Re: De LONDINIUMs afdeling

1701
Aha, ik had er geen rekening mee gehouden dat het volume een vast gegeven is.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

1702
fob schreef:Aha, ik had er geen rekening mee gehouden dat het volume een vast gegeven is.
Je kúnt er wel mee variëren hoor, als je zou willen, maar zelf volg ik gewoon de machine: dat werkt gewoon goed voor mij.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta

1703

Drankdier schreef:Mijne heeft de italiaanse groep. 1.2 bar is een mooie gulden midden voor zowel donkerdere als lichtere roasts.
het blijft leuk hoe je met het ding kan spelen en heo het per roast kan verschillen. Voor jouw dark roasts zit je met een korte pre infusie dan denk ik ook met relatief kleinere shot volumes? Ik laat de shot ratios sws los bij de Vectis. Ik weeg alleen mn gemalen koffie die erin gaat zodat ik consistent hetzelfde erin stop. Maar de output stuur ik op smaak en niet op ratio.
Ik drink dark en medium. Voor de medium wacht ik op het moment dat de ketel op 0.9 bar staat en voor de dark 0.6. Bij 0.9 zou de pre infusie theoretisch korter zijn, maar omdat ik nu fijner maal help ik beide bij de pre infusie.
Hevel 3 seconden naar beneden om de groep te vullen, dan de hevel omhoog tot het aangrijppunt van de veer.
Wachten tot de eerste drup in het kopje. Hendel nog 1 keer naar beneden om groep helemaal te vullen en dan soepel los.
Dit resulteert in 16 gram in en 34 uit als ik het kopje laat staan. Toen ik grover maalde haalde ik makkelijk 16 in, 38 uit zonder behulp van pre infusie. Nu trek ik het kopje weg bij 26 gram. Voor de dark roast geeft dit het beste resultaat.

Dit is wat Dave me gisteren heeft aangeleerd en ook wat ik bij Frans had gezien. Ik weeg nu nog alles om enig houvast te hebben maar ik kan zeker geloven dat ik binnenkort de output ook niet meer weeg.
Dave gaf me als tip om naar de hevel te kijken. Als deze net over het verticale punt heen is, neemt de veerdruk sterk af en is ook een punt waar je het kopje weg kan trekken. Maar zeker ook op kleur of uiteindelijk smaak.

Voor mij als beginnend hevellaar heb ik eerst nog even cijfers nodig om te ontdekken wat waar invloed op heeft.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Londinium Vectis _ Eureka Mignon XL