Re: Superkop

91
Alabaster schreef: za 08 apr 2023, 23:30 Ik kan mijn filmpje weglaten, zie ik. Het is gewoon een prima apparaat, zoals in het filmpje van Robin getoond wordt.

Ps, Robin, ik zag dat je wat moeite moest doen om de lever omhoog te doen om de druk van het portafilter te halen. Als je 2 minuutjes wacht, gaat dat heel soepel. Nog geen idee waarom. Misschien moet de druk eerst wat weglekken.
Videos zijn altijd leuk.

92
Interessant filmpje waarin het drukprofiel van de Superkop word gevisualiseerd: https://www.instagram.com/reel/CwnFl95MZXq/

En Lance heeft ook een video van de Superkop gemaakt vandaag. Jammer dat hij niet de tijd heeft genomen om de maling af te stemmen, of om te stoppen nadat hij zijn gewenste output/gewicht bereikt. Nu zeurt hij over een waterig bakkie, terwijl hij verder heel positief is.
Hedone Honne × Weber Key MK2 × Pietro Probrew × Superkop × NanoFoamer PRO ☕

93
Leuk om de Superkop even 'in beweging' te zien ook al is het dan in de handen van Lance met zijn onhandige presentatie.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

94
Ik heb woensdag met de Superkop kennisgemaakt bij Joost van Espressowinkel.nl in Arnhem. Kan niet anders zeggen dan dat het allemaal heel degelijk aanvoelt. Het ding is trouwens groter dan ik dacht en staat als een huis (of hangt als een...)

De workflow is erg prettig en de bediening door het "krikprincipe" bijzonder licht. Heel anders qua feedback en gevoel dan een normale manual lever. Omdat er een kolom water op het koffiebed (quasi verzadigde groep) staat, verstoor je de flow en puck integriteit niet tijdens de 6 pompbewegingen. Zie het als een aantal Fellini moves. De paar shots die ik gemaakt hebt waren zonder goed finetunen alleszins drinkbaar en veelbelovend. Schoonmaken gaat snel en eenvoudig en de pucks klop je er makkekijk en in zijn geheel uit.

Kortom, ik vond het een aangename kennismaking met de Superkop en zie hem best op mijn aanrecht staan...vooral wit met het lichte hout lijkt me fraai! De hoogte van de lever (73 cm) is nog wel iets om mee rekening te houden en kan een spekbreker zijn.

Sowieso is er bij Espressowinkel een hoop leuks te zien en proeven. Joost, dank voor de gastvrijheid. En die vers gebrande boontjes zijn zo op😉

Tenslotte: de Superkop mag best wat meer aandacht krijgen als je het mij vraagt. Made in Holland is ook fraai.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Bijlagen