MichaelGaggia goeie opmerking, ik dacht eigenlijk rond de 10minuten maar dat is dus langer
zijn er ook mensen die de koffie machine langer aanlaten of achter een tijdklok hebben staan zodat deze al op temp is op een bepaald tijdstip
Re: Halfautomaat + molen
22Jazeker, mijn machine heeft drie kwartier nodig. Dan is een tijdklok/slimme stekker wel erg handig.Toxiq schreef:MichaelGaggia goeie opmerking, ik dacht eigenlijk rond de 10minuten maar dat is dus langer
zijn er ook mensen die de koffie machine langer aanlaten of achter een tijdklok hebben staan zodat deze al op temp is op een bepaald tijdstip
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta
23Duidelijk, dat is dus prima te overbruggen mits de machine maar niet voorzien is van een digitaal drukknopje maar gewoon echt een hardswitch voor aan/uit
Dank je
Dank je
24Ik heb een overzichtje gemaakt met wat punten nu weet ik nog niet precies welke waarde/belang ik daar aan moet hechten
qua merken is er ook nogal wat te koop zeg....
Sage, Leilit, Profitec, Bezerra, Rocket, ECM dat lijken de merken die bijna allemaal wel machines hebben met bovenstaande punten en/of ongeveer binnen budget
Zijn er nog merken die ik bovenaan zou moeten zetten op basis van kwaliteit, duurzaamheid, service, of wellicht juist merken die ik beter links laat liggen
Duits of italiaans
word ik al lastig met al mijn vragen
- Dubbele boiler - er word hier wel veel cappucino gedronken, de langere opwarmtijd is met een (slimme) tijdklok wel te regelen
- PID - maakt dit groot verschil ?
- Rotatiepomp - een stuk stiller lees ik, maar zijn ze ook sterker/duurzamer ?
- Dubbelwandige stoompijp - een jaar of 7 in de horeca gewerkt, het enkelwandige pijpje koekt ind wel aan
- E61 zetgroep - die zie ik geregeld terugkomen... is dit de heilige graal bij een bepaald prijssegment of word de huid te duur verkocht ?
Sage, Leilit, Profitec, Bezerra, Rocket, ECM dat lijken de merken die bijna allemaal wel machines hebben met bovenstaande punten en/of ongeveer binnen budget
Zijn er nog merken die ik bovenaan zou moeten zetten op basis van kwaliteit, duurzaamheid, service, of wellicht juist merken die ik beter links laat liggen
Duits of italiaans
word ik al lastig met al mijn vragen
25We komen al dichterbij.
Eigenlijk zou je een lijst moeten maken met need-to-have en nice-to-have. Dus beginnen met functionele eigenschappen.
Waar bijvoorbeeld nu aan voorbij wordt gegaan, is of iedereen in huis melk gaat willen opschuimen met een stoompijpje.
Daar wordt nu wel van uit gegaan.
Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
Eigenlijk zou je een lijst moeten maken met need-to-have en nice-to-have. Dus beginnen met functionele eigenschappen.
Waar bijvoorbeeld nu aan voorbij wordt gegaan, is of iedereen in huis melk gaat willen opschuimen met een stoompijpje.
Daar wordt nu wel van uit gegaan.
Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
26En ik breng in: Wil je een koffie machine die je alleen zelf bedient, of gaan jij en en je vrouw hem beiden bedienen? Dan zou ik, met mijn ervaring, met haar ergens koffie gaan zetten, bij iemand van het forum bijvoorbeeld of maakt niet uit waar, maar laat haar het hele proces zelf doorlopen.
Verder zal ik mijn mond houden
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
27Oh dit is zo herkenbaar! Bij mij is de situatie dat er niemand in het gezin aan de machines wil komen, maar dat ze wel allemaal koffie willen. Nou doe ik dat met liefde hoor, en heb ik geluk dat niemand melkdranken wil. Iedereen drinkt zwarte Americano's of espresso.Dirk Jan schreef:En ik breng in: Wil je een koffie machine die je alleen zelf bedient, of gaan jij en en je vrouw hem beiden bedienen? Dan zou ik, met mijn ervaring, met haar ergens koffie gaan zetten, bij iemand van het forum bijvoorbeeld of maakt niet uit waar, maar laat haar het hele proces zelf doorlopen.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
28HanR, hoe zou jij dat anders doen/zien, waarom niet met een pijpje
Dirk Jan, vooral niet doen, ik heb heel veel aan jullie inbreng, kijk waar we al zijn gekomen van een Jura J8 nu al opzoek naar een mooie half automaat
Maar we willen niet een aanschaf doen en over 2 jaar weer, beter investeren in iets goeds
Dat laatst is misschien wel een idee.
