Re: OPV QuickMill afstellen

12
Je vertelde eerder dat je koffiemolen eigenlijk niet geschikt is voor espresso. Ik denk dat een goede molen het belangrijkste is, na goede en verse koffiebonen natuurlijk.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

13
fob schreef: vr 06 feb 2026, 20:46 Je vertelde eerder dat je koffiemolen eigenlijk niet geschikt is voor espresso. Ik denk dat een goede molen het belangrijkste is, na goede en verse koffiebonen natuurlijk.
Dat was inderdaad zo (Fellow Ode 2 en een Sage die bij de Quick zat), maar inmiddels zijn die vervangen door een DF64.

14
De DF64 heeft een reputatie dat de maal schijven niet zo goed zijn uitgelijnd. Als je problemen hebt met consistentie, dan zou een deel daarvan kunnen liggen in dat probleem. Alles je een klein beetje handig bent kun je dit zelf oplossen, zijn best wat video lessen van. In de praktijk gebruik je alu folie om de maalschijven beter parallel te leggen. Een voor het constateren heb je alleen een viltstift/ sharpie nodig.
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

15
Dank voor de tip, ga ik zeker mee aan de slag! De doorlooptijd varieert namelijk echt enorm. Bij dezelfde hoveelheid, maalgraad en (denk ik) dezelfde tamp loopt hij de ene keer mooi door en wordt de volgende keer het opv geopend en ben ik twee minuten verder voor ik mijn lungo heb. :roll:

16
Als je je machine afsteld met blindfilter moet je deze iets hoger afstellen 9,5 a 9,75bar dit ivm dat het een statische druk ik zonder stroom ipv een dynamische druk met een stroom door de koffie.
—— THE COFFEE ALCHEMIST ——
ALTIJD OP ZOEK NAAR HET GOUDEN BAKJE KOFFIE
-------------------------------------------------
  • Profitec Pro700
  • Mazzer Philos i200D/233M/SSP HU
  • Bialetti