42
door Hk87
Espressomachine: Lelit Bianca V3
Maler: Option-O Lagom Casa & Kinu M47
Espresso’s allemaal gemikt op een 1:2 ratio of ietsje daarover:
Op volgorde van begin naar eind.
Met maler Option-o Lagom Casa:
IMS 18,5 gram – 31 sec totaal.
Prima koffie voor een keer, maar mist naar mijn mening diepgang. Het lijkt wel in balans, maar niks springt er echt uit.
Er zit een zoet-zuur smaakje in, lichtelijk iets als grapefruit, en een beetje kruidig. Ik proef geen chocolade terug.
Met maler Kinu M47:
IMS 18,5 gram – 19 sec totaal (turbo shot).
Smaakt zeer vergelijkbaar met de voorgaande, met als enige verschil een wat dunner mondgevoel.
Nogmaals:
IMS 18,5 gram – 24 sec totaal.
Bijna geen verschil in smaak zowel ook als met de Casa Maler.
Terug naar Lagom Casa als maler, maar nu geprobeerd met een ander filtermandje, de Pesado 20 gram.
31 seconden extractietijd gaf tekenen van overextractie en zat tegen de grens van wat nog te doen valt. In smaaknuances echter verrassend genoeg geen verschil met de rest.
Nogmaals geprobeerd met 20 seconden extractietijd. Tot nu toe de slechtste: na twee slokjes de goot in.
Mijn verwachting was dat dit bakje misschien de fruitige tonen iets zou benadrukken, maar integendeel: ik krijg er juist onwenselijke (zware) tonen uit waarbij alles vertroebeld raakt.
Conclusie: high extraction-mandjes werken niet goed bij deze bonen.
Cappuccino:
Sinds ik de Lelit Bianca in huis heb, heb ik aardig wat melkdrankjes gemaakt. Ik moet daarbij zeggen dat ik normaal niet echt van melk in mijn koffie houd, maar desondanks heb ik de afgelopen 1–2 dagen één van de lekkerste cappuccino’s ooit gedronken.
Ik had er wel zin in om deze bonen ook eens in melk te proberen, maar ik merk dat ze niet goed overeind blijven. Een dun mondgevoel waarbij je vooral melk proeft en minder de koffie zelf.
Daarentegen zijn er wel ergens frisse tonen terug te vinden. Dit kan ook fijn zijn voor sommige mensen, denk ik.
----
Conclusie:
Wat mij betreft zijn dit geen bonen die ik zou kopen, ongeacht de prijs. Ik vind dat ze nergens echt indruk maken. Ik proef in geen enkel geval chocoladetonen of iets dat overeenkomt met als een branderij ‘chocolade’ op de verpakking zet.
Ook proef ik te weinig echt fruitige tonen, zoals de omschreven appel en grapefruit. Er zit heel vaagjes iets maar naar mijn mening haast niet noemswaardig genoeg.
Algeheel daardoor blinkt het naar mijn mening nergens in uit. Wat rest, is een kruidige afdronk: dat smaakt niet slecht, maar ook niet indrukwekkend.
Wat mij persoonlijk heeft weten te verrassen dat desondanks ik allerlei variabelen heb verandert er nauwelijks wat is mee verandert in de smaak. Het bleef allemaal min of meer haast hetzelfde smaken waar ik juist had gehoopt dat de ene misschien wat meer fruit of chocolade zou benadrukken.
You can't buy experience