43
door Erik82
Wellicht dat men het nu niet snapt omdat de koffiewereld nu heel anders is dan 7 jaar geleden. Mijn Eureka Olympus had ik al 2 jaar en berekend dat ik het laatste jaar €350 aan koffie in de prullenbak had gegooid met telkens 5gr wegmalen. Ik was er toen al uit dat ik meer van lichtere branding hield en grote platte schijven wilde.
In die tijd bestonden er nog geen singledose malers zoals nu. Je had handmalers met kleine of grote conische schijven die minder ergonomisch waren, kleine prutmalertjes voor thuis en grote horeca bakbeesten met veel retentie. Grote platte schijven betekende in die tijd gewoon veel retentie. De EG-1 was de eerste echte singledosemaler met platte schijven maar kostte wel €3700. Dat was wel een veel betere maler dan ik had maar wel €2700 duurder. Maar aan de andere kant was het wel een degelijk product welke me beter koffie zou geven en €350 minimaal per jaar aan koffie zou besparen. Dan is het naar mijn mening zelf vrij dom om die rekensom niet te maken en tot de conclusie te komen dat dit wel heel rendabel zou zijn op de lange termijn. Nu heb je malers als een DF64, Mazzer Philos en nog heel veel meer maar dat bestond destijds nog niet.
Als mijn redenering lachwekkend of vreemd zou zijn dan geldt dat precies hetzelfde voor iedereen die zonnepanelen heeft geplaatst. Waarom zou je van die lelijke dingen op je dak gooien waar je een hoop gedoe mee hebt. Je moet veel geld investeren terwijl je nu ook al gewoon stroom hebt dus is dat dan ook een compleet zinloze investering. Dat is ook puur en alleen omdat het rendabel is op de lange termijn. En daar krijg je geen betere stroom van terwijl ik al die jaren wel van veel beter koffie heb kunnen genieten

.
En daar waar we niet minder stroom zullen verbruiken omdat producten wel zuiniger worden maar steeds meer elektronisch is zal 99% van de mensheid ook zeker niet minder koffie gaan drinken in zijn/haar leven. Kwestie van nuchter nadenken en de juiste conclusies trekken.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer