Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

6506
Heb ook weer eens roggebrood gemaakt, nu 100% volkoren roggemeel, dit na het brood van cremalover gezien te hebben. Maar wel op mijn manier, dat wil zeggen met bakingsoda en natuurazijn. Het brood blijft redelijk goed aan elkaar plakken. Ik dacht dat de tarwe daar altijd voor zorgde, deed dan ook altijd 50% tarwe en 50% roggemeel. Maar met 100% rogge kan het dus wel. Maar de korst is een beetje hard en het is niet echt gerezen. Moet ik wat op verzinnen.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

6509
Dirk Jan schreef:Heb ook weer eens roggebrood gemaakt, nu 100% volkoren roggemeel, dit na het brood van cremalover gezien te hebben. Maar wel op mijn manier, dat wil zeggen met bakingsoda en natuurazijn. Het brood blijft redelijk goed aan elkaar plakken. Ik dacht dat de tarwe daar altijd voor zorgde, deed dan ook altijd 50% tarwe en 50% roggemeel. Maar met 100% rogge kan het dus wel. Maar de korst is een beetje hard en het is niet echt gerezen. Moet ik wat op verzinnen.
IMG_20260218_193454.jpg
Het heeft een bijzondere vorm!

Afbeelding

6510
Dat broodje van le fournil de Sebastián zier er goed uit (niet zo als die drol van mij). En dat roggebrood niet echt zal rijzen daar was ik al wel vanuit gegaan, vandaar dat ik voorheen altijd 50% tarwe toevoegde, maar nu was het helemaal niks, komma nul zo te zien.
Uiteindelijk is het brood best goed, ik heb er vandaag een snede van gegeten. Maar ik zal toch weer eens met zuurdesem aan de slag gaan. Dat wordt dus de volgende stap.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.