Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

1921
Ik had deze maler ook op het oog en er veel reviews over gelezen. Uiteindelijk heeft het geluid, waar meerdere gebruikers over rapporteerden, me doen twijfelen en heb van aankoop afgezien. Verder leek het me een fijne maler. Ben nu gelukkig met een EtzMax gbw. Vooral icm donkerder brandingen.
Misschien is het geluid ook een kwestie van gewenning? Vind het leuk om je ervaringen te lezen.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

1922
Frup schreef: za 24 mei 2025, 23:18 Ik had deze maler ook op het oog en er veel reviews over gelezen. Uiteindelijk heeft het geluid, waar meerdere gebruikers over rapporteerden, me doen twijfelen en heb van aankoop afgezien. Verder leek het me een fijne maler. Ben nu gelukkig met een EtzMax gbw. Vooral icm donkerder brandingen.
Misschien is het geluid ook een kwestie van gewenning? Vind het leuk om je ervaringen te lezen.
Ik denk dat dat argument ook wel een beetje is opgeblazen. Ik heb het namelijk ook meermaals teruggelezen in reviews.

Ook wat ik nu beschrijf – dat mijn kleintje spontaan begon te huilen – klinkt vrij dramatisch. De context is echter dat ze nog geen meter van de molen verwijderd zat te spelen, nietsvermoedend. Opeens een nieuw geluid uit de keuken... Ja, dat was wel even schrikken. Maar als mijn DF83V een volle dosering in 3 à 4 seconden verpulvert, zal het qua decibels niet veel schelen.

Het zijn voor mij te korte momenten om echt hinderlijk te zijn.
En dan nog de prijs: is het je echt waard om vier tot vijf keer meer te betalen?
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V SSP(Lab Sweet) & Baratza sette 270 WI & 1zpresso ZP6 & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

1923
Hk87 schreef:
Frup schreef: za 24 mei 2025, 23:18 Ik had deze maler ook op het oog en er veel reviews over gelezen. Uiteindelijk heeft het geluid, waar meerdere gebruikers over rapporteerden, me doen twijfelen en heb van aankoop afgezien. Verder leek het me een fijne maler. Ben nu gelukkig met een EtzMax gbw. Vooral icm donkerder brandingen.
Ik denk dat dat argument ook wel een beetje is opgeblazen. Ik heb het namelijk ook meermaals teruggelezen in reviews.

Ook wat ik nu beschrijf – dat mijn kleintje spontaan begon te huilen – klinkt vrij dramatisch. De context is echter dat ze nog geen meter van de molen verwijderd zat te spelen, nietsvermoedend. Opeens een nieuw geluid uit de keuken... Ja, dat was wel even schrikken. Maar als mijn DF83V een volle dosering in 3 à 4 seconden verpulvert, zal het qua decibels niet veel schelen.

Het zijn voor mij te korte momenten om echt hinderlijk te zijn.
En dan nog de prijs: is het je echt waard om vier tot vijf keer meer te betalen?
Thanks voor je snelle reactie van je bevindingen tot dusver
Afbeelding

Ik ben heel benieuwd wat dat geluid is tov mijn Turbo, maar ben wel nog meer benieuwd geworden naar deze betaalbare maler met GBW functie.

Ik zit namelijk al een tijdje met de gedachte in mijn om zo’n soort maler aan te gaan schaffen.

1924
Hk87 schreef: za 24 mei 2025, 22:10
MichaelvDuuren schreef: za 24 mei 2025, 19:53
Hk87 schreef:Grind by weight
Conische schijven
Hopper gevuld met bonen van HK

Let's go! :mrgreen:
Ik ben heel benieuwd hoe hij bevalt. Ik ben zelf ook meerdere malen in de verleiding geweest, maar heb de stap nooit gezet.

Hoe snel maalt hij, en hoe is het geluid tijdens maken en kan hij fijn genoeg malen en wat vindt je van de smaak? Een aantal vragen waar ik benieuwd naar ben
Afbeelding

Hij staat trouwens verrassend goed naast je Strietman beetje dezelfde vormen.
Ik kan nog niet veel zinnigs zeggen over de smaak, maar de hopper is inmiddels wel leeg. 😀

Het is gewoon een iets andere beleving dan platte schijven en SSP, en het bevalt me heel erg goed met de bonen die ik nu heb gebruikt.
De juiste maalstand vinden was bijna kinderspel, heel vergevingsgezind.
Dus morgen verder met iets heel anders, een Colombiaanse single estate.

