Re: ECM vs Izzo

21
bvds schreef:die 1.575 euro voor die PID Junior is wel ex BTW!
komt dus nog 19% bij...en dan is het geen koopje meer!

de Dalla Corte mini is er ook nog ;)
Oh juist, netto en bruto is in het Duits omgedraaid? Beetje vreemd maar hebt gelijk, de prijs wordt dan 1800 ofzo. Meer dan verwacht.
Bluecold schreef: Waarom ook al weer? ProM werkt echt vele malen gemakkelijker. De K10 is ellendig op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Gekloot met kwastjes, inschatten hoeveel je moet malen, tsjakken met de doser...
Ik dacht dat de ProM veel minder consistent was. Maar misschien zit ik er weer naast :p Nee ik dacht dat de ProM wel een goede maler was, maar dat de K10 gewoon net wat beter was. In dit topic stond eea over ProM vs K10 maar dat is 'overgegaan' over de Vario e.d., vandaar misschien mijn verwarring: viewtopic.php?f=8&t=1954" onclick="window.open(this.href);return false;

22
die 1.575 euro voor die PID Junior is wel ex BTW!
komt dus nog 19% bij...en dan is het geen koopje meer!
Whoa! Ik vind €476 opslag voor een PID en isolatie wel erg fors: zie hier: KLIK

Met €1400 zit je in de buurt van de Brewtus, maar dan vind ik die Junior wel een veel mooiere machine. En hoewel deze waarschijnlijk helemaal niet betere koffie maakt (de Brewtus heeft zelfs 2x 1.8 l., de Junior 0.5+0.7 l. boilers), zouden die looks mij overhalen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

23
Ook mij!

Maarreh, ik heb ooit gelezen dat de brewboiler niet te groot moet zijn omdat het water erin anders te langzaam wordt ververst; daarom zou de Izzo alex Duetto een brewboiler van 0,8L hebben. Is de 1,8L van de brewtus dan niet erg groot? Weet niet of dat serieus een probleem is, maar 1,8L espresso drinken is eh, aardig wat :p (okee, per zetbeurt gaat er ook wat water weg aan warmflushen en schoonmaken, maar toch is 1,8L erg veel).

24
Grappig dat bij kleine apparaten er wordt geclaimd dat de boiler te klein is, en bij dure apparaten dat de boiler te groot is.

Meer is beter voor stabiliteit. De GS3 heeft een 1.6 L zetboiler. En je gebruikt stiekem toch een boel water. Mijn La Peppina gaat 1.2L en die moet ik per dag bijvullen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

25
Ja, maar feitelijk is het een normale domobar waarmee je meteen kan stomen!
Temperatuurstabillteit is door de temperatuur swing in de boiler dus niet zo goed zoals bij DM machines met PID. En de machine leent zich dus ook niet zo makkelijk voor temperatuur experimenten.
Blijft over dat de machine mooi is afgewerkt en lekker compact is.
M.a.w. dan kun je net zo goed voor een HX machine kiezen toch?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

27
niet zo zeer dat beetje koude water wat instroomt tijdens extractie...maar wel omdat de temperatuur in de boiler d.m.v. een thermostaat wordt geregeld...nu is deze beter dan van een rancilio silvia en dempt de massa van de E61 ook nog, maar zonder temperatuursurfen zul je van shot tot shot wel met een paar graden verschil rekening moeten houden...dus je zult bijvoorbeeld gemiddeld met 93 graden zetten, maar dat kan de ene keer 92 en de andere keer zo maar 94 graden zijn!

dus wat temperatuurbeheersing komt je zonder PID echt niet beter uit dan met een goede HX machine! de Rocket's staan bekend om een prima temperatuurbeheersing...

je kunt er natuurlijk wel zelf voor 100 euro of zo een PID inbouwen...

maar persoonlijk zou ik mijn Bezzera BZ07 PID niet willen inruilen op een Junior zonder PID; op een Junior met PID is dat een ander verhaal ;)

vraag je af wat je wilt: wil je meteen kunnen stomen, m.a.w. zet je vaak cappuccino? wil je met temperatuur kunnen spelen? is het antwoord op de 1e vraag ja, ga dan voor een HX of DB! is het atwoord op de 2e vraag ja, ga dan voor een PID!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

28
Ik weet even niet wat een "DM machine" is?

Nu is 0,5 l als brewboiler niet zo groot, maar je gebruikt ook slechts 30 ml voor een espresso (dat is nog geen 7%) en dan heb je daar bovendien nog die 4,6 kilo aan heet brons van de E61, die een flink dempend effect heeft. Ik vermoed dat ik tussen twee espresso's in mijn HX een grotere swing heb, eerlijk gezegd.

Ikzelf verbruik per zetbeurt van twee espresso's, inclusief coolflush en backflush, een halve liter water. Bij een DB hoef je slechts een korte warmingflush te doen, en de backflush komt pas na het koffie zetten.

Ik zou trouwens die Junior zelf wel met een PID uitrusten, voor dat prijsverschil kan dat makkelijk. Heb je een DB met PID, makkelijker wordt het niet!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

29
Dat messing van je groep, daar stroomt het water ook niet gelijkmatig doorheen. Dat gaat door 1 klein kanaaltje.

En 1 shot maakt niet uit. Maar de brewtus is beter uitgerust om de hele dag door shots te trekken door de stoomboiler HX.

Wat dat betreft hebben ze het imo bij Expobar handiger aangepakt om kosten te besparen dan bij VBM. 2x dezelfde, wat grotere boiler, of 2 verschillende miniboilertjes.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

30
bvds schreef:niet zo zeer dat beetje koude water wat instroomt tijdens extractie...maar wel omdat de temperatuur in de boiler d.m.v. een thermostaat wordt geregeld...nu is deze beter dan van een rancilio silvia en dempt de massa van de E61 ook nog, maar zonder temperatuursurfen zul je van shot tot shot wel met een paar graden verschil rekening moeten houden...dus je zult bijvoorbeeld gemiddeld met 93 graden zetten, maar dat kan de ene keer 92 en de andere keer zo maar 94 graden zijn!

dus wat temperatuurbeheersing komt je zonder PID echt niet beter uit dan met een goede HX machine!
Dat laatste betwijfel ik toch. Het verschil tussen 92 en 94 graden is niet groot, volgens mij zijn de temperatuurverschillen die ik heb mijn met HX door het toepassen van de coolingflush vele malen groter - alhoewel ik geen Eric's heb om dat te bevestigen. Míjn keuze zou tussen een HX mét PID of een DB zonder PID toch die DB zijn - ware het niet dat die veel duurder zijn. Plus: die DB is altijd later nog uit te rusten met een PID waardoor je de 'perfecte' temperatuurbeheersing hebt (of: zo goed mogelijk).