Ik worstel al enige tijd met een koffie die een fantastische smaakbom zou moeten zijn, maar die ik niet goed onder de knie kreeg. Tot ik eens een heel ander recept voor de Aeropress probeerde.
De koffie komt uit Colombia, is verwerkt met "double alcoholic fermentation" en ik brand hem zelf in een kleine heteluchtbrander. Het is een intens aromatische koffie, maar het probleem was tot vandaag dat hij altijd òf te bitter en astringent was, òf te zuur en te zwak. Ik gebruikte of de V60, of de Hario Switch, of de Aeropress, of de Delter Press en altijd met de technieken, hoeveelheden en tijden zoals aanbevolen door James Hoffmann. Ik varieerde alleen de maalgraad, maar kwam daarmee met deze koffie dus nooit goed uit.
Nu heb ik eens een ander recept geprobeerd, een van Jonathan Gagne, met een heel lange trektijd van 8 minuten. Wat maakt dat een groot verschil! De koffie was heerlijk zoet en complex met een goede body, zonder de bitterheid, astringency en overheersende wijnachtige fermentatiesmaken die ik niet lekker vind.
Nu denk ik dat het komt dat mijn koffiemolen niet briljant is (een oude horecabak), want in theorie zou je met het variëren in de maalgraad hetzelfde moeten kunnen bereiken, toch? Maar ik had bij filterkoffie nooit geprobeerd om te variëren in ratio en trektijd, en volgde de adviezen van James Hoffmann. Dat ga ik vanaf wat anders doen, want ik denk dat zijn recepten neigen naar onderextractie. Misschien omdat hij een betere koffiemolen heeft of vanwege zijn smaak.
Ik wilde het hier even laten weten omdat het misschien een open deur is velen, maar voor mij wel een eyeopener dat ook het zetten van filterkoffie kritisch kan zijn en het variëren van andere variabelen zoals ratio en trektijd veel verschil maakt. Ook ben ik benieuwd welke zetmethodes jullie bij voorkeur gebruiken en of jullie vergelijkbare ervaringen hebben met "moeilijke koffies".
Aeropress zetmode voor natural koffie
1
Laatst gewijzigd door fob op zo 01 mar 2026, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino