Re: Nieuw - Kafatek Monolith SDRM
51Als je hele goede bonen maalt met een maler krijg je altijd hele goede koffie!

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
Hoe is de workflow van beide malers?Hk87 schreef: di 02 sep 2025, 12:18Klopt, Mizen-blinds heeft hij.
Met mijn oordeel over de KafaTek ben ik misschien iets (te) snel geweest. De vergelijking met de Mizen heeft me geholpen beter te begrijpen hoe het werkelijk zit.
Wat ik had gehoopt, is dat ik er ‘gewone’ bonen in zou doen en dat er iets buitengewoon magisch zou gebeuren. Maar dat bestaat kennelijk (nog) niet. De koffiebonen worden er niet opeens veel beter van. Sterker nog: het smaakt vrijwel hetzelfde als een maler in de gemiddelde prijsklasse.
Dat was dan ook mijn teleurstelling. Het verschil begint pas wanneer je er echt exclusieve bonen mee maalt. Ja, dan kan het wel veel indrukwekkender zijn ben ik ook nog maar pas achtergekomen. En dat is ook precies hoe het zit met overige High end malers zoals option-o. Sterker nog het kan zelfs achteruitgang betekenen in smaak want bij de Mizen schijven vond ik de bonen van Giraffe echt niet meer lekker.
Dus ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ermee wil. Ik ben eigenlijk niet iemand die exclusief light roast drinkt, en dan is het eigenlijk een beetje overkill om zo’n maler te behouden.
Niet met een Sage Barista Expressbobbee schreef: di 02 sep 2025, 12:44 Als je hele goede bonen maalt met een maler krijg je altijd hele goede koffie!
Ken ik niet. Maar gooi daar dan eens oude goedkope koffie in en kies dan welke lekkerste is.robinfcb schreef:Niet met een Sage Barista Expressbobbee schreef: di 02 sep 2025, 12:44 Als je hele goede bonen maalt met een maler krijg je altijd hele goede koffie!
Haha, klopt ergens wel natuurlijk.bobbee schreef: di 02 sep 2025, 12:44 Als je hele goede bonen maalt met een maler krijg je altijd hele goede koffie!
Option-o gaat dat niet, niet voor bedoeld. Kafatek wel, vorkjes kan je ook afstellen afhankelijk van je portafilter grootte.robinfcb schreef: di 02 sep 2025, 12:48Hoe is de workflow van beide malers?Hk87 schreef: di 02 sep 2025, 12:18Klopt, Mizen-blinds heeft hij.robinfcb schreef: di 02 sep 2025, 11:56
Boozzz heeft een Lagom 01? (Mizen 102mm..)
Wat is je oordeel over de Kafatek SDRM?
Wat voor soort maler/maalschijven wil je naartoe als je die verkoopt?
Met mijn oordeel over de KafaTek ben ik misschien iets (te) snel geweest. De vergelijking met de Mizen heeft me geholpen beter te begrijpen hoe het werkelijk zit.
Wat ik had gehoopt, is dat ik er ‘gewone’ bonen in zou doen en dat er iets buitengewoon magisch zou gebeuren. Maar dat bestaat kennelijk (nog) niet. De koffiebonen worden er niet opeens veel beter van. Sterker nog: het smaakt vrijwel hetzelfde als een maler in de gemiddelde prijsklasse.
Dat was dan ook mijn teleurstelling. Het verschil begint pas wanneer je er echt exclusieve bonen mee maalt. Ja, dan kan het wel veel indrukwekkender zijn ben ik ook nog maar pas achtergekomen. En dat is ook precies hoe het zit met overige High end malers zoals option-o. Sterker nog het kan zelfs achteruitgang betekenen in smaak want bij de Mizen schijven vond ik de bonen van Giraffe echt niet meer lekker.
Dus ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ermee wil. Ik ben eigenlijk niet iemand die exclusief light roast drinkt, en dan is het eigenlijk een beetje overkill om zo’n maler te behouden.
Je kan met beide direct in de portafilter malen toch?
Is RDT en WDT noodzakelijk?
Je krijgt er bij de 01 toch een portafilter houder bij? https://www.instagram.com/reel/C-mT6_XsAl_/Hk87 schreef: di 02 sep 2025, 13:01Option-o gaat dat niet, niet voor bedoeld. Kafatek wel, vorkjes kan je ook afstellen afhankelijk van je portafilter grootte.robinfcb schreef: di 02 sep 2025, 12:48Hoe is de workflow van beide malers?Hk87 schreef: di 02 sep 2025, 12:18
Klopt, Mizen-blinds heeft hij.
Je kan met beide direct in de portafilter malen toch?
Is RDT en WDT noodzakelijk?
RDT doe ik nooit naar mijn weten bij beiden niet nodig. Wel even aan het begin als de schijven nog vlijmscherp zijn en in gemalen moeten worden.
WDT die ik nog wel eigenlijk maar ik weet niet meer of dat nou nodig is of gewenning geworden.
Hoe vergelijk je beide malers met de Hedone Honne? Die heb je ook gehad toch? Ik vind die qua workflow subliem, geen RDT, geen WDT.Hk87 schreef: di 02 sep 2025, 13:13 Je hebt helemaal gelijk. Was niet bewust van dat ding. Boozzz gebruikte gewoon een catch cupje.
Terug naar “Koffiemolens & malers”