Ik heb inmiddels met een aantal mensen een koffie uurtje gepland. Superleuk, alleen merk ik dat dit nu enkel met liefhebbers is die high-end malers gebruiken. Dat is natuurlijk interessant, maar niet helemaal waar ik op uit was.
Wat ik juist graag wil, is ook samen proeven met mensen die een meer “gewone” maler hebben, bijvoorbeeld met 64mm- of 83mm-schijven, of een conische maler.
De reden? Ik heb het idee dat er tegenwoordig snel wordt gezegd dat betaalbare malers automatisch minderwaardig zijn. Zelf geloof ik dat het verschil meer zit in de smaakbeleving: gewoon anders, niet per se beter of slechter. Dit wil ik samen met andere op de proef stellen. Hoe anders? En is dat ook echt beter?
Zelf heb ik ook wat uitdagingen ervaren met mijn KafaTek. Zoals hij uit de doos kwam, liep hij regelmatig vast bij mijn standaarddosis van 14 gram voor de Strietman. Dat bleek gewoonweg te fijn voor de maler, waardoor hij blokkeerde. Na contact met Denis van KafaTek hoorde ik dat anderen dit probleem ook hadden. De oplossing? De schijven eerst een paar kilo inmalen. Klinkt gek, maar na zo’n 5 kilo malen heb ik inderdaad geen vastlopers meer. Niet leuk natuurlijk, maar het is wat het is.
Inmiddels heb ik er al wat lekkere koffie mee gezet, maar nog te weinig om er echt een goed oordeel over te vellen. Zeker omdat ik soms laat thuiskom van werk en hij voor nu vooral staat te pronken op het aanrecht.
Binnenkort ga ik aan de slag met wat light roast van Manhattan, naast een Italiaanse blend (Saka Crema Bar) die ik in de vriezer heb liggen, en ik ben nog op zoek naar een fijne medium roast. Tot nu toe ben ik nog niet echt van mijn stoel geblazen. Sterker nog: ik ben sceptisch. Misschien komen de wow-momenten nog, maar er is net zo goed een kans dat ik moet concluderen dat ik de grens van diminishing returns al heel ver voorbij ben gegaan met de malers die ik eerder had.
Wie weet

. Eerlijkheid boven alles. Vandaar ook mijn oproep: misschien ben ik wel bevooroordeeld, en kan ik juist door samen te proeven met verschillende malers tot nieuwe inzichten komen.
Lijkt het je leuk om mee te doen aan dit experiment? Laat het me weten!