Re: Weber core maalschijven

11
Erik82 schreef:
MichaelGaggia schreef: za 21 feb 2026, 15:15
Erik82 schreef: LWW heeft al jaren een magazijn in Duitsland dus met BTW e.d. heb je niks te maken. De prijs in euros is gewoon wat je betaald en verzenden valt ook best mee. Let wel goed op want niet alles komt altijd uit Duitsland dus vraag het ze vooraf via de mail als het niet duidelijk is. Mijn BIRD heb ik ook 3 maanden later laten leveren omdat ze ervoor niet in Duitsland op voorraad waren en ze dan uit Taipei moesten komen wat ruim €100 duurder zou worden met invoer.
@Erik82 heb jij een Bird?
Afbeelding

Wat vindt je ervan? Ik overweeg de Roadrunner te kopen voor vakantie, maar ben wel benieuwd naar bevindingen van gebruikers hier.
Ja die heb ik. De BIRD vind ik geweldig voor heavy processed koffies en geeft dan een unieke en intense smaak die ik met geen enkele brewer heb kunnen behalen. Echt mijn go-to voor zulke type koffies. Voor alle andere type verwerkingsmethodes vind ik andere brewers beter. Er zijn ook genoeg mensen die hem wel goed vinden voor bijvoorbeeld washed koffies. Voor vakantie zou ik dan eerder een Orea Z1, OXO Rapid brewer of Aeropress aanraden alhoewel ik zelf niet zo'n groot fan van de Aeropress ben.

Voor de prijs van de Roadrunner zou je het wel kunnen proberen daar waar de BIRD erg duur is maar ook ontzettend mooi gemaakt. Het is ook een genot om mee te werken want de manier van koffie maken is uniek en je kan er veel mee variëren.
Thanks, dan neem ik dat in mijn overweging mee. Ik twijfel tussen de Z1 en de Roadrunner. Allebei twee totaal verschillend natuurlijk, daarom twijfel ik ook zo
Afbeelding

12
MichaelGaggia schreef: do 26 feb 2026, 08:01 Thanks, dan neem ik dat in mijn overweging mee. Ik twijfel tussen de Z1 en de Roadrunner. Allebei twee totaal verschillend natuurlijk, daarom twijfel ik ook zo
Afbeelding
De Orea Z1 is vele malen veelzijdiger en geeft ook gewoon geweldige resultaten. Dat zou mijn keuze zijn. De BIRD/Roadrunner is leuk voor erbij maar eerst zorgen dat je de basis op orde hebt want daar heb je veel meer aan. De Z1 neem ik zelf ook mee op reis en bevalt ook dan erg goed.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

13
Erik82 schreef:
MichaelGaggia schreef: do 26 feb 2026, 08:01 Thanks, dan neem ik dat in mijn overweging mee. Ik twijfel tussen de Z1 en de Roadrunner. Allebei twee totaal verschillend natuurlijk, daarom twijfel ik ook zo
Afbeelding
De Orea Z1 is vele malen veelzijdiger en geeft ook gewoon geweldige resultaten. Dat zou mijn keuze zijn. De BIRD/Roadrunner is leuk voor erbij maar eerst zorgen dat je de basis op orde hebt want daar heb je veel meer aan. De Z1 neem ik zelf ook mee op reis en bevalt ook dan erg goed.
Afbeelding
bedankt voor je informatie.

Ik gebruik zelf al een tijd de v60 voor vakantie en op mijn werk. Maar na een aantal keer een flatbed te hebben geproefd was ik daar ook wel erg van gecharmeerd. Ik vond de smaken wat meer uitgesproken. Dus ik dacht ik ga een Z1 aanschaffen.

De spullen van Weber vind ik erg mooi en was altijd al benieuwd naar wat een Bird doet met de koffie. Met de roadrunner erbij als lagere instap en meteen handig voor op vakantie begon ik daar over te twijfelen tussen de Z1.

14
Ja een V60 blijft voor mij de nummer 1 brewer en ik heb van de week de Neo binnen gekregen. Eindelijk een V60 van Tritan wat voor mij een belangrijke reden was aangezien die standaard dingen altijd binnen een jaar beginnen te scheuren. Met een V60 en een flatbed brewer kan je bijna alles en de rest is puur voor erbij en het leuke om te experimenteren maar niet zozeer noodzakelijk. En inderdaad door de no-bypass krijg je een hogere extractie dan met een V60 en daarnaast nog de algemene eigenschappen van een flatbed dus meer body en wat zwaarder heb je 2 compleet verschillende profielen.

Daarnaast blijf ik de V60 erg matig vinden voor heavy processed koffies en een deel van de naturals en die komen weer heel goed uit een flatbed brewer. Zeker met de trend van de laatste jaren qua verwerkingsmethoden is een goede flatbed brewer wel essentieel geworden als je echt serieus bent met filterkoffie.

En als je ooit twijfelt mag je altijd komen testen. Wat dat betreft staat hier genoeg om leuk mee te experimenteren.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer