Re: De LONDINIUMs afdeling

1691
cremalaver schreef: do 10 apr 2025, 11:11
bobbee schreef: do 10 apr 2025, 10:58 Waarom vervang je die pstat niet? Het kan ook de none return valve zijn. Elders in dit topic kun je een post van Turboyeast vinden die er een betere versie van DR trading inzet. Heb ik er zelf ook inzitten. Anders kan het ook de solenoid valve zijn, ook die kun je vervangen maar zou eerst die NRV on/of pstat doen.
Hoe meer ik dit soort zaken lees hoe meer het me aan een moderne auto doet denken.Die moet men ook via een computer diagnosticeren om een defect te vinden.
Hoe meer er in zit hoe meer er kapot kan.
Voor mij om die reden nogst heel blij met de simpele Vectis. Aan de kwaliteit van londinium twijfel ik niet, maar hoe meer gekkigheid er in zon machine zit des te meer er ook kapot kan gaan.
Ik zie online dat mensen de Vectis inmiddels ook modificeren met een p-stat geregeld door een ssr met eventueel een fijnere afstelling. Ik snap dat men dit leuker vind maar uiteindelijk bouw je er alleen maar dingen in die kapot gaan.
Londinium Vectis | Eureka oro XL | moccamaster | Gene Cafe

1692
omeCoffee schreef:
bobbee schreef:Waarom vervang je die pstat niet? Het kan ook de none return valve zijn. Elders in dit topic kun je een post van Turboyeast vinden die er een betere versie van DR trading inzet. Heb ik er zelf ook inzitten. Anders kan het ook de solenoid valve zijn, ook die kun je vervangen maar zou eerst die NRV on/of pstat doen.
Ik heb van Coss een reserve p-stat meegekregen. Die ga ik erop zetten. Kijken of dat het probleem verhelpt. Zo niet dan kijk ik verder. Het zijn geloof ik in ieder geval wel problemen die passen bij de leeftijd van de machine.
De reserve p-stat is gemonteerd en de storing is verholpen. Bedankt voor het meedenken!
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

1693
Na een paar weken zelf spelen met de Vectis, heb ik vandaag de videotrainingssessie gehad met Dave. De 1 uur durende videotrainingssessie krijg je bij de aanschaf van een Londinium.
Geweldige man, veel ervaring en binnen 3 shots veeel vooruitgang geboekt. De dikke stroperige espresso waar een hevel (ook) bekend om staat is een groot verschil met waar ik zelf op uit was gekomen.

Het leuke van de overstap van een e61 naar een hevel is dat je alle ervaringen die je hebt met een e61 groepshoofd eigenlijk los moet laten. De basis blijft natuurlijk het zelfde maar de shottijd, ratio/output en de espresso in het kopje zijn compleet anders. Met mijn ervaring (smaken en workflow) van een e61 haal je zeker een drinkbare espresso uit de Vectis maar gebruik je maar een klein deel van wat mogelijk is.

Na veel gelezen te hebben op de Londinium site had ik een aantal punten om rekening mee te houden;
licht tampen (max 2kg), gebruik het basis mandje van Londinium, preinfusion van max 5 sec voor dark roast en shottijd gemiddeld 1 gram/sec vanaf de eerste drup. Kort door de bocht zou dit een goede espresso opleveren. En dan de uitvoering nog

Met mijn ervaring met de Lelit Marax ging ik nog te veel op het smaakpatroon en recept van het e61 profiel af. Dit resulteerde in een drinkbare espresso met smaken die ik niet eerder had geproefd maar toch kwam ik niet op het punt dat ik het goed kon herhalen en ook was de shottijd iets wat continu afweek. Ik werd een beetje tussen bitter en zuur heen en weer geslingerd.
Genoeg reden om blij mee te zijn maar niet de volle potentie van de Vectis blijkt nu na behulp van Dave.

Poh, wat een verschil. We kwamen er al snel achter dat ik veel te grof maalde en mijn handtekening van een shottrekken, zoals Frans het zo mooi noemt, ook enige aandacht nodig had. Ik had zelf de boilerdruk al teruggeschroefd naar 0.7-0.9 bar maar volgens Dave kan het nog een tandje minder.

