Installatie oude Casa Barista vastwateraansluiting

1
Hi,

Ik heb een oud (van >10 jaar geleden) vastwater aansluitsetje voor een Expobar Brewtus, inxlusief houder voor Everpure waterfilters. Ik zou die graag in mijn Brewtus III inbouwen, maar... er zit geen installatie handleiding bij. Geen idee waar het elektrische en waterdeel op aangesloten moet worden. Nu kan ik zelf gaan experimenteren, maar misschien heeft iemand op deze site ervaring met deze set of zelfs nog een installatiehandleiding?

Kan iemand mij op weg helpen bij het installeren?

Dank,

Mr Bean

Code: Selecteer alles

while heartbeat<=180;
  if cup.empty(); 
    coffeemaker.fill(cup) 
  else me.drink(cup);

Re: Installatie oude Casa Barista vastwateraansluiting

2
Vraag 1: Heb je contact gehad met Casa Barista waar de set vandaan kwam?

Als je gedetailleerde foto's plaatst van wat je exact voor set spullen hebt plus gedetailleerde foto's van de ingewanden van je halfautomaat dan zou het best kunnen wezen dat iemand als HanR op het forum weet of de set compleet is en of e.e.a. op elkaar zou kunnen worden aangesloten.

Vraag 2: heb je ChatGPT al gevraagd en zo nee waarom niet?

Ik voeg het even en kreeg meteen dit antwoord:
1. Benodigdheden & voorbereiding
• De Brewtus plumb-in kit bevat:
• 3/8″ flexibele RVS-waterleiding (~52–180 cm), met 3/8″ male flare fitting
• Koperen of RVS T‑adapter (bij rotary pump)
• Drainleiding (~57″), OD 7/8″
• (Bij rotatiepomp) een drukregelaar (OPV) en rubber montagerubbers
• Een waterfilter wordt sterk aanbevolen, zeker bij hard water   .
• Sluit een drainleiding aan om overloop te voorkomen .

2. Waterleiding aansluiten
1. Zet de machine uit en sluit hem af van de stroom.
2. Sluit de 3/8″ male flare fitting met de bijgeleverde adapter aan de watertoevoerpoort aan de onderkant aan .
3. Leid de flexibele leiding naar je waterkraan/leiding en sluit die aan.
4. Bij een Brewtus IV‑P: verschuif de selector onder de tank van “reservoir” naar “waterleiding” en pas de microswitch aan volgens de handleiding  .

3. Drainleiding instal­leren
• Boor een 6 mm gat in de lekbak (zonder voorafgat) en leid de ¾″ ID drainleiding erin .
• Laat het uiteinde in een vrij afwaterende standbuis hangen, niet onder waterniveau.

4. Bij rotatiepomp-modellen (IV‑R of IV‑P met kit)
• Volg de installatie-instructies van de rotatiepump-conversiegids: boor gaten in de behuizing, bevestig pomp met rubbers, verleng draden, sluit T-adapter aan op kookketel, verbind flex leiding  .
• Pas daarna de OPV en pompdruk aan: zet OPV op max 11 bar, zet brouwpomp op 9 bar met backflush disk in .

5. Inbedrijfstelling
1. Zet de watertoevoer open (en drain open).
2. Vergeet het filter niet (voorkomt smaak- en ketelaanslag).
3. Zet de machine aan: de pomp vult nu het systeem en ketels.
4. Controleer op lekken, vooral bij de flare fitting en T-adapter .
5. Start met backflush-disc in grouphead, stel OPV in op 11 bar (uitloop zichtbaar) en pomp op 9 bar .

6. Tips & waarschuwingen
• Waterkwaliteitsfilter: essentieel bij hard water om gezondheid van machine te beschermen .
• Geen lekkage: verbindingsmoeren (flare / compressie) goed aandraaien, maar niet te strak .
• Pompdruk en OPV: gebruik backflush-disc tijdens instellen om correcte instellingen te waarborgen .
• Kan je ondersteunen?: als je twijfelt over boren/behuizing uitbreken/vervangingen, raadpleeg een ervaren technicus.

🧩 Samenvatting in bulletpoints
• Monteer 3/8″ flex-leiding met flare fitting
• Zet selector op waterleiding bij IV‑P
• Voeg drainleiding in lekbak toe
• Installeer rotatiepomp-kit indien van toepassing
• Stel drukregelaar en pomp af (9 bar brew, 11 bar OPV)
• Controleer op lekken en gebruik waterfilter
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
Inderdaad shitGPT in dit geval.
Niks flare fitting. Wartel van de slang is 3/8" BSP of wel rechte gasdraad slang is bolconisch afdichtend.

Afhankelijk van je Brewtus kan de slang rechtstreeks op je machine (rotatiepomp), of aan je pomp (vibratiepomp).

https://www.drtradingshop.nl/a-44475552 ... escription

Elektrisch kun je 2 dingen doen:
1. De klep die in je aansluitsetje zit, schakelen met de aan/uit schakelaar van je machine;
2. De klep die in je aansluitsetje zit schakelen met je pomp.

Je kunt de klep uit het setje buiten de machine laten, maar ook in de machine inbouwen. Voor het laatste moet je 1 of 2 gaatjes in het frame boren en daar draad n tappen.

Als er een Everpure kop bij zit, neem ik aan dat er aan de stroomopwaarts kant een slang bij zit die op een wasmachinekraan past.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

5
HanR schreef: za 21 jun 2025, 23:22 Afhankelijk van je Brewtus kan de slang rechtstreeks op je machine (rotatiepomp), of aan je pomp (vibratiepomp).

https://www.drtradingshop.nl/a-44475552 ... escription

Elektrisch kun je 2 dingen doen:
1. De klep die in je aansluitsetje zit, schakelen met de aan/uit schakelaar van je machine;
2. De klep die in je aansluitsetje zit schakelen met je pomp.
Kijk, dat had ik nodig. Kwam uit bij deze link bij Casa Barista: https://www.drtradingshop.nl/a-50185224 ... escription Geen idee waarom die niet bij google naar boven kwam. Daar staat een foto die perfect duidelijk maakt hoe 'ie aan de pomp gekoppeld kan worden. :)

Klusje voor komend weekend.

Code: Selecteer alles

while heartbeat<=180;
  if cup.empty(); 
    coffeemaker.fill(cup) 
  else me.drink(cup);