Portable espressomachine - HiBREw H4C Barista Ultra

1
Sinds kort heb ik een espressomachine aangeschaft voor onderweg.

Het was een gok, omdat ik niet echt de makkelijkste ben als het op espresso aankomt.

Ik heb er zo’n beetje alle kleuren aan bonen doorheen gejast van Italiaanse dark roast tot third wave light. Ik heb nog geen één ondrinkbaar shot geproduceerd; sterker nog, ze waren stuk voor stuk ver boven verwachting lekker.

Er past ongeveer 17 gram in het filterbakje, wat dus een legitiem 51 mm mandje is van goede kwaliteit. De temperatuur was mijn eerste zorgpunt. Daarom heb ik er een lichte branding van DAK mee getest, en daar kreeg ik net zo veel smaak uit als op de Strietman de temperatuur zit dus goed.

’s Ochtends neem ik kokend water mee in een thermoskan. Bij het opgieten in de HiBREW geeft de PID 80-85 graden aan. Hij verwarmt het water daarna zelf door naar 95 °C op zijn batterijen. HiBREW belooft ongeveer vijf shotjes bij gebruik van koud water. Met mijn methode dus met warm water merk ik dat de batterij veel langer meegaat. Ik heb het niet geteld, maar meer dan twintig shotjes op één lading is goed te doen.

Als jullie nog vragen hebben, hoor ik het graag. Ik ben echt dol op dit kleine apparaatje. Het heeft me verlost van filterkoffie, waar ik eigenlijk nooit echt van heb kunnen genieten zoals van een goede espresso.

Hier een voorbeeld van hoe dat er ongeveer uitziet:
https://youtu.be/tp8ZQhEdSiA?si=m1Vdslgac_DWrf9N
Espressomachine: Strietman CT1 // HiBREw H4C Ultra
Maler: Kafatek Monolith Titan SDRM
Bijlagen

Re: Portable espressomachine - HiBREw H4C Barista Ultra

3
Pti schreef: vr 01 aug 2025, 23:27 Gaaf ding hoor! Zo compact en dankzij de thermos met heetwater nog snel klaar voor gebruik ook denk ik?
Met overgieten uit de thermoskan dan geeft de PID ongeveer 80-85° aan. Door verwarmen doet ie zelf daarna met 1-2 minuten naar 95°

Dit maakt het voor mijn persoonlijke doeleinde al perfect echter wat mij nog steeds doet verbluffen is hoe vergevensgezind het ook is.
Shotjes van 25 tot over een minuut, het is niet alleen 'te doen' Nee het smaakt geweldig. Echt ongelofelijk, nog geen èèn misgelopen en ondrinkbaar kop koffie ermee gehad.

Re: Portable espressomachine - HiBREw H4C Barista Ultra

6
GuidovW schreef: za 02 aug 2025, 14:13 Wat een goed idee.
Ik stap op vakantie altijd over op de AeroPress, wat ik een prima bakkie vind.
Maar dit is het overwegen waard.

Heb je gekozen voor de HiBREw H4C Ultra explorer?

https://www.hibrew.com/products/hibrew ... 9574474928
Barista Ultra,
Explorer (heet geen Ultra) is toch wel heel anders en voor die kleine prijsverschil is het het denk ik grotendeels waard om voor de Ultra te gaan. De Explorer heeft onderandere geen echte filter bakje zoals we dat kennen uit onze thuis machines waar de Ultra een echte 51mm basket heeft.