Ik bedenk me dat Lelit vast wel een reden heeft om de druk standaard hoger dan normaal te leveren, namelijk ergens rond de 10 bar.
Wat zijn jullie ervaringen? Is dat toch echt te hoog of gewoon zo laten?
Ook ben ik benieuwd hoe het flowpedaal is afgesteld bij andere gebruikers.
Ik heb gemeten:
Bij het pedaal helemaal open krijg ik ongeveer 100 ml in 10 seconden.
Bij het pedaal helemaal dicht krijg ik ongeveer 20 ml in 10 seconden.
Komt dat een beetje overeen met jullie waarden?
Re: Lelit Bianca v3 - Flow paddle en druk
2Als je espresso verrukkelijk is zou ik niet in zitten over de druk die een metertje aangeeft.
Waar wordt die druk precies gemeten?
Je kunt de druk nameten met een filterdrager waarop een drukmeter zit, ik heb er wel zo een. En ook daarvan kun je je afvragen hoe secuur die meter is
De flow kun je nameten met een SCACE die probeert een representatieve puck-weerstand en doorloop na te doen. Ik heb er een, nog uit de tijd dat ik al derfelijke dingen belangrijk vond
Waar wordt die druk precies gemeten?
Je kunt de druk nameten met een filterdrager waarop een drukmeter zit, ik heb er wel zo een. En ook daarvan kun je je afvragen hoe secuur die meter is

De flow kun je nameten met een SCACE die probeert een representatieve puck-weerstand en doorloop na te doen. Ik heb er een, nog uit de tijd dat ik al derfelijke dingen belangrijk vond

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Ik hoop dat het verrukkelijk isfransg schreef: di 23 sep 2025, 19:04 Als je espresso verrukkelijk is zou ik niet in zitten over de druk die een metertje aangeeft.
Zit thuis met corona dus ik proef en ruik even niks meer maar als ik mijn vrouw moet geloven smaakt het heel erg goed.
De druk wordt weergegeven op twee punten: aan de pomp en in de groep (zie foto).Waar wordt die druk precies gemeten?
De flow kun je nameten met een SCACE die probeert een representatieve puck-weerstand en doorloop na te doen. Ik heb er een, nog uit de tijd dat ik al derfelijke dingen belangrijk vond![]()
Ik maak me daar eigenlijk een stuk minder druk om dan om de flow.
Wat betreft de flow control paddle: ik was in de veronderstelling dat je de flow echt bijna dicht kon draaien. Dit is in mijn ogen vooral handig als laatste redmiddel, wanneer je ziet dat het allemaal te snel doorloopt, zodat je nog net kan ingrijpen en je shot wellicht kan redden voor zover dat nog te redden valt. Een beetje als een handmatige hevel dus.
Zoals het nu staat, lijkt het alsof hij nog vrij rap doorvloeit in zijn dichtste stand en is de beoogde functie iets minder toepasselijk.
Niet om te zeuren nu hoor, het is een fantastische machine voor de rest en ben er oprecht super blij mee op de de formaat na. Jezus, wat een bakbeest!
You can't buy experience
4Ik kan je niet meer volgen met al die aankopen en verkopen en redenen van de laatste tijd. Maar goed, dat maakt ook helemaal niks uit!
Hier uitleg over hoe je paddle afsteld van de Bianca.
https://youtu.be/xXpobQ5tud0

Hier uitleg over hoe je paddle afsteld van de Bianca.
https://youtu.be/xXpobQ5tud0
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
Lelit Bianca v3 - Flow paddle en druk
5Er was een reden voor waarom het beter was om de flow paddle niet helemaal dicht af te stellen. Heb daar volgensmij ooit iets over gelezen hier op koffiepraat.
Overigens, ik heb de druk gewoon verlaagd naar 8,5 bar. Kan je verstellen met de schroef onderop de machine
Overigens, ik heb de druk gewoon verlaagd naar 8,5 bar. Kan je verstellen met de schroef onderop de machine

Laatst gewijzigd door Rosanne op di 23 sep 2025, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker
6Klopt inderdaad, ik zag het elders buiten koffiepraat ook voorbijkomen en probeer het terug te vinden nu maar dat is de reden dat ik het niet durf wat Bob net heeft gedeeld.Rosanne schreef: di 23 sep 2025, 20:59 Er was een reden voor waarom het beter was om de flow paddle niet helemaal dicht af te stellen. Heb daar Volgensmij ooit iets over gelezen hier op koffiepraat
Zou niet de eerste keer zijn bij mij dat er iets goed stuk gaat bij net gekocht spul
You can't buy experience
7Deze blijftbobbee schreef: di 23 sep 2025, 20:43 Ik kan je niet meer volgen met al die aankopen en verkopen en redenen van de laatste tijd. Maar goed, dat maakt ook helemaal niks uit!
You can't buy experience
8Ik weet ondertussen dat het inderdaad makkelijk aan te passen.Rosanne schreef: di 23 sep 2025, 20:59 Overigens, ik heb de druk gewoon verlaagd naar 8,5 bar. Kan je verstellen met de schroef onderop de machine
Wat was voor jou de reden om het aan te passen?
Had je ergens last van en proef je daarin nu verschillen?
You can't buy experience
9Ik had hem gewoon aangepast zodat die dicht ging. Tijd gebruikt en heb niks geks gemerkt. Was wel de V1, weet niet wat er in de tussentijd is "ontdekt" hierover.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
10Eigenlijk door de simpele reden dat ik Italiaanse koffieblends in huis had. Die roasts doen het beter bij een lagere druk. En toen heb ik de druk gewoon zo laten staan. En je hebt er ook minder snel channeling door heb ik het idee. Ik drink nu voornamelijk light roast en dat smaakt ook uitstekend zoHk87 schreef:Ik weet ondertussen dat het inderdaad makkelijk aan te passen.Rosanne schreef: di 23 sep 2025, 20:59 Overigens, ik heb de druk gewoon verlaagd naar 8,5 bar. Kan je verstellen met de schroef onderop de machine
Wat was voor jou de reden om het aan te passen?
Had je ergens last van en proef je daarin nu verschillen?
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker