Hallo,
zal me gelijk even voorstellen. Bernd, 41 jaar oud. Nieuw in de hele koffie-game. Drink al jaren naar alle tevredenheid Nespresso (sorry). Afgelopen week sprak ik een vriend die een Jura apparaat had en toen ging het toch een beetje kriebelen om me eens te verdiepen in de wereld van koffie. Deze fase heb ik bijvoorbeeld ook met whisky gehad. Erg leuk, kun je je leven lang over leren. Lang verhaal kort; beetje verdiept in volautomaten en halfautomaten. Conclusie, teveel werk, teveel onderhoud, teveel gedoe. Toen kwam ik de V60 tegen. Relatief goedkoop, weinig bewegende delen, weinig onderhoud. Voor mij ideaal.
Alle benodigdheden aangeschaft (KinGrinder K6 als molen). Reeds in huis of nog onderweg, dus volgende week kan ik aan de slag. Uiteraard ook op zoek gegaan naar bonen. Nou inmiddels weet ik dat een light- of mediumroast nodig heb. Ik ben op zoek gegaan naar branderijen in de buurt (Rotterdam e.o). De keuze is reuze, maar eigenlijk ben ik op zoek naar een 'daily' boon die ik steeds kan gebruiken en waarbij ik de smaak door middel van de variabelen tijdens het zetten kan aanpassen. Ik wil daar ongeveer maximaal 30 euro de kilo voor uitgeven.
Ik snap dat ik door middel van trial en error erachter moet komen welke boon geschikt is, maar ik vind het een beetje zonde om nu zakjes van 15 euro voor 250g te kopen van allerlei (ongetwijfeld goede en hippe) branderijen als ik toch weet dat ik die boon niet 'vast' ga gebruiken.
Ik heb al even op de site van Hoofdkwartier gekeken. Hier lijken de prijzen wel wat lager te liggen. Begrijp me niet verkeerd, het gaat me niet alleen om de prijs en ik snap dat kwaliteit geld kost, maar ik vind het ook altijd een sport om de beste prijs/kwaliteitsverhouding te zoeken.
Is er een startpunt waar ik zou kunnen beginnen volgens jullie?
Re: ideale (én betaalbare) boon c.q. branderij voor een dagelijks bakkie V60.
2Welkom!
Als je een dergelijke zoektocht met whisky gehad hebt, weet jij als geen ander dat proeven hét verschil maakt. Jouw smaak is uniek.
Je zult dus echt zelf moeten experimenteren vrees ik.
Het Hoofdkwartier is voor velen hier een goede branderij. Voor mij mijn persoonlijke favoriet zelfs.
Maar, ik drink geen filterkoffie. Mijn V60 heb ik drie keer gebruikt en nu ligt 'ie in de kelder te wachten op wellicht een filter fase in mijn leven
Ik vind juist een V60 gedoe en gepruts.
Als het gaat om filterkoffie kunnen anderen je veel beter adviseren dan ik.
Veel succes en plezier!
Als je een dergelijke zoektocht met whisky gehad hebt, weet jij als geen ander dat proeven hét verschil maakt. Jouw smaak is uniek.
Je zult dus echt zelf moeten experimenteren vrees ik.
Het Hoofdkwartier is voor velen hier een goede branderij. Voor mij mijn persoonlijke favoriet zelfs.
Maar, ik drink geen filterkoffie. Mijn V60 heb ik drie keer gebruikt en nu ligt 'ie in de kelder te wachten op wellicht een filter fase in mijn leven
Als het gaat om filterkoffie kunnen anderen je veel beter adviseren dan ik.
Veel succes en plezier!
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta
3https://koffiebranderijdekoepoort.nl/nl ... ZoQAvD_BwE
Wordt hier niet zo vaak besproken maar heeft veel keuze en upis best prettig geprijd. Ik vind hier de Kenia erg lekker, maar over smaak valt behoorlijk te twisten haha.
Wordt hier niet zo vaak besproken maar heeft veel keuze en upis best prettig geprijd. Ik vind hier de Kenia erg lekker, maar over smaak valt behoorlijk te twisten haha.
4Ja smaak is weer een hele andere discussie, maar bedankt voor de tip. Ik had hem al wel bekeken van de week, maar ze hebben zo verschrikkelijk veel keuze dat ik een beetje overweldigd was. Welke Kenia bedoel jij dan? Ik zie van 33 euro, maar ook van 25 per kilo bijvoorbeeld.
en gebruik jij hem voor pour over?
en gebruik jij hem voor pour over?
5Ik maak espresso van die van 34. Is natural dus zo n soort wijn achtige smaak. Is geloof ik niet echt bedoeld voor espresso, light roast. Vind ik erg lekker.
Maar ze hebben inderdaad veel keuze. De smaken worden best goed omschreven. Ik merk daarbij dat een hogere sca score over het algemeen inderdaad meer en vollere smaken geeft. Maar ook dat is waarschijnlijk weer persoonlijk.
Regelmatig iets nieuws proberen vind ik zelf overigens juist wel een leuk onderdeel van de koffie hobby.
Maar ze hebben inderdaad veel keuze. De smaken worden best goed omschreven. Ik merk daarbij dat een hogere sca score over het algemeen inderdaad meer en vollere smaken geeft. Maar ook dat is waarschijnlijk weer persoonlijk.
Regelmatig iets nieuws proberen vind ik zelf overigens juist wel een leuk onderdeel van de koffie hobby.