Hallo allemaal!
Het is alweer veel te lang geleden dat ik hier actief was. Destijds had ik een La Pavoni Professional met Macap M4D en was helemaal blij. Door verhuizingen, reizen en ruimtegebrek heb ik nu al jaren geen machine meer, en heb ik enkel filterkoffie materialen. Maarrrr, ik ga binnenkort samenwonen met m’n vriendin, wat betekent: nieuw apparaat! Nu zou ik het liefst weer een pavoni hebben, maar uit coulance ga ik voor een semi-automaat, dan kan zij ook eens een bakkie zetten. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer.
Wat ik idealiter zoek:
Machine: liefst HX, DB mag ook maar wellicht wat overkill voor mijn thuisgebruik, E61 zetgroep, en die modellen vind ik ook t mooist. Waterreservoir prima, hoeft niet aan de kraan. Linea mini vond ik de allermooiste, maar dat ga ik er echt niet voor betalen.
Molen: liefst flat burr, 60+mm, single dose mag of kleine hopper. Macap m4d was top iig.
Qua kosten kom ik idealiter rond de 500-750 uit voor de set.
Nu ben ik lichtelijk verward door het aanbod. Ik ben bekend met vibiemme, en qua naam met rocket, ECM, expobar, etc. Maar zijn er nou echt kwaliteitsverschillen tussen de merken? Als het een E61 groep heeft en HX is, kan er dan nog zo’n wezenlijk verschil zijn dat een verschil van 500 piek of meer verklaart?
Ook dacht ik dat een dual boiler altijd duurder is, maar een Vibiemme Domobar Super HX is duurder dan (of tweedehands vergelijkbaar met) een Expobar Brewtus IV met dual boiler én PID??
Als iemand me een beetje wegwijs kan maken tussen de merken, zou dat fantastisch zijn!
Tijd voor een nieuwe machine! Hulp gevraagd
1La Pavoni Professional post mil. / Aergrind / Aeropress / V60