Lage druk lelit PL 41 em

1
Ik heb een probleem met mijn Lelit PL 41 em semiautomatisch koffiemachine. Een aantal jaren terug is er een nieuwe pomp ingezet en deze heb ik recent weer vervangen omdat hij regelmatig vastliep. Dat hielp, want hij loopt niet meer vast. Maar, en ik heb het idee dat dat al begon te spelen toen de pomp de eerste keer werd vervangen, de drukopbouw is onvoldoende. Hij geeft nog maar tussen de 7 en 8 bar druk. Ook als ik een blindfilter gebruik. Ook heb ik het idee dat de koffie heter is dan toen ik het apparaat eerst kocht. Apparaat is denk ik zo’n 6 jaar oud. Ik ontkalk hem regelmatig (maar wil je het netjes doen zou het iets vaker hebben gemogen). En sinds kort maak ik hem ook schoon met een blindfilter. Koffie smaakt redelijk, maar ik heb het idee dat dat vroeger beter was en ook wat makkelijker de juiste maling te vinden was.
Nieuwe pomp is de Pomp Ulka EX5. Origineel moet er een andere pomp in hebben gezeten, want die had een kunststof buis. Ik heb nog niet gemeten met een externe meter, want die heb ik niet.
Mijn vraag aan jullie is:
Kan de lagere druk aan de pomp liggen? Of zijn er andere delen van de machine die dit kunnen veroorzaken?
Alle tips zijn welkom.