Re: Vraagje over functioneren Expobar Brewtus IV

11
Leinad schreef: do 16 okt 2025, 12:39
fransg schreef: do 16 okt 2025, 12:21 Mijn ervaring is dat de kwaliteit van de reactie sterk afhankelijk is van de kwaliteit van de vraagstelling.

Ook maakt het misschien wat uit of je de betaalde versie hebt en van versie 5 de 'lang nadenken' optie kiest.
Mijn ervaring is dat Chatgpt simpelweg onbetrouwbaar is als de vraag meerdere lagen bevat. Ik heb het (zakelijk) getest met een aantal cao-gerelateerde vragen: in geen enkel geval kwam er een correct antwoord uit. Geen enkel geval! Ik heb tien vragen gesteld, waarbij de dienst wel steeds 1 "schakeltje" verder moest zoeken. Bijvoorbeeld informatie uit twee verschillende artikelen/hoofdstukken halen.

Ik vind dat genoeg om niet blind te vertrouwen op chatgpt.

Ook op de autofora waar ik actief ben komt de dienst soms met foutieve antwoorden. Maar omdat ik zelf onvoldoende technisch ben kan ik dat lastig beoordelen.
Ik kan dit zeker bevestigen. Ook ik heb chatgpt iets te vaak betrapt op 'AI hallucinaties'. Het model verzint maar heel stellig wat dingen die nergens ik de geraadpleegde bronnen staan. En als je hem erop wijst bedankt hij je voor het corrigeren om daarna vaak genoeg alsnog verkeerde informatie te geven.

Informatie uit artikelen en hoofstukken halen zou ik bijvoorbeeld een ruimte aanmaken op perplexity en daar dan bestanden uploaden. Zo train je als het waren het model als bijvoorbeeld een CAO expert. Die kan je dan gericht vragen stellen op dat onderwerp mits je de bronnen levert. Je kan ook zeggen dat hij eerst de geüploade bronnen moet raadplegen en daarna nog het internet moet uitpluizen.
Mijn ervaring hiermee is best indrukwekkend nogmaals mits je je AI daarop traint.

Er bestaat geen kant en klare AI programma die even alles en nog wat voor je kan uitpluizen op hele specifieke vragen met 100% nauwkeurigheid.
You can't buy experience

12
Ik zie het als Google zoekmachine maar dan sneller en ook met goed of fout resultaat. En tsja, mensen maken ook fouten dus veranderd weinig.
Ik liet laatst een bezwaarschrift opstellen tegen het aanpassen van 2 van de 7 parkeerplaatsen naar electric only. Onderbouwingen en artikelen van wetboek werden er zo bijgepakt. Wel nog moeten aanpassen. Samen met de handtekeningen van de andere bewoners is ons bezwaarschrift gehonoreerd en worden er een klein stukje verder 2 nieuwe plekken gerealiseerd. Ik heb veel gehad aan chatgpt in dit persoonlijke voorbeeld daar ik 0,0 ervaring heb in bezwaarschriften opstellen maar de snellle opzet liet het sopel verlopen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

13
Leinad schreef: do 16 okt 2025, 12:39 Mijn ervaring is dat Chatgpt simpelweg onbetrouwbaar is als de vraag meerdere lagen bevat.
Het is geen gereedschap dat overal op past.

Ik zag gisteren een bericht over Deloitte dat de Australische overheid een uitgebreid advies had geleverd voor ongeveer $400.000 waarbij eenvijfde bleek te bestaan uit door ChatGPT bijeen gelogen tekst, vol verwijzingen naar net-niet bestaande boeken en andere verzonnen publicaties ;-)

Voor een programmeerprobleem kwam ik een maand of twee geleden met ChatGPT niet verder dan een wat krukkige oplossing en deze week kam die met een veel betere die ik nu gebruik.

Kortom 'your mileage may vary' is hier van toepassing.
Leinad schreef: do 16 okt 2025, 12:39 Ik vind dat genoeg om niet blind te vertrouwen op chatgpt.
Blind vertrouwen vind ik bijna nergens goed voor.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

14
Leuke discussie over AI. Het eerste antwoord van dit draadje, gaf me (voordat ik wist dat het van Chat kwam) wat missplaatste bevestiging dat mijn Expobar niet goed functioneerde. Dit antwoord had ik eerder ook al van ChatGPT gehad, om na lang doorvragen het antwoord te krijgen dat het wel normaal is, maar ik vertrouwde het continu lekken van water toch niet helemaal.

Ik heb ondertussen het ontluchtingsventiel uit elkaar gehaald en veertje van het palletje dat het ventielgaatje moet afsluiten wat ingekort. Nu werkt het prima. Druppelt nu slechts nog continu, maar ik durf het veertje niet verder in te korten, omdat ik bang ben dat het palletje het gaatje dan permanent afdicht en daarmee de ontluchtingsfunctie verliest.