Toevallig heb ik dezelfde boon vandaag binnen gekregen, branddatum 6 dagen geleden en hier valt hij nu al in de smaak.Kaan schreef: wo 14 mei 2025, 09:03 Hier één die niet vies tegenvalt.
Sul de Minas van Little Roastery.
Een special .
In het begin was ik er niet helemaal weg van, maar blijkbaar hadden de boontjes nog even rust nodig.
Branddatum was ca 10 april. Tweede poging na ongeveer 2,5 /3 weken is hij nu ineens stuk lekkerder.
Lekker fruitig en zoet. Doet me een beetje denken aan een fruitige Kenia, maar dan met veel meer body.
Bij deze 'natural volcano fermentation' ondergaan de bonen een natuurlijke fermentatie met vulkanische micro-organismen, die diep inwerken op het aroma en de smaak van de koffie. De fermentatieperiode, die maximaal 72 uur duurt, brengt de meest intense smaken naar voren voordat de bonen 15 tot 20 dagen rusten en drogen op verhoogde terrassen, blootgesteld aan de zachte Braziliaanse zon.
Verhoogde terrassen en blootgesteld aan Braziliaanse zon!![]()
Dat geldt niet alleen voor de boontjes![]()
Re: Wat drink je nu?
5152Aan de koffie vd maand van het Hoofdkwartier, de Panama Boquete Baru washed.
Een heerlijke volle koffie met chocoladetonen die ik vooral intenser proef door hem in een Flat White of Cortado te verwerken.
Cheers!
Een heerlijke volle koffie met chocoladetonen die ik vooral intenser proef door hem in een Flat White of Cortado te verwerken.
Cheers!
Coffee, sleep, Coffee, repeat
5153Ik zit al aan mijn tweede pot Sul de Minas nu. Hij beviel zo goed de eerste keer dat ik snel bij besteld had. Erg lekkere fruitige, sappige en zoete koffie. Ook heel lekker als koude americano (iced aerocano) op een warme dag in het zonnetje!Freaky666 schreef: wo 14 mei 2025, 17:56Toevallig heb ik dezelfde boon vandaag binnen gekregen, branddatum 6 dagen geleden en hier valt hij nu al in de smaak.Kaan schreef: wo 14 mei 2025, 09:03 Hier één die niet vies tegenvalt.
Sul de Minas van Little Roastery.
Een special .
In het begin was ik er niet helemaal weg van, maar blijkbaar hadden de boontjes nog even rust nodig.
Branddatum was ca 10 april. Tweede poging na ongeveer 2,5 /3 weken is hij nu ineens stuk lekkerder.
Lekker fruitig en zoet. Doet me een beetje denken aan een fruitige Kenia, maar dan met veel meer body.
Bij deze 'natural volcano fermentation' ondergaan de bonen een natuurlijke fermentatie met vulkanische micro-organismen, die diep inwerken op het aroma en de smaak van de koffie. De fermentatieperiode, die maximaal 72 uur duurt, brengt de meest intense smaken naar voren voordat de bonen 15 tot 20 dagen rusten en drogen op verhoogde terrassen, blootgesteld aan de zachte Braziliaanse zon.
Verhoogde terrassen en blootgesteld aan Braziliaanse zon!![]()
Dat geldt niet alleen voor de boontjes![]()
5154Na lange tijd weer eens single estate geprobeerd.
De Rwanda bevalt me wel.
Fris, ik proef veel witte druiven. Maar ook verassend veel body.
De Rwanda bevalt me wel.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V SSP(Lab Sweet) & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM
5155Die had ik als filter mee op vakantie afgelopen mei vakantie. Was erg lekker inderdaad heel veel geniet momentjes door gehad.Hk87 schreef:Na lange tijd weer eens single estate geprobeerd.
De Rwanda bevalt me wel.
5156Als V60? Welke recept heb je aangehouden?MichaelvDuuren schreef: za 17 mei 2025, 22:45Die had ik als filter mee op vakantie afgelopen mei vakantie. Was erg lekker inderdaad heel veel geniet momentjes door gehad.Hk87 schreef:Na lange tijd weer eens single estate geprobeerd.
De Rwanda bevalt me wel.
Ik heb hem naast espresso roast ook als filter roast genomen en dat moet ik nog uitproberen.
Ik moet zeggen dat ik filterkoffie echt goed krijgen nog steeds wel echt lastig vindt. het is voor mijn smaak al snel verpest, heel veel trail en error nog.
5157Dat had ik ook! Mijn oplossing: de Aeropres. Daar mee lukt het keer op keer een heerlijke bak te zetten. Komt ook niet zo precies voor mijn gevoel. Beetje meer of minder gemalen koffie maakt niet uit, beetje meer of minder water maakt niet uit, hoe lang je hem laat staan komt niet op de seconde. Alleen de maalgraad proef ik wel maar ook niet op 1 of 2 kliks..Hk87 schreef: za 17 mei 2025, 22:53Als V60? Welke recept heb je aangehouden?MichaelvDuuren schreef: za 17 mei 2025, 22:45Die had ik als filter mee op vakantie afgelopen mei vakantie. Was erg lekker inderdaad heel veel geniet momentjes door gehad.Hk87 schreef:Na lange tijd weer eens single estate geprobeerd.
De Rwanda bevalt me wel.
