Advies bonen maler

1
Goede middag,

Af en toe al wat rond gelezen op dit forum. Toch besloten om actief ook wat te posten.
Ik zie mij zelf als een koffie liefhebber, die op zoek is naar het perfecte kopje koffie thuis. Hier heb ik een mooie hobby in gevonden:)

Nu maak ik mijn koffie met een ECM synchronika, mijn bonen maal ik met een ECM grinder. De koffie die hieruit komt is heerlijk, alleen wil ik het niveau toch nog wat omhoog brengen.

De laatste tijd wordt ik steeds meer aangetrokken naar single dose. Ik wil dan ook een upgraden maken in mijn bonen maler. Hier zie ik verschillende mogelijkheden voorbij komen. Ik ben echt op zoek naar een high end bonen maler voor de single dose, welke zouden jullie aanbevelen?

Welke mij enorm aanspreekt qua design is de Weber Workshop EG1, iemand die hier ervaring mee heeft voor het maken van espresso?

Ik ben benieuwd naar wat jullie gebruiken en hoe dit bevalt.

Groet Kevin

Re: Advies bonen maler

2
De EG-1 is enorm populair en er is van alles over te vinden op verschillende fora, youtube, instagram etc.
Denk dat je aan materiaal wel genoeg hebt als je het een beetje opzoekt. Als dat je budget is trouwens dan zijn er wel meer malers die mogelijk aantrekkelijk zijn.
Vectis / Lagom 01

3
Single dosing is een upgrade als je van retentie spreekt. Maar een volle hopper waardoor de bonen met gewicht worden gemalen doen ook iets goeds met de smaak. Echter, de grootste upgrade zit altijd in de koffiebonen en de kennis en kunde van de barista.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

4
Single dosen is inderdaad een mogelijke volgende stap in je proces. Met een redelijke tot goede maler breng je een flink aantal variabelen terug en zul je waarschijnlijk een meer consistent resultaat krijgen. De stap naar een EG-1 is wel gigantisch, die behoort tot de absolute top. Verder in dat lijstje staan de Lagom 01 of P100, diverse Kafetek modellen, Monolith Max. En ik vergeet er vast nog een stel. Allemaal met bijbehorend budget. Ik kan niet in je portemonnee kijken of bepalen wat voor verschil je proeft maar je bent duidelijk serieus.

Ik wil je daarom adviseren om je te laten informeren en te vergelijken bij gebruikers die deze en/of een andere maler hebben die net iets meer bescheiden is.

Wat vindt je van een conische maler? Veel gebruikers hebben een Niche Zero.
Is een mid-range al voldoende? Kijk eens wie een Timemore 78S of een DF64V hebben of een Lagom P64 (schuldig). Vooral de 64mm malers hebben interessant aantallen opties in de te gebruiken SSP schijven.

Neem je eigen maler mee, en ga op bezoek. Wat is het verschil en is wat is je dat waard.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

5
ErikvW schreef: do 18 sep 2025, 15:52 Single dosen is inderdaad een mogelijke volgende stap in je proces. Met een redelijke tot goede maler breng je een flink aantal variabelen terug en zul je waarschijnlijk een meer consistent resultaat krijgen. De stap naar een EG-1 is wel gigantisch, die behoort tot de absolute top. Verder in dat lijstje staan de Lagom 01 of P100, diverse Kafetek modellen, Monolith Max. En ik vergeet er vast nog een stel. Allemaal met bijbehorend budget. Ik kan niet in je portemonnee kijken of bepalen wat voor verschil je proeft maar je bent duidelijk serieus.

Ik wil je daarom adviseren om je te laten informeren en te vergelijken bij gebruikers die deze en/of een andere maler hebben die net iets meer bescheiden is.

Wat vindt je van een conische maler? Veel gebruikers hebben een Niche Zero.
Is een mid-range al voldoende? Kijk eens wie een Timemore 78S of een DF64V hebben of een Lagom P64 (schuldig). Vooral de 64mm malers hebben interessant aantallen opties in de te gebruiken SSP schijven.

Neem je eigen maler mee, en ga op bezoek. Wat is het verschil en is wat is je dat waard.
Thanx voor je uitgebreide advies!
Ik vind de Niche zero er mooi uitzien, ik vraag mij alleen af of dit al een voldoende stap vooruit is t.o.v. de ECM maler die ik nu gebruik.
Ik heb al wat rond gezocht qua winkels, maar er zijn niet veel winkels bij mij in de buurt met een breed assortiment single dose malers (ik woon in Noord Holland).
Ik ben op zoek naar een maler waar ik jaren plezier van heb, maar ook een genot voor het oog. Ik merk dat ik nog steeds elke dag blij wordt van mijn ECM qua looks and feel.

Ik ben mij er van bewust dat het een mega stap is van wat ik nu gebruik en de EG, maar tja als je dan toch een stap wil maken kan ik het beter direct goed doen toch;).

Groet Kevin

8
kevinmak90 schreef: do 18 sep 2025, 21:00
Rosanne schreef: do 18 sep 2025, 20:16 Wat voor koffie drink je graag? Light, medium of dark toast? Drink je medium en dark, dan is een maler met grote schijven niet per definitie aan te raden. Drink je light, dan weer wel.
Meestal drink ik medium tot dark roast.
Dan zou ik eerder voor iets conisch gaan denk ik.
Hedone Honne × Weber Key MK2 × Pietro Probrewing × Superkop × NanoFoamer PRO ☕

9
Voordat je zo'n prijzige maler aanschaft zou ik eerst wat ervaring opdoen zoals de verschillen ontdekken van conisch vs plat. Op die manier specifieke voorkeur proberen te ontdekken.
Daarnaast kun je ook een Niche (conisch) aanschaffen en een Eureka SD bijvoorbeeld. Ben je minder geld kwijt en heb je 2 goede malers met verschillend karakter op smaak.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

10
Of SSP High uniformity in 64mm als je het schappelijk wilt houden maar denk niet dat dat interessant genoeg is voor je als je je ogen al hebt op een eg-1.

Veel mensen die medium tot medium dark hun leven lang hebben gedronken en tevreden waren met een Niche Zero hebben de KafaTek MC6 als een 'upgrade' ervaren.
Maar dat zit wel in een hele andere prijs categorie als de eerder genoemde. Zo ook de Weber key.
You can't buy experience