Re: ECM vs Izzo

11
Allen enorm bedankt voor jullie reacties! Top!

Ik word elke dag weer een stukje wijzer! Wat betreft de maler... Ik heb nu meerdere malers bekeken en vind persoonlijk de Compak K-10 een mooi model die tevens goede prestaties levert. Qua prijs maak ik mij niet zo druk. Ik heb hier al rekening mee gehouden aangezien ik weet dat de maler één van de belangrijkste onderdelen ist. Enige nadeel van de K-10 vind ik inderdaad z'n formaat. Ik bedoel stel dat ik voor de ECM TECHNIKA PROFI IV ga dan is deze machine bijna het dubbele aan hoogte en dat (ondanks de prestaties) vind ik iets minder. Voor het formaat zou ik dan eerder voor de K-3 gaan. Echter is naast een stukje mooi ook de prestaties een must.

Wat betreft de machine… In eerste instantie zei mijn gevoel een Izzo. Dit vanwege de dubbele boiler en PID. Echter na het lezen van verschillende fora krijg ik hetzelfde gevoel als Spironski. Na het lezen van verschillende berichten komen er toch wat vragen naar boven. Er zijn namelijk redelijk wat berichten wat betreft roestvorming, trillend en piepend geluid na het stomen, kalkaanslag aan de binnenkant en zo nog een aantal. Hierdoor (en ook door de afwerking) begin ik steeds meer te nijgen naar een ECM TECHNIKA PROFI IV.

De speurtocht continues…

12
Je weet toch dat de ECM's tot voor kort door Bezzera werden gebouwd hè? En zo'n Bezzera GEA is volgens mij gewoon de Mechanika, maar dan goedkoper. Ook Rocket (vóór Bezzera eigenlijk de maker van ECM) heeft heel goed afgewerkte machines, maar goedkoper, dus staar je niet blind op ECM, hoe mooi gemaakt ze ook zijn.

En zo'n Brewtus vind je niets? Is wel een DB!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Over het formaat van de molen: je kan de hopper zonder problemen eraf halen, of eventueel een kleinere kopen. Scheelt de helft van de hoogte!

En over de problemen met de Duetto.. de vraag is een beetje hoe vaak dat nou echt voorkomt. Natuurlijk zijn de problemen die hier en daar naar voren komen niet bepaald fijn, maar: gebeurt dat bij elke machine? Ik kan me zo voorstellen dat je eventueel wat kan regelen met een verkoper. Die zou immers garant moeten staan voor de kwaliteit van zijn spullen! Dus ik zou zeggen: ga er eens over praten met een verkoper en vraag wat er te regelen valt qua service-regelingen. Die verkopers willen zulke machines echt wel verkopen dus wat dat betreft zit je goed.

Naast de eerder genoemde Expobar, is de Vibiemme Junior PID niet een optie? Stuk goedkoper, en heb daarover nog geen klachten genoemd. Wel PID, wel dual boiler, geen rotatiepomp, iets kleinere boilers. http://www.baristashop.nl/nl/pages/prod ... 267&p=2758" onclick="window.open(this.href);return false;

14
SteefM schreef:Naast de eerder genoemde Expobar, is de Vibiemme Junior PID niet een optie? Stuk goedkoper, en heb daarover nog geen klachten genoemd. Wel PID, wel dual boiler, geen rotatiepomp, iets kleinere boilers. http://www.baristashop.nl/nl/pages/prod ... 267&p=2758" onclick="window.open(this.href);return false;
De VBM Junior heeft geen PID! Deze kun je er natuurlijk wel zelf opzetten of deze met PID en al kopen bij Systermann in Duitsland; dan wordt de machine ook meteen geisoleerd...maar dan gaat de prijs flink omhoog!

Een Mahlkonig vario is ook niet verkeerd wat betreft maalresultaat, zie home-barista.com. Alleen wel wat minder robuust! En er is sinds kort ook nog de ProM: een maler in het hoge segment, maar wel compact. Is nog niet al te veel info over te vinden. De Compak K3 is ook een goede keuze en stelt niet snel teleur. Deze maalt niet slechter dan een veel duurdere Compak MD4 of de Mazzer Electronic als je het mij vraagt!

