Re: Gezocht (edit: en inmiddels gevonden): Aillio Bullet R1(V2) of Kaleido Sniper M6

22
PTI heeft wel wat liggen. Daar toen ook 5kg goedkope boontjes van gekocht, en vervolgens iets van 10 proefroasts mee gedraaid.

Weet niet of inbranden echt een ding is hoor, maar het is in ieder geval wel handig om de brander te leren kennen. Eigenlijk is het vaak simpeler dan je denkt, en als je een paar basisprincipes aanhoudt dan is iedere branding wel drinkbaar. Ik heb nog nooit een batch weg hoeven gooien omdat die volledig mislukt is.

80% is gewoon prima, en 20% had misschien iets beter gekund (vaak bij switchen van een boon en die blijkt dan langer/sneller/heter te moeten o.i.d., maar drink ik wel gewoon op). Ik zou zeggen; deel je ervaringen in het elektrische brander topic en o.a. Frans, PTI of andere thuisbranders hebben vast nog wel tips voor je.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Re: Gezocht (edit: en inmiddels gevonden): Aillio Bullet R1(V2) of Kaleido Sniper M6

23
Bij de aillio was inbranden zeker een ding. De trommel is van plaatstaal en zit nog onder de olie tegen het roesten. Dat moet je eerst wegbranden en vervolgens de trommel coaten met de olie uit bonen. Je moet een paar batches flink donker branden om dat voor elkaar te krijgen.
Ik had ooit bij @pichichi in Amstelveen twee zakken met hele oude bonen gratis opgehaald. Heel misschien heb ik daar nog wat van.
Canters Coffee

24
FrancisPavoni schreef: ma 22 dec 2025, 13:03 Ik had ooit bij @pichichi in Amstelveen twee zakken met hele oude bonen gratis opgehaald. Heel misschien heb ik daar nog wat van.
Dank je, maar ik heb net letterlijk 2 minuten geleden 2kg van de goedkoopste robusta bonen besteld bij Koepoort. :)

Van PTI nog wel een reactie gekregen op mijn bericht, maar niet meer op mijn vraag of ze voor hun sluiting nog iets konden versturen dus daar was ik net te laat mee.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

28
Het wachten is beloond en de machine is eergisteren geleverd. Ondanks de diverse symbolen op de houten kist, werd deze door UPS op zijn kop bij de voordeur neergezet. Gelukkig zit de brander redelijk solide ingepakt en vastgeschroefd op een stevige houten plaat, en hing deze dus netjes ondersteboven te wachten op wat er verder ging komen :)

Vanwege drukte op het werk ben ik nog niet toegekomen aan de eerste seasoning roasts, maar de eerste visuele indrukken van de brander zijn beslist goed. Alles voelt solide en degelijk aan. Ook de communicatie met mijn contactpersoon in China (Ivy) verliep steeds vlot en vriendelijk (via mail en later via whatsapp), ook nadat de koop was gesloten en de machine onderweg was.

Hoewel ik (geopolitiek gezien) liever niet al te veel geld achterlaat in China, zijn mijn ervaringen tot dusver alleen maar positief en kan ik het een ander ook beslist aanraden.

Mijn verdere ervaringen zal ik niet in dit 'Te koop gevraagd' topic plaatsen maar in het daarvoor bestemde deel van dit forum.
Laatst gewijzigd door Marc O. op do 08 jan 2026, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario