Hk87 schreef:Ja die bakjes hebben wel echt een handleiding nodig en kunnen ook nare eigenschappen met zich meebrengen indien je ze verkeerd gebruikt. Doordat er heel veel meer gaatjes zitten ben je genoodzaakt om veel fijner te malen als normaal.
Hoe fijner je maalt, hoe moeilijker je het eigenlijk maakt voor je machine om een 'gelijkmatige' extractie te behalen. De kans op channeling wordt alsmaar groter, omdat het maalsel zo extreem fijn is zoekt het water naar zwakte punten in bijvoorbeeld je puck prep. Zo kan je een deel onder extractie en een deel over extractie krijgen, hoeft niet perse maar de kans wordt groter bij zulke bakjes als je een conventionele zetmethode hanteert.
Om dit te compenseren wordt er vaak gebruik gemaakt van een 'gusher shot', malen ze veel grover en krijg je een shotje van 15 tot 20 seconden als je de standaardratio van 1 op 2 of 2,5 hanteert. Dat is vaak niet lekker (soms wel). Dus om dat vervolgens weer te compenseren, verhogen ze de ratio naar 1 op 4 of zelfs 1 op 5. Ziet er dan allemaal heel onconventioneel en misschien onsmakelijk uit.
Het is allemaal best vreemd als je er zo over nadenkt
Maar... het kan bijzonder goed werken met light roast. Het is natuurlijk een beetje onzin om dit allemaal te doen met normaal gebrande boontjes.
Ik heb nu de Coco Sponge van DAK feitelijk onder controle, maar de smaak laat nog te wensen over.
Hij is nu vooral erg bitter en de body vind ik ook matig. Ik had met een langere extractie tijd (fijner maaisel) beter smaak resultaten. Toen meer zoet met klein bittertje maar nog geen smaak herkenning oid, wel prima te drinken.
@Hk87 gebruik jij filter papiertjes bij je filterbakjes van Sworks? Ik heb weleens voorbij zien komen dat het papiertje ook een beetje de smaak eruit kan halen.
Ik kan me ook voorstellen dat het de body eruit haalt.?
Dat ga ik zonder ook nog proberen, daarna een ander filterbakje en als laatste wil ik ook eens 6,5 bar proberen. Daar hoor ik ook verschillende verhalen over, wordt tijd om dit zelf eens te onderzoeken.
Leuk even experimenteren met dezelfde boon
normaal heb ik niet zoveel dezelfde bonen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk