Re: Nieuwe Eureka Mignon 65mm schijven

11
Update:

Nou de snelheid van het malen is enorm toegenomen dus.

Het geluid ook, ik heb het niet gemeten maar het is een wat scheller geluid geworden.

Het maaisel is erg statisch. Ik ben daardoor weer terug naar single dosing en spray de bonen met water van te voren. Dan is het vele malen minder, maar nog niet weg.

Ik dacht dat het zou kunnen liggen aan de aluminiumfolie die ik had gebruikt om de schijven uit te lijnen. Maar dit bleek na verwijderen niet het geval.
Mogelijk dat het statische vorkje niet goed meer zit na het schoonmaken?? Ga ik bekijken.

Heeft iemand nog ideeën hierover?

12
MichaelvDuuren schreef: ma 07 apr 2025, 11:57 Update:

Het geluid ook, ik heb het niet gemeten maar het is een wat scheller geluid geworden.

Het maaisel is erg statisch. Ik ben daardoor weer terug naar single dosing en spray de bonen met water van te voren. Dan is het vele malen minder, maar nog niet weg.

Ik dacht dat het zou kunnen liggen aan de aluminiumfolie die ik had gebruikt om de schijven uit te lijnen. Maar dit bleek na verwijderen niet het geval.
Mogelijk dat het statische vorkje niet goed meer zit na het schoonmaken?? Ga ik bekijken.

ligt t ook niet aan de bonen (misschien nog erg vers?) anders misschien met de nieuwheid van de schijven te maken?
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

13
mr Blanc schreef:
MichaelvDuuren schreef: ma 07 apr 2025, 11:57 Update:

ligt t ook niet aan de bonen (misschien nog erg vers?) anders misschien met de nieuwheid van de schijven te maken?
Aan de bonen kan het niet liggen, die zijn al een maand oud en waren al in gebruik met de vorige.

Zou het inderdaad met de nieuwheid van de schijven te maken kunnen hebben?

14
Inmiddels een kilo bonen verder maar het extreme statische is er nog niet vanaf.
Ik heb mijn oude schijven er weer in…

Contact met de technische dienst van Van Pommeren, levert tot nu toe ook geen oplossingen op. Bij hen schijnen ze goed te werken.

Ook ga eens vragen of ik het setje wat zij gebruiken mag uitproberen zij gebruiken ze op een single dose Eureka ipv de Turbo. Misschien dat dit nog verschil maakt?.

Met mijn oude originele schijven is het probleem meteen verholpen…

15
Ik gok, seasoning wellicht?

In ieder geval is het bizar dat het zo enorm kan verschillen. Maar proef je ook veel verschil in smaak?

En je zegt 1 kilo verder, is dat ook wat je er totaal mee hebt gemalen?
Sommige 'nieuwe' schijven zoals ook bijvoorbeeld met SSP hebben veel(lees;vele kilos) seasoning nodig en dat kan tussentijds heel vervelend zijn.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V SSP(Lab Sweet) & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

16
Seasoning is ook het enige wat ik kan bedenken, maar dat het dan zo extreem nu is verbaast me wel.

Qua smaak was er wel verschil, maar ik ga nu aan nieuwe bonen, Ethiopia Sookoo Wine van Friedhats beginnen. Dit is een lichte branding ten overstaan van de medium branding van de Brasil van Little Roastery, ben ik benieuwd wat die doet met de schijven qua smaak en statische lading.

19
Update:

Met de lichte bonen van Friedhats die ik eerder noemde is er geen statisch maaisel meer
Afbeelding

De schijven zijn voor licht en medium gebrande bonen maar de medium Brasil van LR zijn kennelijk niet geschikt voor deze schijven.
Ik moet ook heel erg fijn gaan met deze schijven (zie foto, 0 is schijven raken elkaar. Ik wil ze wel nog een keer uitlijnen voor de perfectie).
Bij de originele schijven stond hij op 10 met deze boon.

Echt bizar dat er zo veel verschil in de schijven zit, dat zelfs door de schijf er een enorme (het zat letterlijk tegen de zijkanten van het display aan geplakt) statische lading ontstaat bij bepaalde bonen.
Ik hoop wel dat er bij andere medium gebrande bonen wel dit effect niet optreedt… we gaan het zien.

Qua smaak heb ik de nieuwe specialty schijven nog niet helemaal goed ingesteld waardoor ik nog niet de balans op kan maken. Wordt vervolgd.
Afbeelding