In tegenstelling tot wat ik veel gelezen heb op diverse fora is licht aantampen geen must. Sterker nog Dave beveelde me juist aan voor dark/medium roast de Force Tamper weer te gebuiken omdat je dan een sneller mandje kan gebuiken en daardoor weer fijner kan malen = meer smaak.
Dus haalde ik de Pullman basket weer uit de la, maalstand van 2 naar 1, force tamper erop en na wat instructies over hoe het shot te trekken was daar een dikke stroperige en zeer smaakvolle espresso!

Ik zal als ik tijd hebt een filmpje plaatsen. Er is nog veel werk aan de winkel voor me maar ik weet nu in welke range ik het moet zoeken. Hoe handig is een videotrainingssessie!

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Londinium Vectis _ Eureka Mignon XL

1694
BoyJ79 schreef: za 14 jun 2025, 13:08 Na een paar weken zelf spelen met de Vectis, heb ik vandaag de videotrainingssessie gehad met Dave. De 1 uur durende videotrainingssessie krijg je bij de aanschaf van een Londinium.
Geweldige man, veel ervaring en binnen 3 shots veeel vooruitgang geboekt. De dikke stroperige espresso waar een hevel (ook) bekend om staat is een groot verschil met waar ik zelf op uit was gekomen.

Het leuke van de overstap van een e61 naar een hevel is dat je alle ervaringen die je hebt met een e61 groepshoofd eigenlijk los moet laten. De basis blijft natuurlijk het zelfde maar de shottijd, ratio/output en de espresso in het kopje zijn compleet anders. Met mijn ervaring (smaken en workflow) van een e61 haal je zeker een drinkbare espresso uit de Vectis maar gebruik je maar een klein deel van wat mogelijk is.

Na veel gelezen te hebben op de Londinium site had ik een aantal punten om rekening mee te houden;
licht tampen (max 2kg), gebruik het basis mandje van Londinium, preinfusion van max 5 sec voor dark roast en shottijd gemiddeld 1 gram/sec vanaf de eerste drup. Kort door de bocht zou dit een goede espresso opleveren. En dan de uitvoering nog
Afbeelding

Met mijn ervaring met de Lelit Marax ging ik nog te veel op het smaakpatroon en recept van het e61 profiel af. Dit resulteerde in een drinkbare espresso met smaken die ik niet eerder had geproefd maar toch kwam ik niet op het punt dat ik het goed kon herhalen en ook was de shottijd iets wat continu afweek. Ik werd een beetje tussen bitter en zuur heen en weer geslingerd.
Genoeg reden om blij mee te zijn maar niet de volle potentie van de Vectis blijkt nu na behulp van Dave.

Poh, wat een verschil. We kwamen er al snel achter dat ik veel te grof maalde en mijn handtekening van een shottrekken, zoals Frans het zo mooi noemt, ook enige aandacht nodig had. Ik had zelf de boilerdruk al teruggeschroefd naar 0.7-0.9 bar maar volgens Dave kan het nog een tandje minder.

In tegenstelling tot wat ik veel gelezen heb op diverse fora is licht aantampen geen must. Sterker nog Dave beveelde me juist aan voor dark/medium roast de Force Tamper weer te gebuiken omdat je dan een sneller mandje kan gebuiken en daardoor weer fijner kan malen = meer smaak.
Dus haalde ik de Pullman basket weer uit de la, maalstand van 2 naar 1, force tamper erop en na wat instructies over hoe het shot te trekken was daar een dikke stroperige en zeer smaakvolle espresso!

Ik zal als ik tijd hebt een filmpje plaatsen. Er is nog veel werk aan de winkel voor me maar ik weet nu in welke range ik het moet zoeken. Hoe handig is een videotrainingssessie!

Minder dan 0.7 bar boilerdruk???????🥴
Bij mij staat alles op 1.3.

1695
Als de espresso maar goed smaakt ;).

Standaard wordt de Vectis geleverd met de pstat op 1,1-1,3 bar. Dit is geschikt voor Light roast.

De geleidbaarheid van de Italiaanse groep op huidige Vectis is groter dan de eerdere Vectis die een groep had van een Engelse gieterij. Bij die groep adviseren ze volgens mij met donkere branding tussen 1,0-1,3 bar

Londinium Vectis _ Eureka Mignon XL