Doorlooptijd vs druk

1
Goedemorgen, ik krijg mijn espressomachine (quickmill 3000, losse maler) maar niet juist afgesteld. Bij de juiste druk van circa 9 bar is doorlooptijd te kort (circa 17 sec). bij juiste doorlooptijd van circa 25 seconden loopt de druk op tot 12 a 13 bar. Ik gebruik 16 a 17 gram koffie en juiste hoeveelheid water voor dubbele espresso.

Het lukt dus niet dmv maling de doorlooptijd en druk juist te krijgen. iemand suggesties?

Alvast dank,
Calis

Re: Doorlooptijd vs druk

2
Calis schreef: ma 03 nov 2025, 10:59 Goedemorgen, ik krijg mijn espressomachine (quickmill 3000, losse maler) maar niet juist afgesteld. Bij de juiste druk van circa 9 bar is doorlooptijd te kort (circa 17 sec). bij juiste doorlooptijd van circa 25 seconden loopt de druk op tot 12 a 13 bar. Ik gebruik 16 a 17 gram koffie en juiste hoeveelheid water voor dubbele espresso.

Het lukt dus niet dmv maling de doorlooptijd en druk juist te krijgen. iemand suggesties?

Alvast dank,
Calis
Hoi Calis,

Onbekend is welke bonen je gebruikt van welke brander, welke branddatum, lichte of donkere branding.

Ook onbekend welk filterbakje je gebruikt.

Hoeveel gram espresso komt eruit? Je zegt "de juiste hoeveelheid" maar dat is ook weer heel vaag.

Ook onbekend welke "losse maler" je precies gebruikt...

Moeilijk om er wat van te zeggen.

In dat geval vraag ik het voor de aardigheid aan ChatGPT en die komt hiermee:
Kort: eerst de OPV goed zetten, daarna pas op tijd/ratio sturen.
Wat jij beschrijft (25 s geeft 12–13 bar) betekent meestal dat de OPV te hoog staat of niet (goed) werkt óf dat je manometer vóór de OPV zit en tijdens een shot dus een misleidend hoge pompdruk laat zien.

Stap voor stap:
1. OPV kalibreren (blindfilter!)
– Plaats een blindfilter of PF-manometer.
– Zet de pomp aan en stel de OPV af op 9–9,5 bar.
– Lukt verlagen niet of zakt hij na reinigen weer door? → OPV reviseren/vervangen (verkalking/slijtage).
2. Begrijp je manometer
– Zit de meter upstream (tussen pomp en OPV), dan is de druk tijdens een echt shot niet betrouwbaar; die is alleen zinvol met blindfilter. Tijdens extractie kan hij >10 bar tonen terwijl de brewdruk aan de groep netjes ~9 bar is omdat de OPV openstaat.
3. Brouwen op ratio, niet op “tijdens-shot-druk”
– Neem een weegschaal: 16–17 g in → 32–36 g uit in 25–30 s.
– Maal fijner tot je die ratio/tijd haalt. Met correct ingestelde OPV zal de druk niet boven ~9–10 bar uitkomen (ook al kan de pompdrukmeter hoger tonen als ’ie vóór de OPV meet).
4. Als 17 s bij 9 bar blijft, ook op je fijnste stand
– Dan is je molen te grof/uit calibratie of de verdeling is niet oké (channeling).
– Kalibreer de molen (nulpunt checken, braam-afstand), WDT voor verdeling, vlak en consistent tampen.
– Check je basket/dose: gebruik een basket die 16–18 g fijn vindt en zorg voor headspace (munt-test).

Samengevat:
1. Zet de OPV met blindfilter op 9–9,5 bar.
2. Negeer de manometer tijdens het shot als die vóór de OPV zit.
3. Stuur op 1:2 in 25–30 s door de maling te fine-tunen.
4. Haal je dat niet, molen/distributie aanpakken.

Daarmee komt Quickmill 3000 vrijwel altijd netjes in het gareel. Succes!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
Dag Calis,
Hier werkt mijn vrouw ook met de 3000, geen probleem.
Ik zou zeggen, even niet op de druk letten.
Je zegt dat je 17 gram gebruikt, dan neem ik aan dat je met het dubbele bakje werkt.
Stop daar eens 18 gram in en maal de koffie iets fijner en probeer 36 gram koffie in het kopje te krijgen, kijk wat de doorlooptijd is. Let even niet op de smaak. Eerst de hoeveelheden. 18 gram gemalen koffie in het bakje > 36 gram zwarte koffiedrap in het kopje in 35 seconden.
En als je de maalstand van de molen wijzigt, doe dat met grote stappen. Het finetunen komt daarna.