Hij maalt echt heel snel, bijna net zo snel als mijn DF83V: 15 gram in zo’n 4 à 5 seconden.
Het geluid is alsof het in je ziel snijdt. Mijn kleintje van 2 moest er spontaan van huilen.
Alsof er even een straaljager opstijgt.
Persoonlijk vind ik het niet heel storend, maar kennelijk wel iets om rekening mee te houden voor anderen.

Baratza levert zogenaamde "shims" mee, die je onder de maalschijven kunt plaatsen als je niet fijn genoeg kunt malen.
Ze geven er twee mee, en ik heb ze allebei geplaatst. Daardoor heb ik nu vrij veel bereik in de maalstand, zelfs voor mijn Fast flow bakje van 14,5 dosering is er ruimschoots bereik.

De grind by weight functie werkt heel goed. Soms komt er exact uit wat je erin doet, soms zit er 0,2 gram verschil in.
Ik ga dat vanaf nu niet meer nameten – dat zit wel goed.

Ik was in het verleden niet zo gecharmeerd van de Niche Zero, maar deze Baratza maakt tot nu toe een goede indruk.
Wellicht behoud ik deze ook langer als ik oorspronkelijk van plan was 😬
Ik wist niet dat de Baratza sette van Etzinger was. Wat ik verder hoorde is dat ie voornamelijk uit plastic bestaat...last van/mee?
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

1925

Ik wist niet dat de Baratza sette van Etzinger was. Wat ik verder hoorde is dat ie voornamelijk uit plastic bestaat...last van/mee?
Alleen de schijven zijn van Etzinger, en dat zijn dezelfde als die ook in de Etzmax zitten. Net zoals sommige merken schijven van Mazzer hebben gebruikt.

Het oogt naar mijn idee niet meer of minder plastic dan bijvoorbeeld een Eureka Mignon.
Het lijkt me ook niet helemaal een faire verwachting, gezien de prijs.

Voor een nieuwprijs van rond €450 krijg je degelijke Etzinger schijven, malen op gewicht van de toonaangevende Acaia, en ik hoor over uitstekende aftersalesservice van Baratza.

Ik vind het bijzonder hoe ze het zo goedkoop aan de man weten te brengen
Maler: DF83V SSP(Lab Sweet) & Baratza sette 270 WI & 1zpresso ZP6 & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

1927
Rosanne schreef: zo 25 mei 2025, 17:20
Hk87 schreef:Grind by weight
Conische schijven
Hopper gevuld met bonen van HK

Let's go! :mrgreen:
Ik zie ook dat je een puckscreen hebt van sworksdesign. Hoe bevalt jou die?
Ik gebruik het om de douche scherm schoon te houden. Tijdje zonder gedaan en ik verwarm mijn kopjes met een beetje heet water uit de machine maar merk dan vaak achtergebleven koffie residuen.

Met de screens is dat niet meer en blijft het dus wel helemaal schoon.

1930
MichaelvDuuren schreef: ma 26 mei 2025, 19:39
Hk87 schreef:De 1zpresso zp6 is na wat vertraging dan eindelijk binnen.
Afbeelding
Ook daar ben ik heel benieuwd naar je bevindingen/ervaringen. Ik ben namelijk in twijfel tussen de Zp6 en de Comandante C40 als vervanging voor mijn Timemore Chestnut.

Het is voor mee op vakantie daarom neig ik nu meer naar de C40 omdat die wat kleiner is.
De ZP6 is denk ik niet voor iedereen.

Uit mijn DF83V en Labsweet-schijven, op lage RPM en met langzame toevoer, krijg ik een bepaald profiel dat nog enigszins clean te noemen is, maar toch niet helemaal. Het heeft ook iets blended. Ik geloof dat een Comandante dat op een vergelijkbare manier doet. Sommige mensen zoeken dat ook in filterkoffie, dus dat hoeft niet per se beter of slechter te zijn.

Ik heb net een eerste kopje V60 gezet met zelfde bonen die ik afgelopen tijd hebt gebruikt uit de ZP6, en holy moly — het komt er echt extreem clean uit, bijna theeachtig. Dat kan ik nog wel tweaken naar wens maar dit lijkt mij nu al wel ideaal voor light roast koffie.