Ik probeer mijn vrouw te overtuigen ook eens een half automaat te overwegen (we hebben wel iets gehad lang geleden maar dat was een delonghi ofzo dus niet representatief voor een degelijke half automaat)
Nu hebben wij de laatste 12 jaar div. siemens versleten maar die zijn geen lang leven beschoren, een Jura had mijn vrouw nu voor ogen (J8 of J10) maar ik zou haar ook graag eens een alternatief voorstellen
Wat zou een goeie machine + molen zijn voor een budget van rond de 2000 euro
ca 6 koppen per dag, weekenden ongeveer het dubbele
Er word veel cappucino gemaakt
Re: Halfautomaat + molen
2Hier hebben we een Jura op kantoor gehad. Lekker eenvoudig, maar eigenlijk matige koffie. Zijn we van af gestapt,de grootste reden daartoe was de korte levensduur dat ze echt goed werken (5 - 6 jaar in ons geval) maar het allerbelangrijkste: er blijft vaak koffieprut achter dat gaat schimmelen. Toen ik dat had gezien bij een reparateur van koffiemachines was ik om. Daarnaast hadden we in onze eigen keuken een Quickmill 2820, heeft maar 1 thermoblok, voor ons voldoende omdat we alleen espresso drinken. En ze zijn erg goed schoon te houden en eenvoudig te bedienen. Overweeg eens een Quickmill met twee thermoblokken. Zelf heb ik nu een Rancilio Silvia, maar daar heb ik meer werk aan dan aan de Quickmill, maar de koffie is beter. En natuurlijk de La Pavoni Europiccola, maar daar zat bij mij een lange leercurve aan vast. Nu ik die doorlopen heb zweer ik bij de Pavoni.
Daarnaast een goede molen. Wij hebben daarvoor een Mazzer mini. Goed, degelijk en prima schoon te houden. Maar er zijn natuurlijk molens die dat dat ook hebben en misschien nog meer voordelen, daar heb ik geen zicht op.
Succes!
Daarnaast een goede molen. Wij hebben daarvoor een Mazzer mini. Goed, degelijk en prima schoon te houden. Maar er zijn natuurlijk molens die dat dat ook hebben en misschien nog meer voordelen, daar heb ik geen zicht op.
Succes!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
3Als molen zou ik je een Baratza sette 270 wi aanraden.
- Goed voor cappuccino en zulk.
- Heel veel waarde voor je geld want ze zijn relatief goedkoop.
- je vrouw zal ontzettend geholpen worden met de grind by weight functie wat zorgt voor consistent zelfde hoeveelheid maalsel. Hierdoor hoef je hem alleen maar èèn keer goed af te stellen voor je type bonen en gaan met die banaan.
Espressomachine wil je eigenlijk een Dual boiler hebben, misschien tweedehands wat kijken?
*Of misschien iets als de Quick Mill zoals Dirk Jan dat aangaf maar daar heb ik zelf geen ervaring of kennis van.
- Goed voor cappuccino en zulk.
- Heel veel waarde voor je geld want ze zijn relatief goedkoop.
- je vrouw zal ontzettend geholpen worden met de grind by weight functie wat zorgt voor consistent zelfde hoeveelheid maalsel. Hierdoor hoef je hem alleen maar èèn keer goed af te stellen voor je type bonen en gaan met die banaan.
Espressomachine wil je eigenlijk een Dual boiler hebben, misschien tweedehands wat kijken?
*Of misschien iets als de Quick Mill zoals Dirk Jan dat aangaf maar daar heb ik zelf geen ervaring of kennis van.
You can't buy experience
4Dirk Jan, dank voor je bijdrage, ik ga er zeker naar kijken
HK87, jij ook bedankt is er een verschil tussen de 270 en 270wi (ik kan ze niet ontdekken, behalve een prijsverschil van 150 euro)
HK87, jij ook bedankt is er een verschil tussen de 270 en 270wi (ik kan ze niet ontdekken, behalve een prijsverschil van 150 euro)
5Alleen de grind by weight verders zijn ze exact hetzelfde.Toxiq schreef: di 28 okt 2025, 22:59 Dirk Jan, dank voor je bijdrage, ik ga er zeker naar kijken
Bij de 270 moet je dan dus zelf doseren en de meeste gebruiken dan een weegschaal. Of anders grofweg wat gokken kan maar gaat ten koste van consistentie.
Het verschil tussen een keer 16 gram en andere keer 18 gram gemalen koffie op dezelfde maalstand is groot. Dan heb je een keer lekkere koffie en andere keer weer minder lekker.
You can't buy experience
6Mocht je voor de 270wi gaan dan heb je een ruim budget over voor een mooie HX of dual boiler machine en ligt het eraan wat voor functies je belangrijk denkt te vinden. Je kan het zo gek niet bedenken. Maar ik zou het lekker basic houden. Dan hoef je niet de hoofdprijs te betalen maar heb je wel een goedmachine. @HanR kan je daarbij ook erg goed adviseren.
7Ok, Grind by weight, die houden we er in
Michael, kun je een voorbeeld geven van een DualBoiler die jij dan zou adviseren op basis van resterend budget (zeg een 1500 a 1600 euro
Michael, kun je een voorbeeld geven van een DualBoiler die jij dan zou adviseren op basis van resterend budget (zeg een 1500 a 1600 euro
8Als dat je budget is,Toxiq schreef: wo 29 okt 2025, 08:45 Ok, Grind by weight, die houden we er in
Lelit Bianca V3 - Nieuwstaat
€ 1.850,00
https://link.marktplaats.nl/m2327666069 ... ons_seller
Ik ken de verkoper ook nog eens, top gast! Heeft goede recensies.
Oh wacht, dat ben ik
You can't buy experience
9Haha, dan moet het een goeie zijn, ligt wel nog een stuk boven budget
ik ga even zoeken naar wat info
ik ga even zoeken naar wat info
10Diezelfde verkoper heeft ook nog een maler die (wel) goed is te koop staan, namelijk een Lagom Casa. Sorry, ik ben geen fan van de Sette malers, met name vanwege de duurzaamheid. Waarbij dan meteen gezegd dat - naar ik hoor - Baratza een goede klantenservice heeft.Hk87 schreef: wo 29 okt 2025, 09:55 Ik ken de verkoper ook nog eens, top gast! Heeft goede recensies.
Oh wacht, dat ben ik![]()
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™