Ik moet bekennen dat het wat sneller uit de hand is gelopen dan ik voorzien had.
Amper drie maanden geleden melde ik me hier over de aanschaf van een nieuwe Profitec GO. Voor mij als beginner met halfautomaten de ideale machine, ook voor de hoeveelheid koffie wat er toen gedronken werd. Wat een fantastische machine was dat zeg. Zo zeer dat de koffie intake aanzienlijk omhoog ging. Van zowel mij, als de rest van het gezin. Zelf mijn 10 jarige drinkt tegenwoordig drie koppen per dag (wel Decaf natuurlijk).
Vandaag dus afscheid genomen van mijn Go die, hoewel net goed ingesteld en warm gelopen, na drie maanden al over mag naar een nieuwe startende koffie liefhebber. Zelf heb ik vandaag een nieuwe Profitec Ride in gebruik genomen. Deze voldoet precies aan mijn huidige/nieuwe behoefte.
Voldoende power en capaciteit, hoger gebruikersgemak, meer en sneller koffie zetten. Juist voor de hogere vraag ideaal.
Net begonnen met instellen en het valt me op dat veel overeen komt met de Go.
Ik vraag me alleen af waarom er in de handleiding vermeld is dat je de machine niet mag aansluiten op een automatische schakelaar. Dat heb ik juist gedaan om tijdig in de ochtend een volledig opgewarmde machine te hebben. Maar kennelijk is dat er niet goed voor volgens profitec zelf.
Ik weet dat de Ride deze functie tegenwoordig ook af fabriek ingebouwd heeft gekregen. Maar ik vind het ook wel prettig dat ik naast schema's, de machine ook op afstand in kan schakelen.
In ieder geval veel zin in de nieuwe upgrade en een intensiever koffie avontuur.
Re: (weer) een nieuwe machine
2Ik heb met mijn Londinium ook weleens gedoe gehad toen ik een slimme stekker met energieverbruik-app tussen de machine en het stekkerblok had gezet. Wat er mis ging weet ik niet meer maar er komt dan misschien behalve 230V meer "signaal" de machine binnen hetgeen de elektronica die zelf al aan/uit op afstand / schema regelt stoort en mogelijk hebben ze bij de fabriek geen zin in helpdesk-vragen die worden veroorzaakt door allerlei extra apparatuur waar ze geen kennis van hebben,Peregrine schreef: za 21 feb 2026, 15:43 Ik vraag me alleen af waarom er in de handleiding vermeld is dat je de machine niet mag aansluiten op een automatische schakelaar.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3PS graag foto's van je huidige setup!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
4Ik denk vanwege veiligheid. Zo'n schakelaar is gemaakt voor bijvoorbeeld 2400 watt max en je hebt er 1 nodig die 3500 watt aan kan. Daar kan iets misgaan dus zullen ze gedacht hebben " schrijf maar in de handleiding dat het niet mag van ons".Peregrine schreef:Ik moet bekennen dat het wat sneller uit de hand is gelopen dan ik voorzien had.
Amper drie maanden geleden melde ik me hier over de aanschaf van een nieuwe Profitec GO. Voor mij als beginner met halfautomaten de ideale machine, ook voor de hoeveelheid koffie wat er toen gedronken werd. Wat een fantastische machine was dat zeg. Zo zeer dat de koffie intake aanzienlijk omhoog ging. Van zowel mij, als de rest van het gezin. Zelf mijn 10 jarige drinkt tegenwoordig drie koppen per dag (wel Decaf natuurlijk).
Vandaag dus afscheid genomen van mijn Go die, hoewel net goed ingesteld en warm gelopen, na drie maanden al over mag naar een nieuwe startende koffie liefhebber. Zelf heb ik vandaag een nieuwe Profitec Ride in gebruik genomen. Deze voldoet precies aan mijn huidige/nieuwe behoefte.
Voldoende power en capaciteit, hoger gebruikersgemak, meer en sneller koffie zetten. Juist voor de hogere vraag ideaal.
Net begonnen met instellen en het valt me op dat veel overeen komt met de Go.
Ik vraag me alleen af waarom er in de handleiding vermeld is dat je de machine niet mag aansluiten op een automatische schakelaar. Dat heb ik juist gedaan om tijdig in de ochtend een volledig opgewarmde machine te hebben. Maar kennelijk is dat er niet goed voor volgens profitec zelf.
Ik weet dat de Ride deze functie tegenwoordig ook af fabriek ingebouwd heeft gekregen. Maar ik vind het ook wel prettig dat ik naast schema's, de machine ook op afstand in kan schakelen.
In ieder geval veel zin in de nieuwe upgrade en een intensiever koffie avontuur.
Maar je kunt zelf kijken hoeveel watt de machine trekt en daarop zo'n stekker uitzoeken. Niet zo'n mechanische tijdklok maar een electronissche want die gaat aan uit en kan geen sluiting maken. Kan mij niet indenken wat het probleem kan zijn want zo'n stekker doet niet veel dan de machine aan uitzetten (zelfde als de schakelaar) en monitoren hoeveel stroom wordt verbruikt als je er 1 hebt met die functie.
Zou wel een goede kiezen van een bekend merk. Bijvoorbeeld home wizard, TPlink Tapo. Maar let dus goed op hoeveel watt de uitgekozen stekker kan hebben.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
5In een eerder draadje al besproken maar heb het gewoon gehouden bij mijn reeds ingestelde Shelly 1PM gen4. Zoals ik het ook al inschatte is dit enkel het in en uitschakelen van de stroomtoevoer vanuit de wandcontactdoos, maar het viel me even op in de handleiding.
Zal straks even een foto proberen te maken.
Zal straks even een foto proberen te maken.
Profitec Ride 'Black Edition', Eureka Mignon Specialita
6Als het goed is kan die Shelly 3500 W aan. En de machine zal niet meer dan 2500 W vragen denk ik, want dat mag maximaal op 1 stopcontact (dacht ik).
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
7Praktisch al die kastjes kunnen 3500 watt aan tegenwoordig. Tapo P115 kan 3680 watt hebben en kost maar 15 euro.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
8
Bij deze nog een foto van mijn setup.
Profitec Ride 'Black Edition', Eureka Mignon Specialita
9Aaah mooi de zwarte versie ook, heel gaaf!Peregrine schreef: Bij deze nog een foto van mijn setup.
10Super
Slimme stekker is geen probleem zolang het een betrouwbare is en er voldoende vermogen geschakeld kan worden voor langere tijd.
Profitec Jump | Mignon XL | Fellow Ode | Veel filterspulletjes