Re: Faema Mercurio d'n urste....(1e generatie)

53
LS.,
Vandaag weer wat mooie vorderingen gemaakt, het gaat echt schroefje voor schroefje.
Op de foto's is te zien dat ik een dikke teflon pakking heb gebruikt voor de groep. Uit ervaring weet ik dat de Faema groepen de neiging hebben om te oververhitten. Bij mijn Mercurio 3e generatie pakte deze modificatie heel erg goed uit. Ik hoop op hetzelfde resultaat met deze (nog oudere) Marte groep.
Ook gepast en gemeten om de kwikpresso erin te krijgen, maar dat is ook erg goed gelukt.
Volgende week een leiding solderen en dan de machine eens voorzichtg opstarten....:-)
Cheers, TY
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

56
LS.,
Bedankt voor de leuke reacties.
Ik heb de groep er eens opgezet om te kijken of alles lekker past. Maak me lichte zorgen dat de veer in de groep niet sterk genoeg is om minimaal 7 bar te produceren. De hendel gaat me nu namelijk iets te makkelijk naar beneden, maar ik kan me uiteraard vergissen. Iedere groep is anders en ik ben heel erg benieuwd naar de performance.
De geplaatste manometer is natuurlijk niet het origineel. Deze heb ik geplaatst omdat het inregelen van de kwik-presso met een redelijk nauwkeurige manometer moet gebeuren. Van het origineel heb ik geen idee en kan er zo 0.4 bar naast zitten.
Hoop dat binnenkort koperleiding binnenkomt zodat ik een aanvoerleiding kan solderen.
Cheers TY
Afbeelding
Let's gobblefunk

57
LS.,
Ik heb een leiding gemaakt van de boiler naar de pressostaat, zodat ik de machine eens in bedrijf heb kunnen nemen.
Het goede nieuws is dat de originele manometer spot-on is wat betreft de drukaflezing. Ook heb ik wat metingen kunnen doen aan de zetgroep en deze is in ieder geval in staat om zo'n 7.5 bar te produceren. In principe genoeg dus...
Ik heb nog wat gedoe met de juiste vacbreaker en de groeppakking (de rode op de afbeelding, maar dat zijn zaken voor verdere optimalisatie. Verder geen lekkages of andere problemen, dus 80% op de voortgang zou ik zeggen.
Volgende stap is de elektra netjes afwerken, andere vacbreaker plaatsen en de verschroomde buitenmantel schoonmaken. Oh ja, ik wil ook nog een mooi lampje in de buitenmantel plaatsen....had ik al gezegd dat de laatste 20% van het project 80% van de tijd gaat kosten?????
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Let's gobblefunk

59
Pti schreef: vr 22 aug 2025, 10:25 Ik weet dat je met beperkte hoogte zit, maar houd dat knietje op de slangtule v/d vacuümbreker goed in de gaten. Die worden droog en scheuren na verloop van tijd.
Bedankt voor de tip. Ja, deze knietjes worden hard en breken dan, maar dat kan toch wel 5 jaar of meer duren (in mijn ervaring).
Ik heb dit type vacbreaker er helaas weer af moeten halen. Bij kleine boilertjes die snel op temperatuur zijn, werken deze perfect. Bij grotere boilers die langzamer op temperatuur komen, is het beter om een lage vacbreaker te gebruiken met een snelle actie (korte stift).

De machine is nu technisch zo goed als gereed. Espresso maken gaat als een tierelier. Ik vind de opwarmtijd wel erg lang, maar dat heeft zeker te maken met de dikke teflon pakking die ik achter de groep geplaatst heb. Misschien toch vervangen door een dunnere variant...
De electronika is ook gereed, dankzij mijn gepatenteerde porseleinen kroonsteen op LidL magneet....haha. Werkt geweldig en je hoeft nergens in te boren.
Binnenkort krijg ik de led verlichting binnen, zodat de achterkap in orde kan gaan maken.

Tenslotte...details matter bij dit soort restauraties. Dus geen RVS en torx boutjes, maar ouderwetse bolkoppen. Die zijn natuurlijk niet meer te koop, dus maak ik ze zelf van oude bolkopschroeven. Als je niet sterk bent, moet je slim zijn.....of was het andersom?
Cheers, TY
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Let's gobblefunk