Even Voorstellen.

1
Aan deze kant Retired Rob, nou ja bijna, officieel op 26 februari, maar als bedankje van mijn werkgever ben ik sinds 28 november vrijgesteld van werk, met behoud van salaris tot de werkelijke pensioendatum. Geboren in Amsterdam, opgegroeid in Vlaardingen, in de Hoeksche Waard gewoond en sinds december 2024 wonend op Scheveningen. Op en niet in, omdat de term op Scheveningen ontstaan is omdat het vissersdorp Scheveningen op duingebied ligt en het lager gelegen Den Haag niet, maar dat terzijde.

Hoe ben ik hier terecht gekomen? Door Instagram, daar zie je soms dingen waarvan je niet wist dat je ze wilde hebben. Ik zag daar de Muvna M8, gaat 'm helaas niet worden, mijn vrouw vindt deze niet mooi, maar begrijpt dat ik 'm mooi vindt. En voor je het weet zit je in de wereld van de handbediende espresso machines en je wordt van hot naar her geslingerd. Je hebt tegenwoordig soms teveel keus. Lijkt een beetje op horloges of klokjes zoals liefhebbers ze noemen "A man with a watch always knows the time, a man with two watches is never sure." Opgegroeid met de geur van versgemalen koffie in zo'n koffiemolen met ronddraaiend mesje, de koffie werd vervolgens in een percolator of Mokapot gestort en dan ontstond er lekker ruikende koffie. Ik vond het als kind wel lekker ruiken, maar absoluut niet lekker smaken. Dat kwam pas toen ik een jaar of 18 was en mijn moeder "koffie verkeerd" maakte. Op mijn verdere koffiereis kwam ik tegen opschenk koffie met een filter, koffiezetapparaat met filter, en ja hij werd herontdekt de Mokapot. Op een bepaald moment had iedereen een Senseo en wij dus ook, ik schrijf hier beter niets over, toen kwamen de Nespresso cups in beeld en nadat die dingen uiteindelijk meer koffie in de afvalbak kwakten dan in je kopje, is de laatste machine nog binnen garantie in de kliko verdwenen. Toen weer terug gegaan naar een koffieapparaat met filter. En uiteindelijk was er toen een Jura E8, die wordt komende november 3 jaar oud. Heb er van alles in geprobeerd, ook zakken "Specialty Coffee" maar die tonen van chocolade, fruit, etc. heb ik er nooit in kunnen ontdekken, het smaakt allemaal een beetje hetzelfde, niet slecht, maar ook niet geweldig. Wel stukken beter dan de volautomaat die op het werk stond, daar kwam bar slechte koffie uit.

Dus nu denk ik dagelijks, ja die is het en vervolgens lees ik weer iets slechts over zo'n ding en denk ik oh, misschien maar niet. Dus er zijn best wat mogelijke kandidaten de revue gepasseerd, maar nog niet werkelijk gekozen. Van de Muvna M8, kwam ik terecht bij Flair en ROK, Robot en de Staresso Mirage SP300, ik weet namelijk nog niet of ik dat handmatige espresso feest leuk vind en belangrijker blijf vinden. Maar mocht ik iets te melden hebben, dan lezen jullie het op dit forum. Voorlopig heb ik hier genoeg te lezen en te bekijken.

Ik wens jullie allemaal, heerlijke koffie!
Rob.

Re: Even Voorstellen.

2
Leuk verhaal, welkom Rob!

Ik woon op Amsterdam, mocht je een Robot eens willen proberen en een Pavoni en een Londinium, dan kun je terecht voor een bakje "hands on" verkenning.

De maler wordt minstens zo belangrijk trouwens...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
fransg schreef: ma 26 jan 2026, 12:40 Leuk verhaal, welkom Rob!

Ik woon op Amsterdam, mocht je een Robot eens willen proberen en een Pavoni en een Londinium, dan kun je terecht voor een bakje "hands on" verkenning.

De maler wordt minstens zo belangrijk trouwens...
Hey Frans,

Bedankt voor je vriendelijke aanbod, misschien hou ik je daar nog eens aan, maar het nadeel van mijn pensionering is dat ik geen auto (van de zaak) meer heb, dus ik ben overgeleverd aan de goden van het OV. Maar ik zou e.e.a. graag eens uitproberen, kan goed zijn dat ik te hooggespannen verwachtingen heb. Overigens voel ik me wel thuis op dit forum, het is net alsof ik weer in mijn oude hobby van High End audio apparatuur zit, maar dat is allemaal verkocht voordat we naar Scheveningen verhuisden. Maar ook in audio bestaan er geen grenzen, alhoewel ik het zelf altijd de meeste sport vond om superkostbare fabrieksapparatuur met bescheiden oplossingen op achterstand te spelen. Ik ben 26 februari jarig, dus ik dacht leuk ik geef mezelf een Robot cadeau en dan nog een molen en een tamper en een verdeler en een WDT tooltje, en....... Maar ik weet nu nog te weinig om een juiste keuze te maken, misschien moest ik maar eens op mijn Pathracer (fiets) stappen en wat koffiezaakjes in de buurt bezoeken, om te ontdekken wat ik eventueel proef......

7
RetiredRob schreef: ma 26 jan 2026, 12:30 Aan deze kant Retired Rob, nou ja bijna, officieel op 26 februari, maar als bedankje van mijn werkgever ben ik sinds 28 november vrijgesteld van werk, met behoud van salaris tot de werkelijke pensioendatum. Geboren in Amsterdam, opgegroeid in Vlaardingen, in de Hoeksche Waard gewoond en sinds december 2024 wonend op Scheveningen. Op en niet in, omdat de term op Scheveningen ontstaan is omdat het vissersdorp Scheveningen op duingebied ligt en het lager gelegen Den Haag niet, maar dat terzijde.

Hoe ben ik hier terecht gekomen? Door Instagram, daar zie je soms dingen waarvan je niet wist dat je ze wilde hebben. Ik zag daar de Muvna M8, gaat 'm helaas niet worden, mijn vrouw vindt deze niet mooi, maar begrijpt dat ik 'm mooi vindt. En voor je het weet zit je in de wereld van de handbediende espresso machines en je wordt van hot naar her geslingerd. Je hebt tegenwoordig soms teveel keus. Lijkt een beetje op horloges of klokjes zoals liefhebbers ze noemen "A man with a watch always knows the time, a man with two watches is never sure." Opgegroeid met de geur van versgemalen koffie in zo'n koffiemolen met ronddraaiend mesje, de koffie werd vervolgens in een percolator of Mokapot gestort en dan ontstond er lekker ruikende koffie. Ik vond het als kind wel lekker ruiken, maar absoluut niet lekker smaken. Dat kwam pas toen ik een jaar of 18 was en mijn moeder "koffie verkeerd" maakte. Op mijn verdere koffiereis kwam ik tegen opschenk koffie met een filter, koffiezetapparaat met filter, en ja hij werd herontdekt de Mokapot. Op een bepaald moment had iedereen een Senseo en wij dus ook, ik schrijf hier beter niets over, toen kwamen de Nespresso cups in beeld en nadat die dingen uiteindelijk meer koffie in de afvalbak kwakten dan in je kopje, is de laatste machine nog binnen garantie in de kliko verdwenen. Toen weer terug gegaan naar een koffieapparaat met filter. En uiteindelijk was er toen een Jura E8, die wordt komende november 3 jaar oud. Heb er van alles in geprobeerd, ook zakken "Specialty Coffee" maar die tonen van chocolade, fruit, etc. heb ik er nooit in kunnen ontdekken, het smaakt allemaal een beetje hetzelfde, niet slecht, maar ook niet geweldig. Wel stukken beter dan de volautomaat die op het werk stond, daar kwam bar slechte koffie uit.

Dus nu denk ik dagelijks, ja die is het en vervolgens lees ik weer iets slechts over zo'n ding en denk ik oh, misschien maar niet. Dus er zijn best wat mogelijke kandidaten de revue gepasseerd, maar nog niet werkelijk gekoz en. Van de Muvna M8, kwam ik terecht bij Flair en ROK, Robot en de Staresso Mirage SP300, ik weet namelijk nog niet of ik dat handmatige espresso feest leuk vind en belangrijker blijf vinden. Maar mocht ik iets te melden hebben, dan lezen jullie het op dit forum. Voorlopig heb ik hier genoeg te lezen en te bekijken.

Rob.
Nou, met al heel wat koffiezetmethodes gewerkt zo te lezen. Gaaf hoor. Ik ben overigens ook opgegroeid in Vlaardingen. Woon alweer een aantal decennia nu in het midden van het land. Ik begrijp dat je nu de overstap wilt gaan maken van volautomaat naar volledig handmatige espresso maar nog wel wat twijfel hebt over dat laatste. En overstappen naar een half automaat ? Is dat nog een optie die je overweegt ? Gr. Ron

8
gilleko B. schreef: ma 26 jan 2026, 18:52 Welkom. Ja de weg naar steeds beter is een herkenbare reis. Mooie hardware espressowinkels in Den Haag. Ben benieuwd waar je op korte en middellange termijn gaat uitkomen, en, hoe de smaakbeleving zich gaat ontwikkelen. Doe je voordeel hier.

Afbeelding
Hallo Gilleko,

Ik denk dat ik maar eens op de tram stap richting Centrum Den Haag, ik ben ook benieuwd waarop ik ga uitkomen en vooral of ik het verschil proef. Ik ga ook maar eens wat koffiezaken af om een espresso te proeven, zodat ik weet wat de "benchmark" is. Momenteel neig ik naar de ROK GC, die vind ik om even iets uit te proberen en aan de hobby te snuffelen wel o.k. geprijsd, de Robot vind ik mooier, maar weer net even duurder. Ik weet nu nog niet of ik dit spelen met koffie leuk ga vinden en vooral leuk blijf vinden. Maar dat handmatige trekt me wel, ooit bouwde ik voor eigen vermaak buizenversterkers, een supermooie draaitafel en had ik honderden LP's, zelf film ontwikkelen bleef ik ook doen, tegen de stroom van digitale camera's in. Maar de audio is niet meer en alle analoge Nikon camera's zijn ook verkocht. Dus zelf espresso maken lijkt me daarom leuk. Ik ga me verder orienteren.

9
RonBakker1964 schreef: ma 26 jan 2026, 22:19
RetiredRob schreef: ma 26 jan 2026, 12:30
Rob.
Nou, met al heel wat koffiezetmethodes gewerkt zo te lezen. Gaaf hoor. Ik ben overigens ook opgegroeid in Vlaardingen. Woon alweer een aantal decennia nu in het midden van het land. Ik begrijp dat je nu de overstap wilt gaan maken van volautomaat naar volledig handmatige espresso maar nog wel wat twijfel hebt over dat laatste. En overstappen naar een half automaat ? Is dat nog een optie die je overweegt ? Gr. Ron
Hallo Ron,

Ik twijfel over de keuze binnen de handbediende machines, wat ik er zo leuk aan vind, geen elektronica, geen ontkalken of misschien soms en zelf invloed hebben op wat er in je kopje terecht komt. Wat mij aan de Jura irriteert is dat je het ding niet goed kan reinigen of onderhouden, je bent aangewezen op pilletjes van Jura en ook al is de zetgroep helemaal vervuild met koffieresten, misschien verroeste schroeven of beschimmeld. Je ziet er niets van. Dus ook een halfautomaat die er misschien fantastisch uitziet en heerlijke koffie kan zetten, het is toch weer onderhoud, pakkingen lekkages, elektronica die niet meer wil. Dus die kant wil ik niet meer op, ik wil het graag vereenvoudigen.

Groet,
Rob.