Succes!
PS, stel je je ook nog even voor in het daarvoor bestemde deel van het forum?
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

4
Calis schreef: ma 03 nov 2025, 10:59 …….

Alvast dank,
Calis

Laat druk en doorlooptijd los (is toch alleen een indicatie, geen wettelijke verplichting) en stuur op smaak.
Is het te zuur, dan iets fijner malen.
Is het te bitter, dan iets grover malen.
Net zolang tot je de sweetspot voor dat type boon hebt gevonden.

En dat zul je regelmatig, in kleine stapjes, moeten bijstellen, als de bonen ouder worden, temperatuur wijzigt of luchtvochtigheid verandert.
Dat is het spel wat je speelt met de koffie. 😉
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

5
Kort: eerst de OPV goed zetten, daarna pas op tijd/ratio sturen.
Wat jij beschrijft (25 s geeft 12–13 bar) betekent meestal dat de OPV te hoog staat of niet (goed) werkt óf dat je manometer vóór de OPV zit en tijdens een shot dus een misleidend hoge pompdruk laat zien.

Stap voor stap:
1. OPV kalibreren (blindfilter!)
– Plaats een blindfilter of PF-manometer.
– Zet de pomp aan en stel de OPV af op 9–9,5 bar.
– Lukt verlagen niet of zakt hij na reinigen weer door? → OPV reviseren/vervangen (verkalking/slijtage).
2. Begrijp je manometer
– Zit de meter upstream (tussen pomp en OPV), dan is de druk tijdens een echt shot niet betrouwbaar; die is alleen zinvol met blindfilter. Tijdens extractie kan hij >10 bar tonen terwijl de brewdruk aan de groep netjes ~9 bar is omdat de OPV openstaat.
3. Brouwen op ratio, niet op “tijdens-shot-druk”
– Neem een weegschaal: 16–17 g in → 32–36 g uit in 25–30 s.
– Maal fijner tot je die ratio/tijd haalt. Met correct ingestelde OPV zal de druk niet boven ~9–10 bar uitkomen (ook al kan de pompdrukmeter hoger tonen als ’ie vóór de OPV meet).
4. Als 17 s bij 9 bar blijft, ook op je fijnste stand
– Dan is je molen te grof/uit calibratie of de verdeling is niet oké (channeling).
– Kalibreer de molen (nulpunt checken, braam-afstand), WDT voor verdeling, vlak en consistent tampen.
– Check je basket/dose: gebruik een basket die 16–18 g fijn vindt en zorg voor headspace (munt-test).

Samengevat:
1. Zet de OPV met blindfilter op 9–9,5 bar.
2. Negeer de manometer tijdens het shot als die vóór de OPV zit.
3. Stuur op 1:2 in 25–30 s door de maling te fine-tunen.
4. Haal je dat niet, molen/distributie aanpakken.

Daarmee komt Quickmill 3000 vrijwel altijd netjes in het gareel. Succes!
Ik ben bang dat ChatGPT zwetst en dat je met dit advies je Quickmill zelfs kan vernielen. De Quickmill thermoblock machines hebben namelijk geen 3-wegklep, waardoor de druk niet weg kan als je blindfiltert. Ze hebben zelfs een waterstop in de zetgroep die voorkomt dat er koffie kan teruglopen in het thermoblock. De Quickmills hebben standaard ook geen OPV.
Laatst gewijzigd door fob op di 11 nov 2025, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

6
Ik heb een vraagje over de boiler druk tijdens de extractie.
Ik heb een Vibiemme Domo super PID die een druk opbouwt naar 9 bar in ruststand. Echter tijdens de doorlooptijd, de extractie loopt deze op naar 11 bar.
Of ik nu fijn of grover maal, de druk loopt altijd op naar 11 bar.

Nu ik de 2 filterdragers wil vervangen, kwam ik uit op Nuova Ricambi met olijfhouten handvat. Het is mij al 3x overkomen dat de deze filterdragers er uit ploffen.
Hoop troep en kapotte kopjes helaas.
De Vibiemme heeft een maand geleden een servicebeurt gehad en dus een nieuwe ring rond de broes. Zowel de VBM filterdragers als de Nuova hebben oren van rsp 5,2 en 5,5mm dik die met het handvat in de dezelfde stand staan tijdens de extractie. Ook de lengte van de oren zijn gelijk.
Heeft iemand hier ook mee te maken gehad?

