Re: DAK roasters - Second chance

51
Ja die bakjes hebben wel echt een handleiding nodig en kunnen ook nare eigenschappen met zich meebrengen indien je ze verkeerd gebruikt. Doordat er heel veel meer gaatjes zitten ben je genoodzaakt om veel fijner te malen als normaal.

Hoe fijner je maalt, hoe moeilijker je het eigenlijk maakt voor je machine om een 'gelijkmatige' extractie te behalen. De kans op channeling wordt alsmaar groter, omdat het maalsel zo extreem fijn is zoekt het water naar zwakte punten in bijvoorbeeld je puck prep. Zo kan je een deel onder extractie en een deel over extractie krijgen, hoeft niet perse maar de kans wordt groter bij zulke bakjes als je een conventionele zetmethode hanteert.

Om dit te compenseren wordt er vaak gebruik gemaakt van een 'gusher shot', malen ze veel grover en krijg je een shotje van 15 tot 20 seconden als je de standaardratio van 1 op 2 of 2,5 hanteert. Dat is vaak niet lekker (soms wel). Dus om dat vervolgens weer te compenseren, verhogen ze de ratio naar 1 op 4 of zelfs 1 op 5. Ziet er dan allemaal heel onconventioneel en misschien onsmakelijk uit.

Het is allemaal best vreemd als je er zo over nadenkt 😅
Maar... het kan bijzonder goed werken met light roast. Het is natuurlijk een beetje onzin om dit allemaal te doen met normaal gebrande boontjes.
Espressomachine: Strietman CT1 // HiBREw H4C Ultra
Maler: Kafatek Monolith Titan SDRM

52
Hk87 schreef: do 24 jul 2025, 15:11 Blondie - Ecuador
Heb je deze al gezet als espresso? Wat vind je ervan?

Had hem op de camping met de picopresso en mwh blade maler en vond hem daar erg verfijnd. Maar nu thuis met de high end gear heb ik hem nog niet echt fantastisch moet ik zeggen, beetje vlak, beetje zuur, toch wat saaiig.

53
Nee nog niet, ik heb eerst de white Lotus aangebroken nu.

Ik wacht nog op mijn KafaTek die binnekort aan zou moeten komen.

Voor nu heb ik de 1zpresso handmaler maar ik vind het vreselijk om daarmee light roast te doen, het is echt letterlijk een workout om de keiharde bonen erdoor te krijgen. Had dat niet zo verwacht. Die paar die er ermee heb gezet waren ook niet succesvol en moesten heel wat fijner wat het hele proces met malen nog moeizamer maakt

Re:

54
Boozzz schreef:
Hk87 schreef: do 24 jul 2025, 15:11 Blondie - Ecuador
Heb je deze al gezet als espresso? Wat vind je ervan?

Had hem op de camping met de picopresso en mwh blade maler en vond hem daar erg verfijnd. Maar nu thuis met de high end gear heb ik hem nog niet echt fantastisch moet ik zeggen, beetje vlak, beetje zuur, toch wat saaiig.
Kan ook door het water komen!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

55
Dankzij dit draadje ook de second chance van DAK ontdekt! Eén keer eerder “normale” boontjes van DAK besteld. Vond ze toen best prima, maar ik had er toen meer van verwacht voor de redelijk hoge prijs. De filterkoffie die ik toen had was de lekkerste. Verder herinner ik me de Coco bongo als te overheersend kokos en de Milky Cake als prima maar niet wow.

Nu dus via de second chance DAK maar eens een tweede kans gegeven 😉. Aangezien ik wel van afwisseling houd heb ik meteen twee kilo besteld. Een kilootje “Magnolia” uit Costa Rica die als “well rested” gebrand in mei verkocht werd. En een kilootje “Gitesi” uit Rwanda die als “Test batch” verkocht werd.
Ik moet zeggen dat ik er, zeker met wat je dan betaald, erg tevreden over ben!
Beide bonen zou ik medium-light beschouwen voor espresso maar ook in een cappuccino staan ze beide hun mannetje. Met de wat oudere boontjes maal ik aanzienlijk fijner en ik heb de dosis van mijn vaste 18g naar 22g gegooid om makkelijker de goeie druk te halen zonder “te” fijn te moeten malen.

Maar een geslaagde aankoop dus! En weer leuk om zoiets via het forum te ontdekken. Het meerendeel van de bonen in de vriezer gegooid want twee kilo gaat wel even mee bij mij.

DAK roasters - Second chance

57
Hk87 schreef:Ja die bakjes hebben wel echt een handleiding nodig en kunnen ook nare eigenschappen met zich meebrengen indien je ze verkeerd gebruikt. Doordat er heel veel meer gaatjes zitten ben je genoodzaakt om veel fijner te malen als normaal.

