Beste koffieliefhebbers,
Ik heb sinds kort een klein mokapotje (60 ml).
Ik doe het volgende:
- Gewoon koud water. Ik weeg het wel af. 60,5 ml.
- Maalgraad 20 op Baratza encore esp.
- Ik vul het filtermandje en strijk dit af. Dat is mijn koffiedosis.
- Vuur is iets hoger dan de allerlaagste stand. Zodra het begint te lopen vuur op de zachtste stand, en zodra het begint te pruttelen en crèmekleur krijg gaat het vuur meteen uit en doe ik de onderkant van de mokapot voor 5 a 10 sec onder de koude kraan.
- Koffie begint te stromen en is klaar in 30 sec. (dus doorlooptijd is oké)
- Daarna drinken maar. Ik krijg ongeveer 30 ml koffie.
Ik heb tot nu toe met de mokapot alleen nog red honey bonen gebruikt van Simon Levelt.
De koffie was de eerste paar keer echt heel goed. Niet zuur/niet bitter, mooi gebalanceerd. Maar bij een nieuwe batch bonen en met exact dezelfde werkwijze, opeens behoorlijk zuur. Ik denk dat het zuur is, het voelt brandend in de mond. Niet het wrange van cacao zeg maar, meer het scherpe van citroen.
Ik vind dat vreemd want ik deed alles exact hetzelfde. Daar heb ik op gelet.
Ik ben toen fijner gaan malen. Dat hielp wel tegen de zuurheid. Maar het gekke is, ik ging laatst voor de gekkigheid naar 20 op de maler, en toen was de koffie ook weer helemaal niet zuur maar mooi gebalanceerd.
Vandaag weer een nieuwe batch gehaald en ook weer op 20. De eerste slok was goed, en haalde er zeker de 'donkere chocolade' tonen uit wat in de omschrijving staat van deze boon. Maar de laatste slokken hadden ook weer meer zuur.
Al met al kan ik er geen touw aan vast knopen. De ene keer met 18 op de maler prima, dan opeens niet meer prima, dan met fijner malen beter, maar ook terug naar grover malen gaf ook goed resultaat. Dus ik weet niet zo goed hoe en wat ik nu met de maalgraad moet doen om de smaak te kunnen manipuleren.
Ik heb kort een sage bambino gehad. Daar liep de espresso bij maalgraad 14 al niet meer door. Ik heb dus het idee dat mijn baratza zo is gekalibreerd is dat de maling fijner is tov de stand waar de molen in staat.
Ik heb sowieso met meerdere methoden moeite om consistent dezelfde smaak vast te houden. Of het nou met french press is of een kalita wave. Ik loop er vaak tegenaan dat koffie lekker is voor een paar dagen, en dan opeens niet meer.
Het maakt het wel een frustrerende hobby. Maar de keren dat het lukt is het weer leuk..
Iemand misschien een tip voor me?
Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”
- Alles voor beginners
- Hardware (Machines, malers & accessoires)
- - Semi-automaten
- - Hefboom- / lever apparaten
- - Volautomaten
- - Koffiemolens & malers
- - Filter, French press, Mokkapot etc.
- - Branders
- - Machines voor servings, pads en cups
- - Accessoires
- - Restaureren/Reviseren Espressomachines
- Software (Koffie, bonen, pads & servings)
- - Koffie(bonen)
- - Servings, Pads en Cups
- - Melk
- Techniek & know-how
- - Varia
- - Koffie technieken
- - Koffie branden
- Theepraat
- - Thee, thee en nog eens thee
- Vraag & aanbod
- - Te koop aangeboden
- - Te koop gevraagd