Mijn 5 jaar oude QM 3035 begint wat vreemde kuren te vertonen.
Voorop: Als ik verkeerde termen gebruik, excuus, ben maar een eenvoudige amateur maar hoop wel een goeie bak koffie uit mijn QM te kunnen krijgen.
Ik maak het apparaat regelmatig schoon:
- Piston, en alles waar de Piston in gaat maak ik regelmatig schoon (schroefje los, onderdelen eruit en schoon weer terug, nadat ook die kop is schoongemaakt.
- De grote rubber ring is inmiddels al 3 keer vervangen
- Ontkalken doe ik elke 2 maanden.
- Ik gebruik al jaren dezelfde koffiebonen (Bio Espresso bonen van DM)
- Als ik koffie maal, dan komt er per maling ongeveer 7 gram koffie uit en met een seconde of 25 loopt er een mooi kopje vol (meter komt dan recht omhoog te staan)
Wat gebeurt er nu:
- Al langere tijd heb ik het idee dat er water in de piston blijft nadruppelen als er een kop koffie is gezet. De puck is dan ook best nat. Dat zie je ook wanneer je de piston direct loshaalt, dan blijft het apparaat best even nadruppelen.
- Sinds kort wordt er vaak geen water meer gepompt. Je hoort wel heel zachtjes dat er iets geprobeerd wordt te pompen, maar er komt geen water. Het lijkt erop dat dit alleen gebeurt wanneer de machine goed warm is, maar ook dat is niet altijd het geval. Ineens komt er wel een keer water als ik het nog eens probeer. Ik dacht dat de pomp stuk zou zijn, maar dan zou hij het nooit doen vermoed ik.
Gisteravond heb ik de machine weer volledig schoon gemaakt, en ontkalkt, en daarna heb ik een kop of 4 kunnen zetten, maar bij de 5e kwam er weer geen water.
NU lees ik wel dat de pomp wisselende levensduur heeft, maar 5 jaar ?
Re: QuickMill 3035 pompt niet altijd
2pompt hij wel zonder portafiler of heb je dan zo nu en dan ook haperingen?vanturenhout schreef: ma 07 jul 2025, 16:09 Mijn 5 jaar oude QM 3035 begint wat vreemde kuren te vertonen.
Voorop: Als ik verkeerde termen gebruik, excuus, ben maar een eenvoudige amateur maar hoop wel een goeie bak koffie uit mijn QM te kunnen krijgen.
Ik maak het apparaat regelmatig schoon:
- Piston, en alles waar de Piston in gaat maak ik regelmatig schoon (schroefje los, onderdelen eruit en schoon weer terug, nadat ook die kop is schoongemaakt.
- De grote rubber ring is inmiddels al 3 keer vervangen
- Ontkalken doe ik elke 2 maanden.
- Ik gebruik al jaren dezelfde koffiebonen (Bio Espresso bonen van DM)
- Als ik koffie maal, dan komt er per maling ongeveer 7 gram koffie uit en met een seconde of 25 loopt er een mooi kopje vol (meter komt dan recht omhoog te staan)
Wat gebeurt er nu:
- Al langere tijd heb ik het idee dat er water in de piston blijft nadruppelen als er een kop koffie is gezet. De puck is dan ook best nat. Dat zie je ook wanneer je de piston direct loshaalt, dan blijft het apparaat best even nadruppelen.
- Sinds kort wordt er vaak geen water meer gepompt. Je hoort wel heel zachtjes dat er iets geprobeerd wordt te pompen, maar er komt geen water. Het lijkt erop dat dit alleen gebeurt wanneer de machine goed warm is, maar ook dat is niet altijd het geval. Ineens komt er wel een keer water als ik het nog eens probeer. Ik dacht dat de pomp stuk zou zijn, maar dan zou hij het nooit doen vermoed ik.
Gisteravond heb ik de machine weer volledig schoon gemaakt, en ontkalkt, en daarna heb ik een kop of 4 kunnen zetten, maar bij de 5e kwam er weer geen water.
NU lees ik wel dat de pomp wisselende levensduur heeft, maar 5 jaar ?
Het zou goed kunnen zijn dat je pomp na 5 jaar aan het verslijten is. de kosten van een nieuwe pomp zijn gelukkig niet erg hoog.
Techniek van een quickje is niet bijzonder ingewikkeld en opsporen van de storing zou niet moeilijk moeten zijn.
—— THE COFFEE ALCHEMIST ——
ALTIJD OP ZOEK NAAR HET GOUDEN BAKJE KOFFIE
-------------------------------------------------
- Profitec Pro700
- Mazzer Philos i200D/233M/SSP HU
- Bialetti
3Het kan toeval geweest zijn, maar soms leek het erop dat ie zonder filter wel pompte maar het gebeurde ook heel vaak dat dat niet gebeurde. Ofwel, met en zonder hapert de pomp.
Maar het feit dat de puck nat is/wordt ? Waar zou dat aan kunnen liggen ?
4Zou gewoon preventief beginnen met de pomp te vervangenvanturenhout schreef: di 08 jul 2025, 08:21 Het kan toeval geweest zijn, maar soms leek het erop dat ie zonder filter wel pompte maar het gebeurde ook heel vaak dat dat niet gebeurde. Ofwel, met en zonder hapert de pomp.
—— THE COFFEE ALCHEMIST ——
- Profitec Pro700
- Mazzer Philos i200D/233M/SSP HU
- Bialetti
5Volgens mij zegt dat niet zo veel, hier is de puck de ene keer ook natter dan de andere keer.vanturenhout schreef: di 08 jul 2025, 08:21
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.