Ik had nog nooit van koffiesoep gehoord en heb daarom ChatGPT gevraagd mij er alles over uit te leggen, dan hoef ik niet zelf overal te zoeken.
De term klinkt onsmakelijk voor mij persoonlijk. Bij soep denk ik aan bouillon terwijl het als ik het goed begrijp gewoon slappe thee van grof gemalen lichtgebrande koffie is.
Die trend heet meestal “SOUP” of “soup shots”: een espresso-achtig concentraat dat je trekt door water door een puck te duwen, maar met (bijna) géén druk—denk grofweg <1–2 bar in plaats van 6–9 bar espresso. Het resultaat oogt vaak dun en “bouillon-achtig” (vandaar de naam), met weinig/geen crema, maar kan wél verrassend aromatisch en “filterachtig helder” zijn. 
Wat heeft OXO hiermee te maken?
De “opgetuigde AeroPress” waar je over hoort is bijna zeker de OXO Brew Rapid Brewer (soms “ORB” genoemd). Dat is een handmatige plunger-brewer die volgens OXO bedoeld is om geconcentreerde koffie hot of cold te maken in enkele minuten. 
Coffee-nerds gebruiken ’m vervolgens níet alleen zoals OXO het bedoelt, maar juist als handig platform om die low-pressure soup shots te maken. 
Wat is het idee (waarom zouden mensen dit willen)?
• Filter-smaak in “shot”-vorm: meer clarity/zuurstructuur/aroma’s, minder stroperigheid. 
• Licht geroosterde bonen: soup is populair bij (ultra)light roasts die op klassieke espresso soms snel scherp/samentrekkend of channel-gevoelig worden. (Minder druk = minder “puck-rammen”, vaak vergevingsgezinder.) 
Hoe zet je zo’n SOUP (praktisch recept)
Er circuleren varianten, maar veel zitten rond 1:3 tot 1:4 (koffie:water), met korte doorlooptijd en heel weinig druk. 
Een veelgebruikte OXO Rapid Brewer-start:
• 22 g koffie
• ±82 g water (bijna kokend)
• Grind: ergens tussen espresso en V60 in (eerder “pourover-fijn” dan espressofijn)
• Techniek: eerst zacht satureren (geen kracht), dan pas rustig doorzetten; totale “press”-fase vaak ~20–30 s, zonder forceren. 
Belangrijk (dit is eigenlijk de kern):
1. Niet meteen drukken. Eerst water verdelen en de puck gentle laten vollopen, zodat je de puck niet dichtdrukt. 
2. Alleen zo hard drukken dat het blijft lopen. Als je moet “beuken”, zit je te fijn / te hard getampt / te veel weerstand—dan ben je weer pseudo-espresso aan het maken, maar zonder de voordelen. 
Dial-in tips (waar het meestal misgaat)
• Te zuur / te “thin” → meestal te weinig extractie: ga iets fijner, gebruik heter water, of geef langere zachte soak (bijv. 30–60 s) vóór je gaat drukken. 
• Bitter/droog → ga grover of iets koeler / korter, of verlaag ratio.
• Onregelmatige flow → puckprep: vlak bed, lichte tamp, en (als je wilt tweaken) paper filter bovenop/onderop voor nettere flow.
“Kan dit ook met een gewone AeroPress?”
In principe: je kunt ook “soup-ish” werken met een AeroPress, maar er is een praktisch punt: de onderzijde/uitloop van een standaard AeroPress (filtercap met gaten) is minder “basket-achtig”, waardoor het gedrag van een puck anders kan zijn. Daarom zie je adapters/mandjes (zoals bij JOEPRESSO) of dat mensen juist die OXO gebruiken omdat die onderkant meer op een echte basket lijkt.