Leinad, dat zal hier geen probleem zijn, mijn vrouw doet het graag zelf, we hebben ooit wel eens een half automaatje gehad (nu ja, het mocht geen naam hebben) dus qua handelingen niet helemaal onbekend, zelf heb ik een jaar of 7 in de horeca gewerkt en hadden we alleen maar half automaat en melk schuimen met de stoompijp
Dirk Jan, vooral niet doen, ik heb heel veel aan jullie inbreng, kijk waar we al zijn gekomen van een Jura J8 nu al opzoek naar een mooie half automaat
Maar we willen niet een aanschaf doen en over 2 jaar weer, beter investeren in iets goeds
Dat laatst is misschien wel een idee.
Leinad, dat zal hier geen probleem zijn, mijn vrouw doet het graag zelf, we hebben ooit wel eens een half automaatje gehad (nu ja, het mocht geen naam hebben) dus qua handelingen niet helemaal onbekend, zelf heb ik een jaar of 7 in de horeca gewerkt en hadden we alleen maar half automaat en melk schuimen met de stoompijp
29Dubbele boiler - ik heb weinig verschil gemerkt in een dubbele boiler of een HX machine. Zeker als je hoofdmoot niet de melkdranken zijn zou ik me hier geen zorgen over maken. Ik vond Single boiler wel vervelend.Toxiq schreef: do 30 okt 2025, 08:28 Ik heb een overzichtje gemaakt met wat punten nu weet ik nog niet precies welke waarde/belang ik daar aan moet hechten
- Dubbele boiler - er word hier wel veel cappucino gedronken, de langere opwarmtijd is met een (slimme) tijdklok wel te regelen
- PID - maakt dit groot verschil ?
- Rotatiepomp - een stuk stiller lees ik, maar zijn ze ook sterker/duurzamer ?
- Dubbelwandige stoompijp - een jaar of 7 in de horeca gewerkt, het enkelwandige pijpje koekt ind wel aan
Vergeet ik nog iets waar ik op moet letten ?
- E61 zetgroep - die zie ik geregeld terugkomen... is dit de heilige graal bij een bepaald prijssegment of word de huid te duur verkocht ?
Duits of italiaans
word ik al lastig met al mijn vragen![]()
PID - Niet echt, wordt belangrijker als je constantere omstandigheden nodig hebt met koffievarianten die "kritischer" zijn of veel met je temperatuur wilt spelen. Een PID is dan eenvoudiger in te stellen en preciezer. Op een machine zonder PID kan je ook spelen met de temperatuur, maar dan moet je in veel gevallen de machine open maken en op je gevoel af gaan.
Rotatiepomp- Stiller zeker. Duurzamer wel iets, maar dan ook duurder in vervanging.
Dubbelwandige stoompijp - Aankoeken is voor de melk niet zo relevant, schoonmaken moet altijd. Een werkdiscipline om dat te doen houdt ook in dat je de stoomleiding afblaast - dat is wel heel belangrijk zodat je geen melkresten terug laat lopen je boiler in.
E61 zetgroep - E61 is niet zaligmakend maar hele bekende techniek die zich bewezen heeft. En waar altijd onderdelen voor zijn.
Vergeet ik nog iets waar ik op moet letten? Zie opmerkingen HanR.
Sage, Leilit, Profitec, Bezerra, Rocket, ECM dat lijken de merken die bijna allemaal wel machines hebben met bovenstaande punten en/of ongeveer binnen budget.
Duits of italiaans
Sage = Solis is een machine waar de twijfel over de duurzaamheid een ding blijft. Reparatie en onderdelen is lastig, machines zijn niet makkelijk open te maken. De reputatie op dit forum is niet best. Ook omdat ze in het budget en functie bereik van Quickmill zitten. Overige merken kan HanR misschien in adviseren, ik dacht te begrijpen dat hij niet kapot is van Rocket. Volgens mij zijn er geen echte zeperds. En sowieso is alles maar tijdelijk, een punt op je reis op weg naar de onvermijdelijke Londinium.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™
30HX flushen voor extractie.
Dual boiler niet nodig.
Dual boiler niet nodig.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!