Hoe fijner je maalt, hoe moeilijker je het eigenlijk maakt voor je machine om een 'gelijkmatige' extractie te behalen. De kans op channeling wordt alsmaar groter, omdat het maalsel zo extreem fijn is zoekt het water naar zwakte punten in bijvoorbeeld je puck prep. Zo kan je een deel onder extractie en een deel over extractie krijgen, hoeft niet perse maar de kans wordt groter bij zulke bakjes als je een conventionele zetmethode hanteert.

Om dit te compenseren wordt er vaak gebruik gemaakt van een 'gusher shot', malen ze veel grover en krijg je een shotje van 15 tot 20 seconden als je de standaardratio van 1 op 2 of 2,5 hanteert. Dat is vaak niet lekker (soms wel). Dus om dat vervolgens weer te compenseren, verhogen ze de ratio naar 1 op 4 of zelfs 1 op 5. Ziet er dan allemaal heel onconventioneel en misschien onsmakelijk uit.

Het is allemaal best vreemd als je er zo over nadenkt
Afbeelding

Maar... het kan bijzonder goed werken met light roast. Het is natuurlijk een beetje onzin om dit allemaal te doen met normaal gebrande boontjes.
Ik heb nu de Coco Sponge van DAK feitelijk onder controle, maar de smaak laat nog te wensen over.
Hij is nu vooral erg bitter en de body vind ik ook matig. Ik had met een langere extractie tijd (fijner maaisel) beter smaak resultaten. Toen meer zoet met klein bittertje maar nog geen smaak herkenning oid, wel prima te drinken.

@Hk87 gebruik jij filter papiertjes bij je filterbakjes van Sworks? Ik heb weleens voorbij zien komen dat het papiertje ook een beetje de smaak eruit kan halen.
Ik kan me ook voorstellen dat het de body eruit haalt.?
Dat ga ik zonder ook nog proberen, daarna een ander filterbakje en als laatste wil ik ook eens 6,5 bar proberen. Daar hoor ik ook verschillende verhalen over, wordt tijd om dit zelf eens te onderzoeken.

Leuk even experimenteren met dezelfde boon
Afbeelding
normaal heb ik niet zoveel dezelfde bonen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

58
Ik heb geen sworks bakjes. Lijkt mij niet ideaal voor de strietman althans, niet de high flow bakjes.

Wat ik wel heel graag wil is de convex billet van sworks. Als er niet zo een absurde prijs op zat had ik het vandaag nog wel gehaald maar ik heb het er niet voor over om inclusief douane en verzenden etc. even €300 aan een filter bakje te spenderen.

Betreft dat filter papiertje nog, knap dat je Maler zo fijn kan malen want door dat papiertje loopt het alleen maar nog sneller door. De smaak zal hij niet eruit halen, geen idee waar dat op gebaseerd is maar het kan zeker wel ten koste van body gaan.

Ik heb ze liggen maar gebruik ze eigenlijk nooit. Moet ik misschien wel een keer weer mee experimenteren op light roast.

59
MichaelvDuuren schreef:
Hk87 schreef:Ja die bakjes hebben wel echt een handleiding nodig en kunnen ook nare eigenschappen met zich meebrengen indien je ze verkeerd gebruikt. Doordat er heel veel meer gaatjes zitten ben je genoodzaakt om veel fijner te malen als normaal.

Het is allemaal best vreemd als je er zo over nadenkt
Afbeelding

Ik heb nu de Coco Sponge van DAK feitelijk onder controle, maar de smaak laat nog te wensen over.
Hij is nu vooral erg bitter en de body vind ik ook matig. Ik had met een langere extractie tijd (fijner maaisel) beter smaak resultaten. Toen meer zoet met klein bittertje maar nog geen smaak herkenning oid, wel prima te drinken.

@Hk87 gebruik jij filter papiertjes bij je filterbakjes van Sworks? Ik heb weleens voorbij zien komen dat het papiertje ook een beetje de smaak eruit kan halen.
Ik kan me ook voorstellen dat het de body eruit haalt.?
Dat ga ik zonder ook nog proberen, daarna een ander filterbakje en als laatste wil ik ook eens 6,5 bar proberen. Daar hoor ik ook verschillende verhalen over, wordt tijd om dit zelf eens te onderzoeken.

Leuk even experimenteren met dezelfde boon
Afbeelding
normaal heb ik niet zoveel dezelfde bonen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Update over de genoemde boontjes.

Uiteindelijk meerdere variabelen uitgeprobeerd: -Filterbakje Weber 20 gr met en zonder papieren filter: vooral verschil in body en zonder leek wel iets meer een zoetje te vertonen.
-Filterbakje Pullman 18gr zonder papieren filter: bij deze bleef de koffie vooral een bittere nasmaak houden
-6,5 bar gaven vreemd genoeg weinig verschil, misschien iets minder scherp van smaak wat ronder zeg maar.

Het is denk ik gewoon niet helemaal mijn smaak, ik kreeg er weinig speciaals uit. Vooral donders chocola en het is natuurlijk Choco Spongo dus misschien is dat het wel gewoon.
Als cappuccino prima bakkie maar ik had er wat meer van verwacht.