bobbee schreef: do 31 jul 2025, 10:03
Ook dat kan veranderen, als er iemand jaren lang voorstander was van SD malers dan was ik het wel. Dat kwam ook voort uit het aanbod malers met hoge retentie en eindelijk waren daar de sd malers. Ik maakte daarvoor bijvoorbeeld een blaasbalg van een bbq pipet waar je eigenlijk olie mee op het vlees kunt spuiten om de koffie uit de maalkamer te pompen. De doser schoepen beplakte je met tape aan de onderzijde zodat echt alle koffie werdt meegepakt. G.O.D. was een ramp en onbruikbaar door de retentie. Nu zijn de malers zo geoptimaliseerd dat er nauwelijks nog retentie is. Het beetje retentie wat er is merk je aan de doorstroom van de 1e espresso van de dag maar proeven doe je het niet echt omdat het zo weinig retentie is. Wil je soms toch zeker weten vers dan maal je 0,4 sec maalsel weg. En heb je soms meerdere espresso bonen om te proeven dan bouw je hem even om tot sd maler. Gemak dient de mens en nu is er voor ieder wat wils.
Mee eens Bob. Ik betwijfel ook of je het überhaupt kan waarnemen dat kleine beetje retentie. En zoals je zegt, tegenwoordig hebben moderne malers al heel weinig retentie.
Ik kies ook niet om die reden voor single dose maar omdat ik veel soorten bonen in huis heb en ik wil meerdere keren op een dag wisselen. Ik heb nu net DAK binnen waar ik al meerdere zakjes eigenlijk van op voorraad had. Dan heb ik nog wat soorten van koffiekenner nog liggen. Wat van AMOC en nog wat in de diepvries van de Italiaanse Saka. Vandaag een lading Braziliaanse klassiekers van Giraffe binnen want daar hunker ik al een tijdje naar. En nu kijk ik met een schuine oog naar Manhattan want ik zie een kortingscode op de mail
Als ik het bijelkaar raap heb ik wel 15 soorten nu liggen op voorraad, helemaal gek

Daarom single dose ik dus