TKA Faema Faemina derde generatie

1
Compacte springlever met krachtige stoomvoorziening. De stoomkraan is zowel links als rechts te plaatsen, zodat je hem altijd kunt instellen naar wens.

Optisch verkeert de machine in zeer goede staat: geen beschadigingen en het Faema logo is prachtig bewaard gebleven.

De machine is volledig gereviseerd. Alle afdichtingen en de elektronica zijn vervangen en er is een nieuwe RVS veer geplaatst.
Persoonlijk vind ik het een schitterende machine om te zien.

Ideaal voor cappuccino- en latte liefhebbers, wat minder voor de echte espresso puristen vanwege de thermische schommelingen van een HX-machine. Toch ervaar ook ik als espresso purist, dat het een bijzonder leuke machine is om mee te werken.
You can't buy experience
Bijlagen

Re: TKA Faema Faemina derde generatie

5
bobbee schreef: za 13 sep 2025, 11:45 Huh, hebben we gemist dat je deze hebt aangeschaft of heb ik er overheen gekeken?
Haha, deze heb ik stiekem aangeschaft en inmiddels al een tijdje in gebruik 😁

Zoals ik in een ander topic al eens aangaf, twijfelde ik destijds tussen deze en de La Pavoni. Toen werd het de Pavoni, maar de Faemina bleef toch in mijn achterhoofd hangen en die moest ik gewoon geprobeerd hebben.

Ik vind het oprecht een supercoole machine, veel leuker dan de La Pavoni. Groot voordeel is dat je hier geen modificaties (nodig) hebt. Shots achter elkaar maken gaat zonder problemen. Het enige dat je onder de knie moet krijgen, is hoe het temperature surfing werkt. Ook het stomen gaat een stuk gebruiksvriendelijker omdat de kraan prettig geplaatst is in tegenstelling tot de Pavoni waarbij je in een ongemakkelijke houding werkt. Naar mijn idee ook behoorlijk krachtig stomen.

Leuk om dit meegemaakt te hebben en totaal geen spijt dat ik het geprobeerd heb. De volgende machine wordt definitief geen Londinium, helaas past het gewoon echr niet want door de bovenkast kan de hefboom niet eens volledig in rust komen. Buiten dat de hevel telkens op een aan moet is dat teveel gedoe waar ik hoogstwaarschijnlijk op lange termijn niet vrolijk van wordt. Vrouwlief net zo erg. 😆

Daarom heb ik besloten om even afscheid te nemen van de lever en terug te gaan naar een pomp-machine. Een tweedehands La Marzocco gs3 of Micra of een nieuwe Lelit Bianca staat nu op de radar.
You can't buy experience