Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

1992
Eindelijk het precisiemandje voor de Quickmill van Moka Consorten uit Duitsland gekocht. Ik was er wel nieuwsgierig naar, maar mijn mandje van IMS voldeed eigenlijk nog wel. Ik ben zeer tevreden. Het resultaat is hetzelfde als met de IMS, maar hij sluit wat beter af (met de IMS had ik soms wat druppels lekkage langs de rand) en mijn 58mm tamper past beter (de IMS is 58,5mm).
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

1993
fob schreef: wo 04 feb 2026, 21:54 Eindelijk het precisiemandje voor de Quickmill van Moka Consorten uit Duitsland gekocht. Ik was er wel nieuwsgierig naar, maar mijn mandje van IMS voldeed eigenlijk nog wel. Ik ben zeer tevreden. Het resultaat is hetzelfde als met de IMS, maar hij sluit wat beter af (met de IMS had ik soms wat druppels lekkage langs de rand) en mijn 58mm tamper past beter (de IMS is 58,5mm).

IMG_20260204_213325.jpg
Welke maat heb je genomen?

1995
Naar aanleiding van een eerder bericht op dit forum heb ik een Dreo Baristamaker melkopschuimer gekocht. Mijn Quickmill 820 schuimt nogal traag en heeft een enkel thermoblock. Dat is prima voor een enkele cappuccino, maar het wordt al snel vervelend als er visite is. Mijn vrouw drinkt bij voorkeur sojamelk in de cappuccino en ik drink wel eens een cortado met koemelk, dus ik overwoog de aanschaf van een Nanofoamer Pro omdat die ook niet-zuivel-melk kan microfoamen. Maar de bouwkwaliteit oogt nogal gammel en volgens mij moet ik afhankelijk van de soort melk verschillende kunststof dingetjes in de kan plakken en dat vind ik veel gedoe. De Dreo kende ik niet, maar werd hier ergens genoemd. Het is een mooi degelijk apparaat en de microfoam is naar verwachting. Hij is wel een stuk groter dan ik had verwacht en een heel kleine hoeveelheid melk opschuimen voor mijn cortado gaat niet, dus dat doe ik nog met de stoompijp. Maar het is heerlijk bij visite. Ik laat het ding schuimen, zet intussen twee espresso's, en dan heb ik in ongeveer 4 minuten 2 cappuccino's.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

1996
Ziet er praktisch uit.
Apart kannetje en aparte motor.

Hoe consistent is het ding.

Melkschuimen met mijn Inventum melkschuimertjes van €20,- blijft een beetje hit-or-miss.
Voordat ik heel veel geld aan een melkkloppertje ga uitgeven: in hoeverre komt dit in de buurt van met stoom opgeschuimde melk?

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

1997
Hij is heel consistent, en ook geschikt voor latte art (al is die van mij nog steeds niet toonbaar). Hij heeft twee roerdingetjes, een spiraalding voor dik badschuim zoals in de goedkopere opschuimers, en een propellerding voor microfoam. Dat microfoam komt in de buurt van wat je kunt bereiken met een stoompijp. Ik heb er trouwens niet veel geld aan uitgegeven, maar tweedehands aangeschaft voor 30 euro via Marktplaats.

1999
Wel een idee voor vakantie. Aeropress, commandante en zo'n opschuimer voor de milk based beveridges. Als die schuimers perfect werken, dan zou je die meest energie slurpende stoomketel kunnen uitzetten, mits je een doubleboiler hebt met die mogelijkheid. De lol heb je dan ook weer minder, minder lol leidt weer tot vragen wat doe ik hier op aard. Maar op vakantie is het makkelijk.

https://youtu.be/unafha2Oj4A?is=_GLRPrAGARrfTfcP

Afbeelding