Nieuwe koffie, testers gezocht!

1
> inschrijving gesloten, we hebben inmiddels 10 proevers! <

Hoi Koffie-liefhebbers!

In onze branderij zijn we altijd op zoek naar nieuwe smaken.
Zo heeft onze Master Roaster Rowan nu een nieuwe koffie gebrand uit Colombia.
We zoeken 5 tot 10 forum leden die deze koffie als espresso willen proeven en beoordelen.

Hoe gaat dan in z'n werk?
-je ontvangt 250 gram verse koffie en een proef formulier.
-je zet ten minste espresso en cappuccino van deze koffie
-je vult het formulier in, en mailt dit uiterlijk 14 dagen na ontvangst van de koffie weer terug.

Wat willen we weten?
-hoe heb je de koffie gezet en met welke apparatuur en instellingen
-welke eigenschappen nam je waar > het proef-formulier helpt je om dit in kaart te brengen
-en natuurlijk > wat vind je ervan?

Lijkt het je leuk om mee te doen? mail dan je gegevens aan : info@espressowinkel.nl o.v.v. "meeproeven Colombia"
we hopen uiterlijk over een week 5 tot 10 mee-proevers te. vinden ;-)

Groetjes,

Joost Jorritsma & het team van Espressowinkel.nl
Cruquiusweg 12A, 6827 BL, Arnhem
info@espressowinkel.nl / 026-8200332
Di-Vr 09:00-17:00 / Za. 10:00-17:00
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Joost van EWNL op wo 17 sep 2025, 07:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Eigenaar van Espressowinkel.nl
Sleutelaar, koffie-gek, pizza-bakker, muziek liefhebber, motorrijder

Re: Nieuwe koffie, testers gezocht!

8
Hier zijn de bonen ook binnen en de eerste twee espresso's gezet. Ik heb de sweetspot nog niet gevonden. De eerste poging liep te snel door en was te zuur, de tweede poging een tikje fijner gemalen met 45 gram espresso uit 18 gram koffie (1:2,5) in 22 seconden. Deze was wel wat beter, maar nog steeds te zuur. Ik proefde al wel een beetje speculaas. Dat staat niet in de smaakbeschrijving, maar gaat wel richting de caramel en kardemom die ik zou moeten proeven. De volgende keer moet ik dus nog een tikje fijner malen of iets hoger doseren (mijn molen heeft best grote stappen).

Edit: toch nog een derde espresso geprobeerd, nog iets fijner gemalen. Opnieuw 18 gram in, 45 gram uit maar nu in 33 seconden. Ik moet er een beetje tussenin gaan zitten, maar dat gaat niet met mijn bakbeest van een molen. Dus de volgende keer maal ik weer een tikje grover maar doseer ik iets hoger. Dan kom ik er ook.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino