Hallo beste mensen, ik weet dat het een 'shot in the dark' is maar ik waag het er toch maar op: Ik ben op zoek naar een (gebruikte) Aillio Bullet. Heb er geen hele grote haast mee, maar mocht je nu al aan het plannen zijn om die van jou op termijn te vervangen, dan kom ik graag in contact.
Laatst gewijzigd door Marc O. op do 27 nov 2025, 10:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat verder met nadenken, reviews bekijken en afwegingen maken, en tot de conclusie gekomen dat een Kaleido Sniper M6 ook een serieus apparaat is. Misschien iets minder 'gelikt' dan een Aillio, maar daarom niet per se de mindere. Daarom de topic titel aangepast.
Mocht je een M6 (liefst de Artisan versie) te koop weten te staan, of er zelf eentje hebben die je wilt verkopen, dan hoor ik graag van je!
Die kaleido is in ieder geval serieus minder duur. De Aillio Bullet wordt in de testen wel
Iets beter bevonden. Maar de nieuwste Aillio Bullet kost al rond de €5.200, die daaronder rond de €3.500 terwijl de M6 rond de €1.700.
Ype heeft al een rijdje een M10, je kan hem bevragen hoe hij zijn ervaringen zijn, ook mbt de aankoop.
gilleko B. schreef: ma 24 nov 2025, 21:54
Die kaleido is in ieder geval serieus minder duur. De Aillio Bullet wordt in de testen wel
Iets beter bevonden. Maar de nieuwste Aillio Bullet kost al rond de €5.200, die daaronder rond de €3.500 terwijl de M6 rond de €1.700.
Die 1700,- is denk ik af fabriek en zonder BTW en invoerrechten? Heb ze inmiddels gemaild voor een offerte.
Ype heeft al een rijdje een M10, je kan hem bevragen hoe hij zijn ervaringen zijn, ook mbt de aankoop.
Die 1700,- is denk ik af fabriek en zonder BTW en invoerrechten? Heb ze inmiddels gemaild voor een offerte.
Hmm... Offerte van Kaleido ontvangen en die is best interessant. Jouw indicatie van rond de 1700,- klopt vrij aardig. Dat is inderdaad een stuk godkoper dan een Bullet. Had een showroommodel daarvan op het oog, bij Roast Rebbels in Zwisterland, waarvoor ze 2200,- wilden hebben (op te halen in Zwitserland en dus met Zwitserse BTW en daardoor relatief 'gunstig'). Helaas werd ie voor mijn spreekwoordelijke neus verkocht aan iemand anders. Had denk ik nog steeds liever een gebruikte Bullet gehad (een nieuwe vind ik echt te veel geld), maar bij gebrek aan aanbod lijkt een Kaleido M6 een prima alternatief. Zal me nog eens wat verder verdiepen in die machine.
Je kunt Kaleido vragen om een DDP prijs (Delivery Duties Paid). Ik was iets van €350 kwijt voor verzending + duties. Dat was een stuk goedkoper dan wanneer ik zelf 21% BTW + invoerrechten had moeten betalen. Ook kun je wel wat onderhandelen over de prijs en opties. Ik heb toen aangegeven dat ik die Windows Surface-tablet niet hoefde, maar heb wel de Kaleido controller en all-in-one versie die ook Bluetooth/Artisan ondersteund. Achteraf had ik de Kaleido controller niet gehoeven, maar heb die toch soort van gratis gekregen doordat ik wat over de prijs onderhandeld heb.
De Aillio Bullet R1 lijkt me leuk, maar ik zou Kaleido minstens gelijkwaardig achten. Ze hebben beide sterkere en zwakkere punten, de software van Aillio is beter maar ik gebruik zelf toch Artisan. Ik denk dat de hardware van Kaleido wel een fractie robuuster is; meer metaal en er is meer doorontwikkeld/over nagedacht, o.a. de toe- en uitvoer van bonen, opvang van schilfers, warmte elementen en ventilatie uitgang. De lijntjes tussen feedback > aanpassing van modellen is bij Kaleido veel korter omdat je rechtstreeks met de fabriek communiceert.
Dat is dan ook gelijk het nadeel; customer service is goed, maar het aankoop proces verloopt veel persoonlijker/individueler dan Europeanen die een flashy website gewend zijn of bij een retailer alleen op een bestelknop te hoeven duwen i.p.v. in gesprek te hoeven gaan voor een bestelling. Dit verliep bij mij grotendeels via Whatsapp, waar ze dan wel al je vragen beantwoorden, filmpjes, instructies, duidelijke uitleg van prijzen etc.