Ik heb hem naast espresso roast ook als filter roast genomen en dat moet ik nog uitproberen.
Ik moet zeggen dat ik filterkoffie echt goed krijgen nog steeds wel echt lastig vindt. het is voor mijn smaak al snel verpest, heel veel trail en error nog.
Dus standaard op vakantie gaat ie met de handmaler en wat funky friedhats/dak bonen in de kofferbak.
5158In principe kan ik de richting wat je met de aeropress gaat ook op de Hario switch. Als immersion of hybrid lukt het allemaal nog wel voor wat het waard is.jelveen schreef: zo 18 mei 2025, 08:07Dat had ik ook! Mijn oplossing: de Aeropres. Daar mee lukt het keer op keer een heerlijke bak te zetten. Komt ook niet zo precies voor mijn gevoel. Beetje meer of minder gemalen koffie maakt niet uit, beetje meer of minder water maakt niet uit, hoe lang je hem laat staan komt niet op de seconde. Alleen de maalgraad proef ik wel maar ook niet op 1 of 2 kliks..Hk87 schreef: za 17 mei 2025, 22:53Als V60? Welke recept heb je aangehouden?MichaelvDuuren schreef: za 17 mei 2025, 22:45
Die had ik als filter mee op vakantie afgelopen mei vakantie. Was erg lekker inderdaad heel veel geniet momentjes door gehad.
Dus standaard op vakantie gaat ie met de handmaler en wat funky friedhats/dak bonen in de kofferbak.
Maar hoe ze het zo clean en bright in een v60 krijgen als in de shop bij Friedhats, dat lukt niet.
Heb het een keer gevraagd aan de medewerkers daar en de tip was gewoon lekker simpel immersion aanhouden. Nou, dat geeft een heel andere smaak. Veel meer body en blended smaak.
Met zo iets verfijnd als filter koffie zijn de subtiele noten nou juist doorslaggevend, vind ik.
5159Switch en aeropress kun je vergelijken als immersion maar daar houdt het ook meteen op.
De Aeropress kun je forceren tot extractie en water perst door het compacte koffiebed waarbij de Switch op zwaartekracht werkt ondanks de stop. Ook trekt de glazen conus veel warmte weg als je niet voorverwarmd of houdt het juist heel veel hitte vast als je wel voorverwarmd. Daarom heb ik zelf de Hario Mugen erin geklikt want geeft mij meer gemak.
De Aeropress kun je bijvoorbeeld ook een leuke concentratie maken van en hoeveelheid koffie en weinig heet water wat je vervolgens aanlenkt met koud gefilterd water. Kan allemaal niet met de Aeropress. Zaken als die van Tim Wendelboe gebruiken de Aeropress met een hele simpele recepten, 14 gram in op 200 gram water, roeren, 1,5 min laten staan, helmaal pressen tot boven 2 min. Klaar. Switch en Aeropress vergelijken is zelfde als appels en peren.
Ik ben fan van beide maar als ik moest kiezen toch wel de Aeropress denk ik.
Kleine hack, even knabbelen op een koffieboon voordat je koffie gaat drinken en de smaak van de te drinken koffie verandert altijd positief!
De Aeropress kun je forceren tot extractie en water perst door het compacte koffiebed waarbij de Switch op zwaartekracht werkt ondanks de stop. Ook trekt de glazen conus veel warmte weg als je niet voorverwarmd of houdt het juist heel veel hitte vast als je wel voorverwarmd. Daarom heb ik zelf de Hario Mugen erin geklikt want geeft mij meer gemak.
De Aeropress kun je bijvoorbeeld ook een leuke concentratie maken van en hoeveelheid koffie en weinig heet water wat je vervolgens aanlenkt met koud gefilterd water. Kan allemaal niet met de Aeropress. Zaken als die van Tim Wendelboe gebruiken de Aeropress met een hele simpele recepten, 14 gram in op 200 gram water, roeren, 1,5 min laten staan, helmaal pressen tot boven 2 min. Klaar. Switch en Aeropress vergelijken is zelfde als appels en peren.
Ik ben fan van beide maar als ik moest kiezen toch wel de Aeropress denk ik.
Kleine hack, even knabbelen op een koffieboon voordat je koffie gaat drinken en de smaak van de te drinken koffie verandert altijd positief!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
Wat drink je nu?
5160Temperatuur heb ik op vakantie niet kunnen meten dus gewoon gekookt water opgegoten met een waterkoker. Zal rond de 96 graden hebben gelegen vermoed ik.Hk87 schreef:Als V60? Welke recept heb je aangehouden?MichaelvDuuren schreef: za 17 mei 2025, 22:45Die had ik als filter mee op vakantie afgelopen mei vakantie. Was erg lekker inderdaad heel veel geniet momentjes door gehad.Hk87 schreef:Na lange tijd weer eens single estate geprobeerd.
De Rwanda bevalt me wel.
Ik maalde met een Timemore Chestnut C2 handmaler:
V60 inderdaad
17 gram met 270 gram koffie uit
Bloom: 35 gram 40 sec
1e pour: tot 120 gram
2e pour: (kleine pour) wanneer koffie bed zichtbaar wordt tot 170 gram
3e pour: wanneer het koffie bed zichtbaar wordt tot 270 gram
Tijd lag rond de 3 minuten
Ik kreeg er heerlijke zoete fruitige koffie mee waar ik blij van werd.