Re: Nieuw - Kafatek Monolith SDRM

41
bobbee schreef: wo 27 aug 2025, 23:57 Top! Mooie objectieve benaderingswijze. Alles begint altijd met de koffieboon, dat is in ieder geval 1 ding wat, terecht, mooi vast staat. Succes met jouw journey.
Jammer dat je zo ver woont Bob. Ik had mezelf graag een keer geheel ongevraagd bij je uitgenodigd 😂
Ik weet van jou dat je ook eerlijk en straight on point bent, altijd gewaardeerd van jou.
Espressomachine: Strietman CT1 // HiBREw H4C Ultra
Maler: Kafatek Monolith Titan SDRM

43
Leuk idee. Ik herken je observatie van niet blown-away zijn. Heeft denk ik ook heel erg met de koffie te maken. Ik heb een tijdlang een Olympus en een Lagom 01 naast elkaar gebruikt. Bij sommige koffies, en dan waren dat met name medium brandingen, proefde ik helemaal geen verschil. Pas bij lichte brandingen die op de Olympus gewoon een bak zuur waren, was de upgrade goed te merken.

De Kafatek is natuurlijk net weer anders, want niet per se bedoeld voor heel licht gebrande koffie. Dus wel benieuwd waar de sweet spot ligt en of het echt duidelijk verschil gaat maken in je vergelijkingen als je wat meer gewend bent aan de maler.

Ik woon trouwens ook in Amsterdam, dus je bent altijd welkom langs te komen. Heb de Olympus alleen niet meer voor de ultieme vergelijking :)

46
Ja, althans, misschien verkoop ik hem. Daarom heb ik hem opzettelijk op bieden gezet, voor het geval iemand er veel geld aan wil uitgeven. In dat geval ga ik misschien akkoord en kijk ik daarna wel weer verder.

Ik ga er echter van uit dat dat niet snel zal gebeuren, dus in de tussentijd gebruik ik hem gewoon verder.

De reden daarvoor is een mix van verschillende dingen, waarvan de voornaamste persoonlijke redenen zijn. Misschien bouw ik mijn espresso-rituelen dan ook wat af en wil ik me wat minder bezig houden met koffie in geheel.

48
Boozzz schreef: do 28 aug 2025, 19:21 Ik woon trouwens ook in Amsterdam, dus je bent altijd welkom langs te komen. Heb de Olympus alleen niet meer voor de ultieme vergelijking :)
Leuk dagje gehad met Boozzz 😄

Samengevat:
Met Friedhats konden we geen verschil proeven.

Bij Dak was er een bijzonder verschil: het leek alsof er bij de ene een scheutje melk was toegevoegd.

En bij Giraffe vond ik persoonlijk de Mizen ondrinkbaar vanwege de (te) hoge helderheid die de gigantische 102 mm-schijven met zich meebrengen.

49
Hk87 schreef: zo 31 aug 2025, 21:29
Boozzz schreef: do 28 aug 2025, 19:21 Ik woon trouwens ook in Amsterdam, dus je bent altijd welkom langs te komen. Heb de Olympus alleen niet meer voor de ultieme vergelijking :)
Leuk dagje gehad met Boozzz 😄

Samengevat:
Met Friedhats konden we geen verschil proeven.

Bij Dak was er een bijzonder verschil: het leek alsof er bij de ene een scheutje melk was toegevoegd.

En bij Giraffe vond ik persoonlijk de Mizen ondrinkbaar vanwege de (te) hoge helderheid die de gigantische 102 mm-schijven met zich meebrengen.
Boozzz heeft een Lagom 01? (Mizen 102mm..)

Wat is je oordeel over de Kafatek SDRM?

Wat voor soort maler/maalschijven wil je naartoe als je die verkoopt?
Hedone Honne × Weber Key MK2 × Pietro Probrew × Superkop × NanoFoamer PRO ☕

50
robinfcb schreef: di 02 sep 2025, 11:56
Hk87 schreef: zo 31 aug 2025, 21:29
Boozzz schreef: do 28 aug 2025, 19:21
Boozzz heeft een Lagom 01? (Mizen 102mm..)

Wat is je oordeel over de Kafatek SDRM?

Wat voor soort maler/maalschijven wil je naartoe als je die verkoopt?
Klopt, Mizen-blinds heeft hij.

Met mijn oordeel over de KafaTek ben ik misschien iets (te) snel geweest. De vergelijking met de Mizen heeft me geholpen beter te begrijpen hoe het werkelijk zit.
Wat ik had gehoopt, is dat ik er ‘gewone’ bonen in zou doen en dat er iets buitengewoon magisch zou gebeuren. Maar dat bestaat kennelijk (nog) niet. De koffiebonen worden er niet opeens veel beter van. Sterker nog: het smaakt vrijwel hetzelfde als een maler in de gemiddelde prijsklasse.
Dat was dan ook mijn teleurstelling. Het verschil begint pas wanneer je er echt exclusieve bonen mee maalt. Ja, dan kan het wel veel indrukwekkender zijn ben ik ook nog maar pas achtergekomen. En dat is ook precies hoe het zit met overige High end malers zoals option-o. Sterker nog het kan zelfs achteruitgang betekenen in smaak want bij de Mizen schijven vond ik de bonen van Giraffe echt niet meer lekker.

Dus ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ermee wil. Ik ben eigenlijk niet iemand die exclusief light roast drinkt, en dan is het eigenlijk een beetje overkill om zo’n maler te behouden.