7
Die 11 bar kommt volgens mij door de OPV. Deze machine ken ik niet verder maar heeft geen rotatiepomp toch?

In eerste instantie zou ik denken dat je de portafilter niet goed de groep in trekt zodat die stevig vast zit. Weet je zeker dat je dat goed doet? Zelfs met blindfilter moet dat goed blijven zitten.

Of je doet teveel koffie in je filterbakje, zoveel dat deze tegen de douchezeef aankomt en uitzet tijdens extractie waardoor deze de portafilter uit de zetgroep drukt. Al ander groter filterbakje geprobeerd?

Dan daarna zou je kunnen gokken dat je groepring te dik is, kun je het handvat tot recht voor je vastzetten?

Als dat het niet is is er misschien een mankement aan je zetgroep? Is de groep uitgesleten waar je de portafilter oren in de groep haakt?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

8
Gerrie schreef: ma 10 nov 2025, 21:56
Ja, bij mij sprong de filterdrager er ook wel eens uit. Bij de Silvia. De reden hier was dat de ring van de douchezeef te dik was of er zat te veel koffievet onder. De filterdrager kon ik niet goed op z'n plek krijgen. Na een goede schoonmaakbeurt waarbij ik een iets dunnere ring terug plaatste kon ik de filterdrager beter op z'n plek doordraaien en vond het er uit springen niet meer plaats. Over druk kan ik niets zeggen.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

9
bobbee schreef: ma 10 nov 2025, 22:03 Die 11 bar kommt volgens mij door de OPV. Deze machine ken ik niet verder maar heeft geen rotatiepomp toch?

In eerste instantie zou ik denken dat je de portafilter niet goed de groep in trekt zodat die stevig vast zit. Weet je zeker dat je dat goed doet? Zelfs met blindfilter moet dat goed blijven zitten.

Of je doet teveel koffie in je filterbakje, zoveel dat deze tegen de douchezeef aankomt en uitzet tijdens extractie waardoor deze de portafilter uit de zetgroep drukt. Al ander groter filterbakje geprobeerd?

Dan daarna zou je kunnen gokken dat je groepring te dik is, kun je het handvat tot recht voor je vastzetten?

Als dat het niet is is er misschien een mankement aan je zetgroep? Is de groep uitgesleten waar je de portafilter oren in de groep haakt?
Dat is juist het vreemde er aan, met de oude VBM filterdrager gebeurt dit niet, ook niet met blindfilteren (doe ik elke week)
Ik heb juist nieuwe IMS filters gekocht voor 9/12 gram en 18/20gram. Deze weg ik af op de AVX weegschaal.
Ook de houder trek ik er strak in en zie dan bijna de zetgroep meedraaien.
Zelf dacht ik aan het nieuwe gladde materiaal als oorzaak. Maar dan zou je bij nieuwe filterdragers ook de zetgroep moeten vervangen.

10
Dirk Jan schreef: di 11 nov 2025, 07:51
Gerrie schreef: ma 10 nov 2025, 21:56
Ja, bij mij sprong de filterdrager er ook wel eens uit. Bij de Silvia. De reden hier was dat de ring van de douchezeef te dik was of er zat te veel koffievet onder. De filterdrager kon ik niet goed op z'n plek krijgen. Na een goede schoonmaakbeurt waarbij ik een iets dunnere ring terug plaatste kon ik de filterdrager beter op z'n plek doordraaien en vond het er uit springen niet meer plaats. Over druk kan ik niets zeggen.
Ik gebruik een groepsborstel en een kleine tandenborstel om de ring en de zetgroep schoon te houden. Gebruik dan een beetje vloeistof voor het blindfilteren.
Komt altijd wel wat af.
Het gekke is dat ik zowel de oude, als de nieuwe filterhouder aantrek tot het midden en de handgreep recht voor mij is.
Meestal houd ik de rubber of siliconen ring in de gaten voor een servicebeurt als deze te ver naar rechts te draaien is.
De OPV is afgesteld op 9 bar en toch loopt deze bij koffie zetten verder op.
Voor de rest maakt de VBM hele lekkere koffie hoor, wil alleen niet steeds de keuken schoon hoeven maken als de filterhouder er uit is geploft en m'n kopjes heel houden.