Ik zou zelf geen 2000 euro voor een ECM uitgeven. Dan eerder bijvoorbeeld een Izzo Giotto Evo met rotatiepomp [/u]of als je van temperatuurspelletjes houdt de al genoemda Brewtus IV met rotatiepomp(als je kan leven met de looks; deze is met de IV er wel op vooruit gegaan! wel echt heel veel machine voor het geld!). En ja, Bezzera Giulia Rotary doet niet onder voor zo'n ECM als je het mij vraagt en kost zo maar 600 euro minder dan de ECM!

En heb een gerucht gehoord dat er binnenkort weer een nieuwe "top Bezzera" in de markt wordt gezet!

Wil je heel veel 'value for money': een Brewtus IV met rotatiepomp en een Compak K3! Deze combi kost nog niet eens zo veel als een nieuwe ECM Technika IV Profi! En je hebt dan wel mooi een DM met PID control!

Maar goed: als geld geen rol speelt...dan zijn er heel veel mogelijkheden ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

16
En in de categorie veel maler voor je geld:
De Casadio Instantaneo is ook weer terug van weggeweest!
In NL nooit populair geweest; bij onze oosterburen wel.
Ik vind het ding erg lelijk, maar schijnt wel heel goed te malen met een zeer klein dood volume en een hoop electronica...en conisch.
Is ook met een kleine hopper te krijgen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

17
bvds schreef:
SteefM schreef:Naast de eerder genoemde Expobar, is de Vibiemme Junior PID niet een optie? Stuk goedkoper, en heb daarover nog geen klachten genoemd. Wel PID, wel dual boiler, geen rotatiepomp, iets kleinere boilers. http://www.baristashop.nl/nl/pages/prod ... 267&p=2758" onclick="window.open(this.href);return false;
De VBM Junior heeft geen PID! Deze kun je er natuurlijk wel zelf opzetten of deze met PID en al kopen bij Systermann in Duitsland; dan wordt de machine ook meteen geisoleerd...maar dan gaat de prijs flink omhoog!
De Vibiemme Junior met PID die wordt aangeboden door Systermann bedoelde ik, dacht dat het een standaard model was maar blijkbaar niet. Hier te vinden: http://www.systermann.de/gastronomieger ... al-mit-pid" onclick="window.open(this.href);return false; . Nog altijd een stuk goedkoper dan de Izzo en de ECM, een stuk mooier dan de Expobars, en niet zo groot als een Domobar DB met PID. Tov de Izzo mis je wel een rotatiepomp.
Een Mahlkonig vario is ook niet verkeerd wat betreft maalresultaat, zie home-barista.com. Alleen wel wat minder robuust! En er is sinds kort ook nog de ProM: een maler in het hoge segment, maar wel compact. Is nog niet al te veel info over te vinden. De Compak K3 is ook een goede keuze en stelt niet snel teleur. Deze maalt niet slechter dan een veel duurdere Compak MD4 of de Mazzer Electronic als je het mij vraagt!
Zoals eerder gezegd zou ik met zo'n machine een hogere klasse maler nemen dan een K3, M4 of Mazzer Mini electronic. De Vario en ProM schijnen wel beter te zijn maar voor het geld van een ProM kan je geloof ik ook een K10 kopen en als ruimte geen probleem is is dat een makkelijke keuze: de k10.

18
die 1.575 euro voor die PID Junior is wel ex BTW!
komt dus nog 19% bij...en dan is het geen koopje meer!

de Dalla Corte mini is er ook nog ;)

19
SteefM schreef:geloof ik ook een K10 kopen en als ruimte geen probleem is is dat een makkelijke keuze: de k10.
Waarom ook al weer? ProM werkt echt vele malen gemakkelijker. De K10 is ellendig op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Gekloot met kwastjes, inschatten hoeveel je moet malen, tsjakken met de doser...
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

20
Ik heb over die ProM nog niet zo veel gelezen, maar ik meen dat Teme (van HB) er niet zulke goede ervaringen mee had?
En ik had het over de K10 GOD, dus geen gekloot met een doser.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder