Re: Welke upgrade van mijn Eureka Olympus 75

11
ronald22 schreef: ma 26 jan 2026, 21:18 @HK87
Wat je zegt over conische malers klinkt logisch, alleen heb ik van horen zeggen dat bijvoorbeeld de Kafatek Liberty juist meer geschikt is voor licht gebrande en fruitige bonen. Daarom twijfel ik of dat voor mij de beste match is.
Liberty?
Dat is in iedere geval geen Maler van Kafatek.
De conische malers van Kafatek heten MC4, MC5 of MC6 en die zijn zeker niet ontwikkeld voor licht gebrande koffie. (Ze kunnen het wel (light roast) maar qua design is het gebaseerd om het beste te halen uit medium tot dark)
Lelit Bianca V3 - KafaTek MC6
Pre-order Bookoo Motto Omni80

12
Durdane schreef: ma 26 jan 2026, 20:55 Voor 25k heb je een mooie maler 😉

Ik heb een Strega (psm) met een DF83v gecombineerd met ssp ls schijven en daar komt heerlijke espresso uit van medium boontjes

De bouwkwaliteit is tot dusver prima. Er is wat retentie in de chute boven het bakje maar ik heb niet het idee dat ik dat proef

Misschien dat met medium gebrande boontjes de chocolade/noten zoektocht je wel bij een conische maker brengt

Ik moet zeggen dat de Etzmax erg bevalt en ik zet daarmee sneller een cappuccino voor mijn vrouw dan dat ik voor mezelf een espresso van een chique boontje trek via de Df83v
Interessant, want ik heb zelf ook een Strega (PSM). Wat is het grote verschil tussen de Eureka Mignon en de DF83V?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

13
ronald22 schreef:
Hk87 schreef: ma 26 jan 2026, 20:01
ronald22 schreef: ma 26 jan 2026, 19:54 Ik wil mijn Eureka Olympus 75 graag upgraden. Ik gebruik vooral medium gebrande koffiebonen en ik houd niet van fruitige smaken. Hebben jullie misschien goede ideeën voor mij? Ik heb al lange tijd op internet gezocht, maar niets kunnen vinden. Het liefst een model dat ik eenvoudig vanuit Nederland kan bestellen.
Afbeelding
Wat is je budget?
Wil je single dose Maler of eentje met Hopper?
Waar bestel je je bonen voornamelijk?
Wat bevalt je nu niet aan de Olympus?
Mijn budget ligt tussen de 1000 en 25.00 euro.
Ik wil graag een single dose maler, dus zonder hopper.
Mijn bonen bestel ik vooral online bij goede specialty branders, meestal medium roast met chocoladetonen en notentonen.
Aan de Olympus bevalt eigenlijk veel, maar ik zoek net wat meer smaak en verfijning in de kop, iets meer zoetheid en duidelijkere tonen.
Smaak zit in de bonen niet in de maler. Je gaat iets andere smaak nuances kunnen proeven maar verwacht er geen wonderen van. Je kunt een heleboel met de kwaliteit maalschijven die je nu hebt. Je kunt anders gaan doseren en de maalgraad anpassen zoekend naar smaak.

Maar, als je eens een keer wat anders wilt dan dit dan snap ik je wel! Altijd leuk om nieuwe apparatuur te kopen en mee gaan werken.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

14
bobbee schreef: di 27 jan 2026, 11:45
ronald22 schreef:
Hk87 schreef: ma 26 jan 2026, 20:01
Wat is je budget?
Wil je single dose Maler of eentje met Hopper?
Waar bestel je je bonen voornamelijk?
Wat bevalt je nu niet aan de Olympus?
Mijn budget ligt tussen de 1000 en 25.00 euro.
Ik wil graag een single dose maler, dus zonder hopper.
Mijn bonen bestel ik vooral online bij goede specialty branders, meestal medium roast met chocoladetonen en notentonen.
Aan de Olympus bevalt eigenlijk veel, maar ik zoek net wat meer smaak en verfijning in de kop, iets meer zoetheid en duidelijkere tonen.
Smaak zit in de bonen niet in de maler. Je gaat iets andere smaak nuances kunnen proeven maar verwacht er geen wonderen van. Je kunt een heleboel met de kwaliteit maalschijven die je nu hebt. Je kunt anders gaan doseren en de maalgraad anpassen zoekend naar smaak.

Maar, als je eens een keer wat anders wilt dan dit dan snap ik je wel! Altijd leuk om nieuwe apparatuur te kopen en mee gaan werken.
Zou ik met een Lagom P100 in combinatie met een SSP 98 mm HU een duidelijk smaakverschil proeven ten opzichte van mijn huidige set-up?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

15
Ik heb die schijven nooit getest of koffie van geproefd. Ik verwacht niet dat het verschil zo groot is dat het aankoopbedrag verantwoord. Maar goed, dat is gebaseerd op mijn ervaringen zonder dus die P100 met SSP van 98mm.
Als wat je zoekt niet in de boon zit komt het er ook niet uit. Smaakverschil zegt niks over of het lekker is. En err zijn ook mensen die hun P100 wegdoen...het is allemaal zo betrekkelijk daarom pleit ik voor goed = goed.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

16
SSP HU 98mm is de equivalent van de SSP MP voor 64 & 83mm maar dan nog extremer.

Dat zijn schijven door doorgaans gebruikt worden voor maximale helderheid wat wenselijk is voor light roast.

Waarom zou je dat overwegen eigenlijk? Ik kan dat niet meer helemaal volgen.

18
ronald22 schreef: di 27 jan 2026, 18:20 Je hebt gelijk.
SSP HU 98 mm is extreem clean en vooral bedoeld voor light roast. Voor medium roast met chocolade en notentonen is dat meestal geen logische upgrade.
Je kan het natuurlijk ook proefondervindelijk op de som nemen en hier je bevindingen delen, dat is hoe ik het zelf altijd heb gedaan. Misschien vind je het wel geweldig, extreem clean choco met nul komma nul body :lol:

Ik probeer je ook niet te overtuigen of gelijk te krijgen, ik hoop alleen dat je een bewuste keuze maakt.

19
ronald22 schreef: di 27 jan 2026, 08:54 Interessant, want ik heb zelf ook een Strega (PSM). Wat is het grote verschil tussen de Eureka Mignon en de DF83V?
Ik vind m makkelijker voor single dose, wat makkelijker in te stellen. In het kopje, sja, misschien haartje zoeter en iets minder body?

De mignon vond ik met light roast vaak niet geslaagd, maar ben er ook wel beetje achter dat dat vaak ook gewoon mijn smaak niet is.

De Df83v wordt nog wel een keer vervangen door een EG-1, gewoon omdat ik dat leuk vind en de workflow misschien nog wat eenvoudiger is. Ik verwacht daar niet heel veel smaak te vinden.
ACS Vesuvius Evo Leva (DS) - G-iota Pro83VS SSP LS
Bezerra Strega (PSM) - etzMAX LM
La Pavoni Esperto Abile - Eureka Mignon XL

20
Zoeken naar de heilige graal is een leuke zingevende missie, maar zal nmm nooit tot een alles bevredigende vervulling leiden. Maar de weg er naar toe is leuk.

Keuze boon, brander, branderij, puckprep, afstellen machine, skills, sorteert snel(ler) effect voor een gewenste smaak. Blind proeven van eenzelfde koffie gemalen uit een aantal begerenswaardige malers zou ideaal zijn. Dit voorkomt een (on)bewust geconditioneerde aankoop die niet gebaseerd is op smaak. Maar wordt het leven met zo'n eerlijk antwoord nu verrijkt vanuit een toys for big boys gedachte.

Maar een paar molens in huis is zeker wel fijn en mooi. In een eerder draadje van kortgeleden heeft een heldere geest binnen dit forum mij volledig overtuigd over het relatiebevorderend effect van het hebben van verschillende malers. En zo is dat.