Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

64
bobbee schreef:Misschien is espresso gewoon niet jouw ding want het is best wel een acquired taste zeg maar.
Ik kan er veder vrij weinig van maken dan deze conclusie. Als de Delonghi goed beviel kun je altijd terug naar die machine. Dan heb je in ieder geval plezier en geen frustratie.
Dit idee heb ik ook. Vandaar ook mijn eerdere vraag hoe er met de delonghi koffie gezet werd en met welke ratio. Ik kan me voorstellen dat er toen een soort Lungo werd gezet (gewoon een zwarte koffie). Espresso daarentegen smaakt inderdaad anders dan een Lungo. Het kan zijn dat een Lungo meer geprefereerd wordt qua smaak dan espresso. En dat is uiteraard ook helemaal prima toch?
Afbeelding

Zou de topic starter hier wellicht nog duidelijkheid over kunnen en willen geven?
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

65
Er wordt alleen met maling
Leinad schreef: @koffiebert Maar toch blijf je je frustratie uiten zonder in te gaan op hulp-aanbod.... dat verbaast me. Ik begrijp je frustratie heel goed, maar zelf was ik al lang ergens geweest om hulp te ontvangen.
Of mis ik iets?
Ik heb ook het idee dat er al heel veel suggesties zijn aangedragen die niet uitgevoerd lijken te worden.
Waar is het filmpje?
Hoe was het salami shot?
Heb je al een spa blauw in de machine gestopt ipv leidingwater?

Wat heb je nu écht geprobeert behalve alleen maar met de maling blijven stoeien zonder het gewenste resultaat...

66
Voor de sfeer van het forum is het belangrijk dat we allemaal ons steentje bijdragen. Zo'n topic als dit kan nu snel ontaarden in oordelen en verdedigen weet ik uit ervaringen van het verleden.

Mijn vraag is of we daarop samen willen letten? Ik zeg natuurlijk niet dat dit nu gaat gebeuren maar wil het voor zijn dus vandaar dit bericht. Mijn hobby is namelijk niet bemiddelen in een irritatie... Cheers!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

67
Hi @Koffiebert, Ik ben van vele jaren Jura volautomaat nog niet zo lang geleden overgestapt naar een halfautomaat (Bezzera Unica PID), dus ik beschouw me zeker nog als een beginneling. Maar zo lezende dat de koffie zoals jezelf schrijft "niet te drinken is" vraag ik me af of de mogelijke oorzaak hiervan toch niet in de koffiemachine zelf gezocht moet worden. Met mijn eigen,nog vrij prille ervaringen met mijn halfautomaat, proef ik zeker ook verschillen tussen mijn verschillende zetsels en smaakt de een beter dan de ander. Soms wel eens wat te bitter of juist te zuur. Daarbij experimenteer ik ook met verschillende brandingen van koffie, zettemperatuur (middels de PID) en ook met de maalgraad (Eureka Mignon Specialta). Maar ondanks dat het resultaat de ene keer smakelijker is dan de andere keer, is het nooit tot echt ondrinkbare koffie gekomen. En ook niet constant ondrinkbare koffie. Dat ligt zeker niet aan mijn koffiebereidingscapaciteiten hoor, maar ik vraag me af of je zonder dat je echt gekke dingen uithaalt wel snel tot ondrinkbare koffie komt. Of ik ben sneller tevreden en minder kieskeurig. Maar ik vermoed meer (zonder dat ik me echt als kenner beschouw) dat er ergens iets structureel mis gaat. Met de molen en de maalgraad en ook met de bonen ben je zelf al flink aan het zoeken en uitproberen geweest. Wellicht toch iets in de machine ? Maar wat ? Dat zou ik niet weten. Maar misschien toch wel de moeite waard om daar eens een expert naar te laten kijken. Komt natuurlijk geld, maar nu zit je met een toch wel behoorlijke investering waar je veel lol van zou moeten hebben, maar tot nu toe al (en al heel lang) behoorlijk veel frustratie. Je noemt bijvoorbeeld dat je met een hele fijne maalgraad wel eens extractietijden haalt van boven de minuut. Nou, ik haal die van ze lang zal ze leven niet. Sterker nog, bij mijn apparaat (en daar ben ik met de leverancier over in contact) is de extractietijd van veel te kort. Waarschijnlijk door een te hoge pompdruk instelling. Kan het zijn dat bij jouw apparaat de pompdruk juist veel te laag is ? Zomaar een suggestie. Succes, en ik hoop dat de oorzaak nu snel ontdekt en verholpen zal zijn.