Hoe dan ook; ik zit inmiddels op +/- 150kg gebrand en heb nul problemen gehad. Alleen Bluetooth-verbinding maken bij een nieuwe laptop was eerst de handleiding weer opzoeken (het moet precies volgens stappen die je zelf niet bedenken kunt).
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
Klopt, ze hebben een all-in prijs gegeven, dus incl. transport, BTW en invoerrechten. Die lag in de buurt van de 1700,- incl. 15% 'kerstkorting' (die iedereen nu krijgt). Ga proberen nog wat van die prijs af te krijgen, maar dat zal vermoedelijk niet veel zijn. De tablet wordt niet (meer?) bijgeleverd en ik wil sowieso de Artisan versie, waar die controller niet bij zit.
Ik blijf een Bullet net wat interessanter vinden, vooral ook vanwege hun eigen Roast World, maar denk niet dat me dat een paar honderd Euro extra waard is (die 1700,- vergeleken met wat ik voor die gebruikte Bullet in Zwitserland moest betalen).
Ik heb dan de M10. Volgens de factuur uiteindelijk ca. €1.000 meer voor betaald dan de M6, maar de M6 was er toen nog niet.
Uiteindelijk was het qua prijs (net nog ff nagezocht):
$2.899 - Standaard prijs All-in-One
$2.799 - Standaard prijs M10 Pro (alleen Artisan)
Als tijdelijke aanbieding kreeg ik er dan een Microsoft Surface 3 Pro tablet bij waarvan ik aangaf geen gebruik van te maken (-$200) en omdat ik één van de eerste was die een M10 kocht kreeg ik nog eens -$200. De prijs voor verzending + tax was $365 en kon gewoon afrekenen in EUR op een GB bankrekening, waardoor ik ook geen extra kosten had m.b.t. geld omwisselen of transactiekosten (doorgaans ook 2%). Zo te zien zijn de prijzen voor een M10 All-in-one constant gebleven en krijg je er alleen geen Surface-tablet meer bij (dat was een tijdelijke aanbieding).
Al met al voelde het wel een beetje als een gok, maar heb zelf een tijdje in Azie gewoond en dit (via Whatsapp iets kopen en onderhandelen over de opties) is een vrij normale manier van zaken doen daar. Ze spreken ook gewoon redelijk Engels, reageren snel en zijn super behulpzaam. De vraag is alleen of ze nog spare parts kunnen leveren na een paar jaar, maar volgens mij is het best een fabriekje die ook andere producten levert. Een aantal spares zoals een extra warmte element wordt ook meegeleverd, daarmee zou je duizenden kilo's moeten kunnen roasten als er niks stuk gaat. Voor de rest is het gewoon een robuust gebouwde machine, en mocht er iets kapot gaan vermoed ik dat ze snel een nieuw onderdeel kunnen leveren.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
Dank je voor je uitgebreide toelichting. Ja, de beschikbaarheid van spares is eigenlijk wel mijn grootste zorg. Nu bestaat Kaleido al een paar jaar en volgens mij groeit hun populariteit alleen maar, maar je weet natuurlijk nooit hoe de situatie over pakweg een jaar of 5 is en of je die machine dan nog steeds kunt blijven gebruiken. Die zorg zou ik bij een Bullet iets minder hebben.
Maak me meer zorgen om de software; als Aillio er genoeg van heeft of opeens besluit dat $10/mnd wel een mooi bedrag is om gebruik te mogen maken van hun community gedreven SaaS roasting-platform. Daar zullen dan ook wel omwegen te verzinnen zijn.
Ik schat de hardware lager in dan de Kaleido M10, o.a. door het gebrekkige ventilatie kanaal en chaff collector. Ook zit er een soort stoffen filter in die je regelmatig moet vervangen/reinigen. Het nieuwe model lijkt vooral weer over een uitgebreider besturingspaneel te beschikken, maar juist daar ben je afhankelijk van de leverancier als er iets stuk gaat. Alleen die Pro cooler is wel mooi, maar de Kaleido heeft altijd al een actieve bonen koeler met fans.
Kortom, de Bullet is wel een prima machine, maar in mijn ogen ca. €1.200 te hoog geprijsd en zou eerder zo rond de €2.500 moeten zijn. Ze hebben vooral hun software en marketing goed op orde, en het design spreek ook wel aan. Een beetje Apple- en Decent-achtig. Ik betaal liever alleen voor de hardware zonder merkspecifieke onderdelen en maak dan gebruik van open source software.
Edit: Kom toevallig deze tegen. Zelf niet gekeken: