Drankdier schreef:Mijn eerste pogingen met de Vectis waren eigenlijk nog nieteens zo slecht, maar er valt wel nog meer uit te halen denk ik.
De eerste shot was iets wat te fijn gemalen en daardoor wat wrang. 2e shot later vandaag iets grover. 16 gram gemalen bonen, 20 seconden pre infusie op 1.2 bar en vervolgens een espresso van 29 gram in het kopje. Hij werd al gebalanceerder, dan de 1e. Minder wrang, medium body en een licht prettig zuurtje dat mij aan blueberry doet denken. Misschien dat ik hem nog wat grover ga zetten. De Vectis heeft een vrij brede sweet spot qua maalgraad dus ik ben benieuwd welke kan hij nog op kan gaan.
Zelf roast ik thuis ook koffie en ik krijg bij deze een klein beetje het idee dat het wel een medium roasts is op aanzicht, maar dat de boontjes wat development missen na 1st crack. Alsof ze na 1st crack gewoon op vol vermogen door geroosterd zijn, maar dat de kern niet de temperatuur heeft bereikt die nodig was. Mijn eigen roasts zijn wel vaak wat zoeter als ik zo donker ga.
Cheers!
Wel een beetje herkenbaar wat je schrijft! Ik had dat wrange niet genoemd maar inderdaad, ik voelde wat prikken aan de rand van mijn tong, achterin. Bij het tweede shot was dat weg.
Morgenochtend weer verder proeven, nog een klik grover maar het kan best zijn dat het tweede shot gewoon raak was! Leuk hoor!!
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper