Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

42
Ik weet niet waar je huis staat maar je bent welkom hoor met je molen en je bonen! Dan ben je in ieder geval een stap verder want dan weet je hoe je molen bij een andere espresso machine presteert.
Heel er bedankt voor t aanbod en alle info. Zojuist besloten de maler te upgraden naar de DF64 G-iota gen2. Ik zal een update plaatsen zodra het binnen is. Mocht het dan nog niet werken zou ik graag gebruik maken v aanbod eens op andere zet machine te testen.

43
sanookh schreef: vr 25 apr 2025, 15:44
Rosanne schreef: do 24 apr 2025, 11:57 Ja daar ben ik ook nog steeds niet uit. Mijn aanname is dat er niet voldoende spanning op het stopcontact stond, en daarmee misschien hel element beïnvloedde. We hadden ook kortsluiting met de oven. Dus wellicht dat dat er ook mee te maken had? Zeg het maar.
Misschien heb je oude stroom?
Als de aansluitingen niet goed zitten of als er slecht contact wordt gemaakt van de draad > bevestigingsclip of zoiets, dan kan ik me daar best wel wat bij voorstellen.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

45
Hi Koffiebert. Ik ben zelf pas nieuw op dit forum en ook nog maar heel kort in bezit van een halfautomaat. Zo te lezen speelt dit probleem al geruime tijd en heb je al heel veel geprobeerd, aangepast enz. Kan het niet zijn dat er niet iets in de machine zelf (in de zetgroep) iets zit dat die veel te zure smaak, zoals je zelf ook schrijft de koffie in feite ondrinkbaar maakt, veroorzaakt. Ik weet natuurlijk de voorgeschiedenis van je apparaat niet. Je schrijft dat je 'm regelmatig reinigt. Ik doe dat ook, elke week o.a. backflushen (met eens in de paar weken ook van dat soort reinigingspoeder in de blindfilter). Maar heeft het apparaat ook al eens periodieke onderhoudsbeurt(en) gehad, waarbij ze het ook open maken enz. Ik merk, met mijn nog geringe ervaring met halfautomaten, natuurlijk ook nog wel eens dat mijn zetsel de ene keer beter smaakt dan de andere keer. Maar dat ligt dan puur aan mezelf. Koffieapparaat (Bezzera Unica PID) en koffiemolen (Eureka Mignon Specialta) ervaar ik tot nu toe als behoorlijk stabiel.

48
koffiebert schreef:nieuwe maler is binnen. Prachtig ding. Maar je raadt t misschien al. 3 kopjes gingen goed, daarna weer helemaal mis. Helpt allemaal niks. Zucht. :-( Ook gewoon echt alles zuur. 6 sooeten bonen geprobeerd weer... gewoon echt helemaal NIETS veranderd. Ik heb er geen zin meer in, t spul gaat te koop en de maler gaat terug.
Waarom ga je niet in op de uitnodiging van forumleden om langs te gaan? Zelf kom je er niet uit, misschien met hulp wel?

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

49
Of je neemt voor de koffie een mirakelbes, waardoor zuur zoet wordt. Is ook in gedroogde vorm verkrijgbaar en werkt echt. Heel grappig om zo eens met smaak een citroen op te eten. En misschien is je zure koffie dan wel te pruimen.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

50
Tja …. dit topic loopt al meer dan een jaar.
Ik zou verwachten dat inmiddels, na alles wat al is ondernomen, een beter te pruimen smaak mogelijk zou moeten zijn.
Misschien iets met de smaakpapillen? Ook begrijp ik niet dat je zo lang blijft aanmodderen en niet eens bij iemand langs gaat. Dan heb je ook vergelijkingsmateriaal v.w.b. de smaak.
Niet opgeven! Het moet toch mogelijk zijn om een lekkere bak te produceren.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.