is dat een dubbele espresso mooier blijft dan een enkele.
Bij een druk van 9 bar is de doorlooptijd van een enkele eigenlijk te lang. Door minder te tampen kan ik dat wat corrigeren maar dat gaat weer ten koste van de creme laag.

Het lijkt wel of een single shot een andere mailing nodig heeft.....
Isomac Zaffiro - ECM Casa - In de molen: Segafredo Extra Strong

14
Vind ik niet zo vreemd. Enkele espresso's zijn eigenlijk altijd lastiger te zetten dan dubbele, en inderdaad lijken ze soms een andere maling te verlangen. Àls ik al eens een enkele espresso zet loopt die meestal te snel door, maar eigenlijk altijd zet ik een dubbele: is nog altijd niet meer dan 60 ml, makkelijker te zetten en lekkerder.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

19
Dat lijkt me vreemd hoor, een lager druk, die OPV laat pas water door op het moment dat de druk bijv. 9 bar is. bij een lagere druk gaat die domweg niet open en laat 'ie geen water door

Mijn Rancilio Audrey had eerst de fabrieks OPV, die ging maar tot 10 bar, lager niet. Toen heb ik bij de importeur een nieuw model besteld, zoals die nu in de Silvia zitten. Die willen wel tot een fatsoenlijke druk. Heb m toen op 9,2 gezet, met als resultaat meteen betere koffies.
Speedster | SuperJolly | et al.

20
Ik meen dat ik dat ooit ergens had gelezen, maar als ik er eens goed over nadenk wordt het inderdaad wel lastig. Maar zòu het kunnen dat de OPV alles boven de 9 bar weg laat lopen, en dat de druk op de puck zelf dan toch iets lager is, omdat die verderop in het traject zit? De puck "absorbeert" die 9 bar druk ook, dus waarom zou de machine zelf niet een deel van de druk kunnen absorberen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder