Hallo, ik ben nieuw hier op het forum. Na jarenlang een Nespresso en daarna een Philips koffiemachine te hebben gehad, is deze laatste vrijdag kapot gegaan. Diezelfde avond een Quickmill 820 besteld. Dat had enige haast, want ik zat zonder koffie.
Ik ben nog in de probeerfase, maar vanalles voldoet nog niet aan de criteria. Ik heb nog de plastic tamper, pakje gemalen espressokoffie van de lokale Hoogvliet etc. Goede tamper en een Quickmill 060 molen zijn besteld. Die vond ik er zo mooi bij passen en ik hoef niet de perfecte techniek. Vragen over de perfecte Espresso wacht ik dus wel af totdat ik het heb geprobeerd met de nieuwe tamper, molen en fatsoenlijke bonen.
Maar dan toch alvast mijn beginnersvraag: hoe ver moet ik de filterdrager van de Quickmill 820 indraaien? Is dat tot de hoek met de machine 90 graden is, dus gewoon recht erop? Is dat iets verder naar rechts, totdat de uitloopjes evenwijdig aan het apparaat staan? ( toelichting: als de houder recht staat, dan zijn de uitloopjes schuin, die hoek is dus geen 90 graden, wat ik als leek zou verwachten). Of moet ik de filterdrager maximaal naar rechts draaien, laten we zeggen met een hoek van 60 graden?
Is er iemand met ervaring hiermee?
Hartelijk dank alvast!
Re: Quickmill 820 portafilter
2Gewoon tot hij vast zit. Bij mij staat de hendel dan tussen 4 en 5 uur als je begrijpt wat ik bedoel.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino
3Leuk, welkom!
Filterdrager indraaien tot die stevig zit, verder hoeft niet. Hoe ver dat is maakt niet uit.
De uitloopjes zijn ook niet belangrijk, mooiste is als je een filterdrager kan vinden zonder uitloopjes, een 'naked' portafilterm dan zie je beter hoe het eruit komt en of dat netjes is.
Heb je hele goeie bonen, ga je die kopen, van welke brander precies?
Met voorgemalen koffie gaat het sowieso niet ideaal, dus de lat nioet te hoog leggen tot je de maler in huis hebt...
Geniet!
Filterdrager indraaien tot die stevig zit, verder hoeft niet. Hoe ver dat is maakt niet uit.
De uitloopjes zijn ook niet belangrijk, mooiste is als je een filterdrager kan vinden zonder uitloopjes, een 'naked' portafilterm dan zie je beter hoe het eruit komt en of dat netjes is.
Met voorgemalen koffie gaat het sowieso niet ideaal, dus de lat nioet te hoog leggen tot je de maler in huis hebt...
Geniet!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
4Dank je Frans en fob.fransg schreef:Leuk, welkom!
Geniet!
Gebruik ik te weinig koffie als ik hem gemakkelijk naar rechts, tot het einde kan draaien?
Suggesties voor koffie zijn welkom. In principe zou ik bij een online shop bestellen. Liefst niet te exclusief. Ik drink graag lungo. Op mijn werk vraag ik de barista om een dubbele lungo, vrij sterk. Dat bevalt me wel.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
5Het hoeft niet moeilijk te gaan.JoostdeKoffieBrouwer schreef: zo 28 dec 2025, 17:23 Gebruik ik te weinig koffie als ik hem gemakkelijk naar rechts, tot het einde kan draaien?
Het beste kun je, als je straks de maler hebt, het maalsel wegen en dan het gewicht in het filterbakje doen waarvoor het filterbakje is bedoeld. Ik gebruik meestal bakjes die voor 18g zijn ontworpen. Er zijn er ook waat (veel) minder in gaat of veel meer.
Ik brand mijn eigen bonen maar voor een vriendin bestel ik voor het gemak regelmatig bonen bijJoostdeKoffieBrouwer schreef: zo 28 dec 2025, 17:23 Suggesties voor koffie zijn welkom. In principe zou ik bij een online shop bestellen. Liefst niet te exclusief. Ik drink graag lungo. Op mijn werk vraag ik de barista om een dubbele lungo, vrij sterk. Dat bevalt me wel.
https://hoofdkwartier-koffiebranderij.n ... nen-blend/
Ze is er heel blij mee.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
6Hier jaren ervaring met de QuickMill. Filterdrager inderdaad indraaien tot hij niet verder gaat. Even kijken welk filterbakje je gaat gebruiken. Wij gebruiken de kleine voor een enkele espresso, daar gaat 7 - 11 gram gemalen koffie in. Dat vinden wij lekker.
De meeste mensen gebruiken de 18 grams filters, dubbele espresso heet dat. Daar gaat dus 18 gram in, maar ook wel ietsjes meer. Net wat je lekker vind. Maar er gaat geen 25 gram in
. Zelf gemalen koffie van bonen van een brander die hier op het forum worden genoemd is echt veel lekkerder dan gemalen koffie uit de supermarkt of andere winkel.
Plezier!
En welkom trouwens
De meeste mensen gebruiken de 18 grams filters, dubbele espresso heet dat. Daar gaat dus 18 gram in, maar ook wel ietsjes meer. Net wat je lekker vind. Maar er gaat geen 25 gram in
Plezier!
En welkom trouwens
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.