Délonnghi veiligheid doorgebrand

1
Beste
Délonghi ESAM 3200.S
Door een overspanning is er een VARISTOR (Foto : VDR 4) doorgebrand.
Zou er iemand mijn kunnen vertellen wat de waarde van deze varistor is.
Indien dit niet mogelijk zou zijn is dan vraag ik of er iemand dan zou willen kijken naar zijn apparaat zelf.
Het is niet moeilijk : achteraan de twee rechter vijzen los maken en dan het rechter zijpaneel 1 cm naar achter trekken en hij is los.
Dan is de printplaat goed zichtbaar.

Alvast een dikke merci voor diegene die dat wil doen.

Mvg,

Ladooke
Afbeelding
Bijlagen

Re: Délonnghi veiligheid doorgebrand

2
Waarom niet gewoon zelf even gevraagd aan ChatGPT? Kom je er niet uit dan kun je op zoek naar experts.

Ik kopieerde jouw vraag en kreeg onmiddellijk dit:
Op basis van de foto die je hebt gedeeld van de printplaat van de Délonghi ESAM 3200.S, met de gemarkeerde varistor VDR4, kan ik een redelijk goede inschatting geven.

Vermoedelijke waarde van VDR4

De VDR (Voltage Dependent Resistor, oftewel varistor) is meestal een MOV (Metal Oxide Varistor) die dient als overspanningsbeveiliging. In huishoudelijke apparaten zoals een koffiemachine op 230V AC, is een gangbare waarde voor deze varistor:

275V RMS (ca. 430V clamping voltage), typisch model: 14D471K of 14D431K

De “471” of “431” betekent:
• 471 = 470V clamping voltage (~275V nominal AC)
• 431 = 430V clamping voltage (~250V nominal AC)

Dit komt overeen met bescherming voor een netspanning van 230V AC.
De “14D” staat voor de diameter van de varistor (14 mm), wat weer een indicatie geeft van de stroom die hij aankan.

Wat te doen?
• Als je de originele varistor niet kunt aflezen (doorgebrand), raad ik aan een MOV van 275V (RMS) te gebruiken, zoals S14K275 of 14D471K.
• Controleer ook of er schade is aan andere onderdelen in de buurt, want een varistor die doorslaat doet dat meestal door een flinke piek.

Let op

Hoewel dit hoogstwaarschijnlijk klopt, is het altijd het beste om:
1. Een foto van een identieke werkende printplaat te vinden.
2. De servicemanual of schema van de ESAM 3200.S te raadplegen (soms online beschikbaar via reparatiefora).
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Délonnghi veiligheid doorgebrand

4
Op de website elektrotanya.com heeft iemand een schema voor de Delonghi Magnifica ESAM 3500.S gemaakt. Niet dezelfde, maar aan de printplaat te zien bijna wel. Daarop komt jouw varistor VDR4 overeen met de VDR1 in het schema. Dat is een S14K275.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino